Jump to content

Båt för apportering?

Recommended Posts

Hej på er!

Tips på roddbåt som funkar att ha 2 apportörer och i nödfall även skjuta ifrån mottages tacksamt. Vassen är för hög längs Slätbaken så jag måste komma ut utanför för att hundarna ska kunna markera skjuten fågel.

Helst ska den också gå att slänga upp på flaket till en vanlig pick-up på 2 man.

/Markus

jag har en jag använt  till det , en liten klinkbyggd  i plast   som är fin att ro  och går att ha 3-5 hk på om man vill.

Dn har ett " köljärn "  i alu där en skruv släppt så den läcker , men drar man in en ny med SIKA så blir det tätt .

Den finns i Sthlms skärgård , den är kamomålad  ( äkta kronfärger i gråskalor) , relingslisten är kass  och durkarna halvdana , men enkla att göra i formplyfa.

/ P

Hipshot

Du ska ha tag på något lågt.. På Harg har de två plastbåtar, Ranita tror jag de heter, otroligt stabila och låga vilket gör det lätt att lyfta hund. Sen tror jag en sån här Flipper fungerar med, stabila och låga. Det finns en del, gäller bara att hitta dem.

Att köra hund från båt och skjuta är inga problem alls.. om man inte har knallapportörer, då kan det bli onödigt spännande tidivs  :biggrin:

• Like 1

Du ska ha tag på något lågt.. På Harg har de två plastbåtar, Ranita tror jag de heter, otroligt stabila och låga vilket gör det lätt att lyfta hund. Sen tror jag en sån här Flipper fungerar med, stabila och låga. Det finns en del, gäller bara att hitta dem.

Att köra hund från båt och skjuta är inga problem alls.. om man inte har knallapportörer, då kan det bli onödigt spännande tidivs  :biggrin:

Skillnaden är att min är billig  :tongue:      Fast jag funderar på att låna ut den till Urban om han vill ha 

/P

Linders aluminiumbåtar i de mindre modellerna kan du hantera själv och de är garanterat nog stabila. Sedan finns det ju mängder med plastbåtar som fungerar. Persson båt har ju en liten fast den är på gränsen att hantera själv någon längre sträcka. Ryds och Cresent gör ju också små roddbåtar. Har själv skjutit mycket fågel från kanot men det är lite värre att ta med en vilttokig labbe i en sådan. Går ju att göra en ramp på relingen i en båt som hunden kan ta sig upp på om man vill snickra lite. En snabbsökning på blocket gav den här. Som en gammeldags träeka men i aluminium den borde fungera.

http://www.blocket.se/dalarna/Slutforsaljning_Siljan_330F___0_kr_kontant_59599742.htm?ca=22&w=3

strävhår

Lite sent för denna säsongen men det är inte skitsvårt att skruva ihop nåt litet eget i masonite/plyfa.

apersson69

Zegul 380. typ världens mest stabila båt under 4 meter, tre personer kan stå på ena sidan utan att den välter. Gjord i polyeten tror jag det heter, samma som forskajaker. Populär som dykbåt i mer skyddade vatten eftersom man kan hoppa i och upp igen från  sidan av båten utan att välta den. Planar med 6-7 hk och uppåt. Typ gummibåtsåror till den som känns väldigt ynkliga men har rott min full i grejer och den är lättrodd som tusan med bra fart. Väldigt grundgående, en dm typ. Går att plocka ner i tre delar som man stuvar i varandra och har på biltaket som en takbox. Totalt oöm att hantera på ett pickupflak. Lite svår att få tag på. Tillverkas typ vart 4-5 år när Zegul har en lucka i kajaktillverkningen. Nypris nån tusing under 10 000:- Nån enstaka kommer ut begagnad. Har en grön/svart som skulle kunna bli till salu men har en jäkla separationsångest. Skicka ett PM om det är jätteintressant så skall jag tänka på det.

https://www.google.se/search?q=zegul+380&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB8QsARqFQoTCP6qjOuO5sgCFcOFLAodEOgG4g&biw=1680&bih=915

• Like 2
Hipshot

Men helvete vilken häftig båt! Ser ju helt genialisk ut.. låg, stabil och ändå hyggligt djup i sittbrunnen. Under 100 kg dessutom.. Hade jag haft ett större intresse för sjöfågel så hade jag genast börjat trakassera dej med pm  :biggrin:

Den där såg väldigt intressant ut, blir att fundera på.

Just nu lutar det åt att jag drar ihop några flytbryggor på några ställen men vi får väl se.

/Markus

Zegul 380. typ världens mest stabila båt under 4 meter, tre personer kan stå på ena sidan utan att den välter. 

https://www.google.se/search?q=zegul+380&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB8QsARqFQoTCP6qjOuO5sgCFcOFLAodEOgG4g&biw=1680&bih=915

Fasen, den där var intressant.Väger den verkligen under 100 kg?

Såg att det fanns en site www.zegul.se men den verkar vara nere så kanske har företaget konkat. Läste på någon fiskesite att den kan demonteras på 15 minuter med en skruvdragare...ingen som hittat någon annan referens på båten att läsa och förstå hur man byggt den?

Hittade att Zegul idag är ett brand som ägs av Tahe Outdoor. På deras sida hittar man tyvärr inte båten ifråga utan bara kajaker.

apersson69

Fasen, den där var intressant.Väger den verkligen under 100 kg?

Såg att det fanns en site www.zegul.se men den verkar vara nere så kanske har företaget konkat. Läste på någon fiskesite att den kan demonteras på 15 minuter med en skruvdragare...ingen som hittat någon annan referens på båten att läsa och förstå hur man byggt den?

Jo den väger typ 78 kg. Det är en sittbrunn som är formad som en stor takbox ungefär och två pontoner som har tio skruvar var. En kvart stämmer nog bra för montering. Den går hur bra som helst att frakta ihopsatt på en vanlig skäpvagn utan kölrullar och sånt, bara att dra upp den och spänna fast. Det är tveksamt om den är till salu för den är ju genialisk, dock väldigt sällan jag använder den så öppningen finns... :P Den är så stabil att den är en perfekt skjutplattform för kulskytte också, tex för båtbaserad smygjakt på bäver.

Båten har tillverkats i omgångar (5 år emellan typ) i mån av produktionsutrymme i kajaktillverkningen, övrig tid finns den inte till försäljning.

• Like 1
  • 2 months later...
Kapten Svärd

Kul att se lite " nytt" ibland. Tänkte föreslå något i aluminium om man skall ha båten till något mera .. Släpa på den själv över stock och sten verkar ju tufft hur det än blir..

Lycka till med båten, riktiga klassiska jaktkanoter dyker ju upp ibland, finns en del nya i plast också har jag sett, kanske också är ett alternativ, kan bli spännande om man har en allt för yster hund med förstås, har paddlat canadensare med min pigga vallhund och det kan bli lite vingligt .