Jump to content

Gås ammunition

Simon.

Recommended Posts

Tjena! Vi har nu slut på gåsammo o tankarna på att pröva lite nya varianter går! Då vi skjuter så fasligt många skott under gåsjakten så behöver vi något billigt, är lite inne på 4or då 5 iår känns lite klent o 3 Or förstör för mkt, har ni några ider på snabba 4or?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Christian N

Billigt, snabbt och tillgängligt i butik i volym, det är en rätt styv beställning.

Iom att du själv provat dem och ansåg att de var ok, RIO:s gröna för de korta hållen, en snabb 5/6:a gör jobbet där med lätthet. 

Tydligen kommer dessa även som en 3:a, det var inte min minnesbild men det kan ju även ha ändrat sig. 

För de styvare skotten, idag är det vanligaste förekommande märket i Sverige Gamebore, de har vad ni behöver.  

Jag skulle utan tvekan använda pigeon extreme om du kan acceptera 5:or annars hade jag valt black gold. /Christian

Skånepåg

Jag kör Rios 3or, 36 g. Dom svarta.

Har gjort så I rätt många år och dom funkar kanon för mig.

Christian N

Top Game? Eller hur, jag har svårt med dem, haft en del väldigt konstiga resultat, främst i kyla, så jag har inget förtroende för dem, de är säkert helt bra egentligen. /CHrisitan

Hipshot

Jag kör Rios 3or, 36 g. Dom svarta.

Har gjort så I rätt många år och dom funkar kanon för mig.

Inte en chans att jag skulle ge mej på dem.. Gåsjakt ofta i liggömsle = tidvis knepiga anlägg = AJ SOM FAN!

Dessutom behövs det inte.

Rios 30-grammare eller 32 torde göra jobbet och us 5.. Visst, gick det att få dem i us 4 så vore det väl facit men 5:orna funkar nog bra.

Gamebore.. är inte det uk-nummer ofta? Inget ont om dem men de är alltså mindre hagel än motsvarande us. Jag skulle inte banga för att banga gäss med Rio 30 gr us 5. Blir hållen styva, choka trängre. Dessutom billiga..

Christian N

Hippen- enligt Torsbos hemsida, reservation för fel så finns 30 grams laddningarna i 3:or också, dvs man skulle kunna choka upp och ta dem i andra pipan,

iom att jag skjutit GB och snart övergår till egen produktion, så är jag glad att kunna kommentera att jag inom kort kör Italienska nr eller mm. /Christian

Skånepåg

Jag började använda 36g 3or när vi sköt dom flesta gässen på sträck och dessutom sent på säsongen, och då jag alltid har haft bra resultat med dom så har jag fortsatt med dom. Priset är bra, 3000 för 1000 har jag gett tidigare år.. och ja, det är Top Game.

Rekylen har jag inte riktigt haft problem med då jag uteslutande har skjutit dom i 4 kg Remington järnspett ;-) vi får väl se om jag fortfarande behåller dom efter denna säsongen med Comforten.. I mitt tycke så har dom dock väsentligt lägre rekyl än i Black Gold, den är rätt hård tycker jag.

Jag har faktiskt också skjutit en del gäss med rios 30 g 6or och det går alldeles utmärkt på av jägarförbundet rekommenderat avstånd.. :-)

• Like 1

Tjena! Vi har nu slut på gåsammo o tankarna på att pröva lite nya varianter går! Då vi skjuter så fasligt många skott under gåsjakten så behöver vi något billigt, är lite inne på 4or då 5 iår känns lite klent o 3 Or förstör för mkt, har ni några ider på snabba 4or?

Du anar inte vad jag skulle pröjsa för en sån där gås session, de kunde du köpa mycke skott för !

Du har ett " I- landsproblem " Simon ;-)

/P

• Like 1

Vi har provat både top game 5 Or, top game 3 or, black gold 5,3or o basic game 6 Or men 6 orna förstör för mkt kött! Så hrrr mm winchester zz är väl snordyra?

Vi har provat både top game 5 Or, top game 3 or, black gold 5,3or o basic game 6 Or men 6 orna förstör för mkt kött! Så hrrr mm winchester zz är väl snordyra?

gå ner i hagelvikt , öppna choken  det är vad du kan göra  alternativt skjuta på längre håll .... men det blir ju lite kontraproduktivt eller vad det kallas...

Som det ser ut på dina filmer så är hållen korta så att en bra  IC  torde väl funka utmärkt , och troligen kan du gå upp i  3:or   som är lite långsamma = du får energin i alla fall och med moderat fart slår det inte isär träffbilden.

Sen att det ska vara billigt ! det är alltid så att  kvalitet kostar , så är det bara   och hade du inte varit så " Flipprig"  så hade du nog kunnat ladda eget   :wink:  :biggrin: 

/ P 

gå ner i hagelvikt , öppna choken det är vad du kan göra alternativt skjuta på längre håll .... men det blir ju lite kontraproduktivt eller vad det kallas...

Som det ser ut på dina filmer så är hållen korta så att en bra IC torde väl funka utmärkt , och troligen kan du gå upp i 3:or som är lite långsamma = du får energin i alla fall och med moderat fart slår det inte isär träffbilden.

Sen att det ska vara billigt ! det är alltid så att kvalitet kostar , så är det bara och hade du inte varit så " Flipprig" så hade du nog kunnat ladda eget :wink::biggrin:

/ P

Ska pröva att öppna upp choken o så får vi se, ibland under vissa jakter när grågässen inte vill så vill jag kunna plocka ner dem på lite längre håll :/ därav helst 5a eller vad som vore de perfekta en 4a i pipan.

Flipprig ? :S

Ska pröva att öppna upp choken o så får vi se, ibland under vissa jakter när grågässen inte vill så vill jag kunna plocka ner dem på lite längre håll :/ därav helst 5a eller vad som vore de perfekta en 4a i pipan.

Flipprig ? :S

Ja innan man har hunnit svara ett PM fr dig så har det inkommit 3 nya  :tongue:     När jag växte upp hette det Myror i brallan  :yes:

/ P

Ja innan man har hunnit svara ett PM fr dig så har det inkommit 3 nya :tongue: När jag växte upp hette det Myror i brallan :yes:

/ P

Hahaha xD ursäkta att jag typ har alla bokstavskombinationer i alfabetet XD jag gör nämligen typ alltid 5 saker samtidigt tillome när ja sover.....

Hahaha xD ursäkta att jag typ har alla bokstavskombinationer i alfabetet XD jag gör nämligen typ alltid 5 saker samtidigt tillome när ja sover.....

:biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

Uppfattade inte winchester zz som dyra då. Köpte 3kartonger .

Ska pröva skjuta någon ask nu på fredag tänkte jag [emoji1]

Aa jag tror de ligger runt 6 kr skottet? Är inte värt för oss som skjuter mkt, en bra morgon = 500 kr typ :/

Vi köpte några italienska skott idag, 5 or på 34 g får se hur de fungerar!

På tal om  " Bra fräs "  :biggrin:      

Nu har jag inte skjutit mängder med Gäss , men den sista jag sköt  då användes  IT:4 Ni   ( 3,1mm )   med  " Bra fräs "   och hållet var inte överdrivet långt, 

Trots detta så fick jag inte genomskott   ( Bröstet )    som jag förväntat mig,  dock dog gåsen i luften   så vafan gnäller jag för   :tongue:

/ P

Låter detta bekant ?   ( Undrar vad italienarna skulle säga om Svenskar som skjuter Gäss med Morkulleskott )  :biggrin:

We see in detail the components: Powder:  Tecna 1,90g; Cartridge: T4 70mm, trigger U686; Lead: Lead tempered 34g; Container:SP2 Felt plant; Height Cartridge After: 57,3mm; Output speed:  (a meter) 417m / s * Pressure:  670bar; * Closing: Stellar; Packaging:box of 10, Average Selling Price:  09.08 €. (04/12). * values ​​measured at the desk Recommended for: Cartridges Similar Products Nobel SportNews and cartridges with Tecna

/ P