Hoppa till innehåll

Har idag sagt upp itt medverkande i NVR...


N S

Recommended Posts

 NVR Som org,,har misslyckas på många plan tex,, utrustning,regler m,m några har slutat här sen är vi några som är på väg att-

Sluta

Förbannat trist att det blivit som det blivit fungerade bättre längre till baks innan NVR ,,det är som det är,, 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stor förlust för viltet men jag förstår dej..

 

Detta med utrustning.. Körde in i ett pågående eftersök nyligen påväg till jobbet. Stod ett tält, viltolycka med en blinkande röd lampa på.. Tyckte det var helt jävla klockrent! Menar du att folk inte respekterar detta? Eller saknas dessa tält med röd varningstext ute hos folket som gör eftersöken? För mej var det självklart att krypa förbi och de bilister jag såg/mötte respekterade tveklöst tälten..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härikring är det många bilister som knappt lättar på gasen trots skyltar, blinkande lampor och reflexväst på hund och jägare. Jag känner några av dem som gör eftersöken här och de säger samma sak. Helt överjävligt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu gör inte jag några eftersök men står på vägarna ibland ändå i jobbet. (Ambulansen) Tycker det finns två typer av bilister, de som kör fort förbi och de som kör sakta för att filma med mobilen... Vet inte egentligen vilka jag tycker värst om. Då har vi ändå oftast räddningstjänsten som spärrar av och skyddar lite så jag förstår att det måste vara förjävligt utan.

...ok då det finns naturligtvis en del som saktar in utan att filma också men det känns som en minoritet...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst syns tälten bra men är hund lös så inte fan går den över vid tältet... 

Hade bara ett tält... inte helt lätt att varna på två håll med ett tält..

Har stått mitt i vägen och försökt stoppa bilar när älg och hund är 25 m in....

Visst en del sänker farten andra gasar på...

 

Kan inte ens räkna hur många gånger det varit extremt nära att hund bli kvar på vägen.

Alltid ett dilemma... antingen släpper man och lyckas med eftersöket eller så bandar man vidare och löser inte uppdraget..

 

Det är för mig ett jävligt jobbigt beslut där jag oftast släppt...

Många gånger släppt i helt idiotiska lägen... men jag vill ju ha tag på djuret...

Det enda som funkar när man är själv eller två gubbs i skogen är lös hund som ställer eller tar...

 

Idag kan vi inte och får inte ta hjälp av jaktlagen. Inte ens om det pågår jakt i området...

Då ska de avbryta eller vi/jag vänta tills de är klara...

 

Det fans en gång en tid då jag kunde ringa polare som bodde 100 från där grisen ståndades. 

-Typ.. hej, blackie har en skadad gris bakom dit hus. jag har 3 km dit kan du gå ut och avsluta.

Ok, de fixade han inom 5 min.

 

Idag får man inte göra så...

 

Eller nu har vi en skadad älg påväg in i ert område där ni jagar kan ni passa av, Det är en vuxen som haltar osv....

Så får vi inte heller göra längre....

 

Byråkratisk idioti i mina ögon... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där att någon annan inte får gå och avsluta var nog det dummaste jag hört sen Jesus gick på vattnet. Vilket jävla stolpskott har kommit på den regeln!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om ovvanstående.  Har dock en fundering över slutresultatet.  Vem tillfaller viltet?  Markägaren, jakträttsinnehavaren, eftersöksjägaren polisen eller någon annan?

 

Kan nämligen se i statistiken, att det har blivit eftersök på ett påkört rådjur på mina marker, men jag har inte hört ett jota om det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om ovvanstående.  Har dock en fundering över slutresultatet.  Vem tillfaller viltet?  Markägaren, jakträttsinnehavaren, eftersöksjägaren polisen eller någon annan?

 

Kan nämligen se i statistiken, att det har blivit eftersök på ett påkört rådjur på mina marker, men jag har inte hört ett jota om det.

 

Tillfaller jakträttsinnehavaren - OM denne deltagit i eftersöket (dock ej statens vilt).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattar det, så får inte jakträttsinnehavaren hjälpa till vid ett eftersök beordrat av polisen

Idag kan vi inte och får inte ta hjälp av jaktlagen. Inte ens om det pågår jakt i området...

Då ska de avbryta eller vi/jag vänta tills de är klara...

 

Och som jag uppfattar 37§, så ska man ta kontakt med jakträttsinnehavaren, iaf. om det gäller älg eller hjort.  Men nu var det rådjur som var påkört, och ingen har försökt kontakta mig.

Hade annars varit enkelt att få mitt nummer av markägaren, som bor typ 200m från platsen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst syns tälten bra men är hund lös så inte fan går den över vid tältet...

Hade bara ett tält... inte helt lätt att varna på två håll med ett tält..

Har stått mitt i vägen och försökt stoppa bilar när älg och hund är 25 m in....

Visst en del sänker farten andra gasar på...

Kan inte ens räkna hur många gånger det varit extremt nära att hund bli kvar på vägen.

Alltid ett dilemma... antingen släpper man och lyckas med eftersöket eller så bandar man vidare och löser inte uppdraget..

Det är för mig ett jävligt jobbigt beslut där jag oftast släppt...

Många gånger släppt i helt idiotiska lägen... men jag vill ju ha tag på djuret...

Det enda som funkar när man är själv eller två gubbs i skogen är lös hund som ställer eller tar...

Idag kan vi inte och får inte ta hjälp av jaktlagen. Inte ens om det pågår jakt i området...

Då ska de avbryta eller vi/jag vänta tills de är klara...

Det fans en gång en tid då jag kunde ringa polare som bodde 100 från där grisen ståndades.

-Typ.. hej, blackie har en skadad gris bakom dit hus. jag har 3 km dit kan du gå ut och avsluta.

Ok, de fixade han inom 5 min.

Idag får man inte göra så...

Eller nu har vi en skadad älg påväg in i ert område där ni jagar kan ni passa av, Det är en vuxen som haltar osv....

Så får vi inte heller göra längre....

Byråkratisk idioti i mina ögon...

Nä men byråkraterna ska väl ha jobb också.. dom har inte gått sin utbildning för ingenting. [emoji13]

Många gånger känns det som att man måste bryta mot lagen för att göra det mest mänskliga.

skickat från en mobiltelefon :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattar det, så får inte jakträttsinnehavaren hjälpa till vid ett eftersök beordrat av polisen

Idag kan vi inte och får inte ta hjälp av jaktlagen. Inte ens om det pågår jakt i området...

Då ska de avbryta eller vi/jag vänta tills de är klara...

 

Och som jag uppfattar 37§, så ska man ta kontakt med jakträttsinnehavaren, iaf. om det gäller älg eller hjort.  Men nu var det rådjur som var påkört, och ingen har försökt kontakta mig.

Hade annars varit enkelt att få mitt nummer av markägaren, som bor typ 200m från platsen.

 

 

Det här läste jag för länge sedan och det är väl fortfarande aktuellt (eller är det ngt gammalt)?

 

http://jagareforbundet.se/jakten/juridik-lagar-regler/Aartiklar/Vad-galler-vid-eftersok-pa-trafikskadat-vilt/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har precis gått med i nvr för rådjurseftersöken. Jag ska få en väst från en EJ som slutat. Den är i XXL. Detta är det enda de har att utrusta mig med. Finns ingen budget säger de... Känns ju jävligt bra... Inte ens en reflexskylt till bilen kan de vaska fram...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I princip är det alltid jakträttshavaren som får viltet även om vissa är statens vilt osv... även under fredad tid.

Staten har helt enkelt inte resurser för att hämta en älg och sälja...

 

Vi ska alltid underrätta markägaren/jakträttshavaren som ska ha möjlighet att avgöra om viltet är kadaver eller går att använda.

 

Men det händer att man får typ en rådjursolycka med kadaver som följd... och man blivit utringd på marker man inte har en aning om vem som äger vad eller vem som jagar där...

Klockan är typ 3 på natten... då la iallafall jag inte timmar på att leta upp jakträttshavaren... jag drog ut det i skogen till asätarna helt enkelt...

Inte fan går man runt och knacka dörr in å småtimmarna.. även om det hänt det oxå..

 

Jupp det är fel enl regelboken.. men lite praktisk måste man va ibland... ;) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...