Hoppa till innehåll

Imorgon smäller det


vandraren

Recommended Posts

Här är permanent brunstuppehåll...

Hjälper inte med hotell eller gofikor...

Däremot så smäller det kanske imorgon: en kompis skall städa en spillningsinventeringsruta, och undrade om inte jag kunde släppa taxen, för att förena nytta med nöje...

p.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Small gjorde det ju inte... men fina drev blev det! Och dessutom egna frisök eftersom husse inte rörde sig speciellt mycket. Känns som att det var nyttigt för henne!

Kanonhelg! Jakt och fotboll i mängder!

Många resultat... Alla resultat gick vägen: fotbollen: 5 matcher på cup i Vårgårda, 5 vinster så vidare där, lätt seger för Hammers mot Chelski och idag slog Häcken Elfsborg: idel segrar!

Jakten: fredag i Strömstad: drömdag som avslutades med att en medaljbock sköts för Alice (hon bryr sig nog inte om det..!?) och idag en tjej som jobbade storartat och självständigt! Tror att hon växte mycket idag, med många egna initiativ, kändes det som. Ibland kom hon och gjorde oss sällskap en stund, sen drog hon iväg 200 m drygt.

Cool tjej, lillskrotan...!!

Må väl

COYI

p.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

är ju som vanligt förhoppningen!

Men det blir nåt nytt för oss iaf: jakthelg!

Packar nu, tränar junisarna 2 h i futsal, käkar och lägger oss.

Uppstigning, resa och vid framkomst grill och genomgång. Därefter jaktdag som avslutas med middag och övernattning, och så jakt på söndagen. Skall bli kul detta!

Alice ligger och darrar nu när jaktradion och hennes pejlhalsband ligger på laddning...

Får se ifall det blir läge för uppdatering under morgondagen...

Må väl

Skitjakt!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte här iallafall :sad:  :sad:

Göteborg bjöd inte bara på bra mat och trevligt boende, Baskilusker av den onda arten fanns det också tydligen. har varit förkyld så in i bengen i veckan och är långt ifrån bra än. har nu tackat NEJ till två olika erbjudande om att få jaga med min tax. Surt det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har man åkt på en riktig killförkylning!!!

Sorry!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hoppas jag, då det inte gjorde det idag...

Idag såg jag en gigantisk hjort och fem andra kron. Alice hade två bra drev över timmen st. En riktigt grym tax var oxå med: där har vi en del att jobba med....

Tre bra släpp, varav ett för Alice.

Imorgon skall båda taxarna släppas samtidigt. Lägger mig nu i lagets boning. Jaktweekend!

Må väl

Skitjakt!

p.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm

Inget skjutet idag.

På tok för sent att skriva nåt vettigt, men...: två ihärdiga taxar som slet på bra var det!

Fortsättning följer!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hoppas jag (igen...!)

Jag och två passkyttar så det kan ju iaf bli bra drev att lyssna till! Inte så många som kan stöta så jag hoppas det buktar bra!

Rapport från helgen uteblev ju... men hoppas kunna berätta om morgondagen istället! Har goa vibbar iaf!

Skitjakt!

Må väl

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

med största sannolikhet, men om det blir för Alice eller att det blir jag som trycker av är dock osäkert. Vi skall jaga med några som kallar sig Jaktkamraterna. Ett jaktlag som tar in gäster och rör sig mellan marker. Vi blev inbjudna då de behövde en tax till. Jag tror vi blir två taxar, en tjt, en blandras och nån krullsvans under injagning.

Elva pipor stod det i inbjudningen via sms.

Detta skall bli spännande!

Skitjakt!

Må väl

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ser bra ut den uppställningen. två proffshundar och några bollkallar som underhållning :smile:

 

själv ska jag släppa i marker där det finns kronhjort i morgon. blev uppringd i veckan och fick frågan om jag inte ville komma och släppa taxen. dom har harvat runt i gärdsgårdserien i många år med nån drever och nån waktel finns det tydligen med. Nu ville dom ha jakt i högsta klass, taxklass :thumbsup:  :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan resultatet från drev-SM ha fått folk att förstå det bi redan visste...? Trippel för korthåren!

Kul med kron! Blir spännande att höra om senare...? För du berättar väl?

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och det gjorde det!

Kort drev och pang!

Sedan ett hyfsat jobb på räv.

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det small inte och det blev inget drev efter kron heller. Doris sprang på vildsvin först. Det resulterade i två drev och ca 10 minuters ståndarbete emellan dreven. Sen blev det ett rådjursdrev plus att hon i sista såten tog upp precis när jaktledaren bröt jakten så då visslade jag in henne efter 5 minuter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hon jagar gris OCH går att vissla av drev...?

Låter INTE som min lillskrota....

Gris och älg har jag bannat henne på

Vissla in går sämre och sämre....

Imorgon var det planerat gåsjakt, men inställd pga stormvarningar....

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte min önskan att hon ska jaga gris men har inte haft något bra läge att fya/banna henne.

Min gamla gick aldrig att vissla av ett drev. När jag började jaga med henne fanns inte GPSpejlar utan man använde "pip-pejl" Man fick riktningen och med viss vana kunde man få till avståndet med några hundra meters intervall. Första året kunde jag vissla in henne men sen lärde hon sig att det var bara att driva tyst några hundra meter så kunde jag inte fånga henne. detta beteende hängde med hela hennes jaktliv, även med GPSpejl. Så fort hon såg en jägare under hennes drev tystnade hon för att trycka på igen när hon passerat "faran" 

Doris går att vissla in om man är tillräckligt nära och hon måste ha varit igång minst 45 minuter. Tidigare är bara att glömma och hon bör vara inom 200-300 meter. Ju längre hon har drivit desto längre bort funkar invissling. Jag hör på drevet om det är lönt att försöka vissla.

 

Igår for jag ner till Vaggeryd där uppfödaren av Doris har jaktmark. Fyra svarta korthårstaxar förgyllde jaktdagen. Doris var lite sliten efter lördagens jakt så söket blev ganska trångt. I första såten gick jag från ett håll med Doris och Peter (uppfödaren) gick från andra hållet med sin äldsta. I min ände av skogen var det tomt medans Peters Bella fick upp en hare som hon kämpade på med en bra stund. Fram på slutet kom haren in en sväng i min del av skogen och haren var dessutom ganska långt före Bella. Följden blev att först sköts haren av en passkytt, sen sprang Doris över löpan (ungefär när skottet går) och driver fram till den döda haren och sist kommer Bella fram till haren.

 

såt två Går jag med en kullsyster till Doris och Peter släpper sin yngsta. Det blir drev på rådjur och en halvtimme senare ligger ett bockalamm.

 

Efter korvgrillning släpper jag Doris igen som nu är riktigt trång i söket. Jag får gå väldigt långsamt framåt för att hon ska söka ut. En passare ser ett rådjur och styr mig dit över radion. I samma sekund som han säger att nu bör du korsa löpan drar drevet igång. Hon kämpar på men efter ca 30 minuter släpper hon och börjar sin återgång (mycket trött). Under tiden har Peters Bella fått fart på ett annat rådjur. På den marken finns det några elaka diken med för vassa kanter. Både Doris och Bella hade stora problem när rådjuren korsade dikerna. Doris tog sig över men Bella fick vi kasta över första gången och andra gången plockade Peter upp henne ur vattnet när hon kämpade för att ta sig upp.

 

Blev visst en halv roman.  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för att du delar med dig!

Ogillar branta djupa diken nästan lika mycket som gris, när Alice är lös...!! Dålig is ligger oxå i topp!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis!

Gåsjakt inleder dagen och går sedan vidare med rådjursjakt, så det borde bli skottillfällen! Fast troligen inte för mig....

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det gjorde det!

2 gäss på 3 puppor.. Grymt imponerad av våra medjägare, bl.a unge Simon här på forumet.

Dessutom 2 riktigt bra drev av Alice, varav ett var som tre åttor vridna från varandra, som en propeller med sex blad. Grymt drev där jag kallade in henne efter 55 minuter.

p.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hoppas man ju som vanligt...

Jakt utanför Tranemo: dov, kron och rå på menyn.

Hoppas få stöta på hjort för att kolla hennes intresse där!

Må väl

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande

 

Själv verkar det som jag får ta fram cykeln för att hålla uppe flåset på Doris (och mig själv). Som det ser ut nu blir helgen jaktfri :sad:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu small det ju inte idag, fick inte ens igång ett drev...... förrän vi skulle bryta. DÅ klämde hon i ordentligt! 75 min, 983 m innan det vände tebax, korsade kanaler 6eller7 gånger! Helt tokigt drev på en bock som en drever drev förra helgen. Då slutade det med hämtning i bil 6 km bort. Fick djuret på oss efter 70 min men vinden spelade oss ett spratt.

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kanske...

Tar med Alice i ryggsäcken så får vi se ifall jag släpper henne egrann bara. Några hundar med så ingen press att vi skall jaga. Men verkar hon pigg så finns möjligheten.

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...