Jump to content

Fågeljakt Danmark

Blader

Recommended Posts

Har blivit inbjuden till Dk på fasanjakt och de första datumen var redan i oktober.

Så jag kollar upp om man behöver vapenpass och det behövs ju. (skit åxo)

Det känns ju sådär att försöka få det nu men det ä bara hålla tummarna 
o hoppas på det bästa på polisen sa dom skriv när du ska åka så kanske dom kan hinna att hjälpa mig.

Så typiskt när jag nu äntligen har chansen 

Nån som vart över och jagat fågel på Jylland erfarenheter?

//Christer

• Like 1
Skånepåg

Har blivit inbjuden till Dk på fasanjakt och de första datumen var redan i oktober.

Så jag kollar upp om man behöver vapenpass och det behövs ju. (skit åxo)

Det känns ju sådär att försöka få det nu men det ä bara hålla tummarna 

o hoppas på det bästa på polisen sa dom skriv när du ska åka så kanske dom kan hinna att hjälpa mig.

Så typiskt när jag nu äntligen har chansen 

Nån som vart över och jagat fågel på Jylland erfarenheter?

//Christer

Behöver du verkligen vapenpass? Tänker du på tullen så räcker det med licensnummret? 

Du behöver dock danskt jagttegn. www.jagttegn.dk, när du har det så är du betrodd att ha en hagelbössa i Danmark. 

• Like 1
Skånepåg

Jag jagar mycket fågel i Danmark, det är riktigt kul. Mycket mat och socialt som fasen. 

Nåt speciellt du undrar över? 

• Like 1

Jag jagar mycket fågel i Danmark, det är riktigt kul. Mycket mat och socialt som fasen. 

Nåt speciellt du undrar över? 

Enl polisen jag pratade med behövde man vapenpass

Tack för informationen om jagttegn få kolla det.

Övrigt ä det inte så mycket frågor nu jag jobbar på ett danskt företag m huvudkontor i Ålborg så jag har varit där 

ett par gånger i arbetet och har nu blivit inbjuden av en speditör vi anlitar så ja har rätt bra kläm på kulturen.

Ska bli riktigt roligt att komma över då han föder upp vorsteh (www.klattrupgaards.dk) o se hundarna arbeta 

så får jag inget pass åker jag ändå  :yes: 

PS:återkommer om jag kommer på några frågor

//Christer

Skånepåg

Ja, gör det! 

jagttegn måste du ha, lite som svenskt jaktkort men danskarna tar det lite mer allvarligt. Du söker bara via nätet, om gæstejagttegn.  Det funkar också som vapenlicens för hagelvapen, danskarna har inte licens på dom nämligen. Så när du har jagttegn så kan du låna en hagelbössa där precis som du vill. 

ang vapenpass, en snabb koll på polisens hemsida så är där visst lite speciella regler inom norden och då behövs inte vapenpass. https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Inforselutforsel

Och tänk  på att blyhagel är förbjudet i DK! 

Ja, gör det! 

jagttegn måste du ha, lite som svenskt jaktkort men danskarna tar det lite mer allvarligt. Du söker bara via nätet, om gæstejagttegn.  Det funkar också som vapenlicens för hagelvapen, danskarna har inte licens på dom nämligen. Så när du har jagttegn så kan du låna en hagelbössa där precis som du vill. 

ang vapenpass, en snabb koll på polisens hemsida så är där visst lite speciella regler inom norden och då behövs inte vapenpass. https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Inforselutforsel

Och tänk  på att blyhagel är förbjudet i DK! 

Intressant läsning

Enligt denna sida så behöver jag inte vapenpass

kollar med tullen imorgon för säkerhets skull

Tack igen

//Christer

Min uppfattning är att du klarar dig utan vapenpass. Du ska däremot fylla i en digital blankett hos tullen om att du för ut vapen och ev, ammunition. Dom flesta danska jakter jag varit på har varit väldigt trevliga och avslappnade men dom kör rätt hårt med hornblåsning och böter för allt möjligt. Keps av vid tut i lur annars är du halvtress kronor fattigare.

såg nu att du kommer från tibrotrakten. Jag var mellan beateberg och brosundet idag och jagade.

Edited by kkjon
  • Like 1

Tackar för svaren Skånepåg o kkjon

Det ä ju sådär när man ringer polisen och pratar med en handläggare på vapen 
och denne inte har koll på regelverket.

kkjon hur gick det då? ingen varg i området hoppas jag.

//Christer

Tja, en trevlig dag i skogen men inga drev som går till historien. Inga vargar och otroligt mycket grisbök så det var ju bra.