Hoppa till innehåll

Grythundsras


anle

Recommended Posts

Hej, behöver tips och erfarenheter kring införskaffande av grythund. Har i dagsläget smålandsstövare som till denna säsong nästan helt lämnat haren och enbart går på räv. Beroende på väder och dagsform brukar han hålla dem ovan jord mellan 20-100 minuter. Men när det väl hämnar under jord har jag insett att jag nu måste ha en grythund som komplement. Var egentligen ett sådant ekipage jag från början var inställd på, och nu är jag där!

Så ni som har erfarenheter av grythundsraser, vad är skillnader raserna emellan. Svårt att hitta bra ämnen i vissa raser? Säkra kort? Jakthund vs familjehund?

Tanken är att endast använda grythunden som sprängare, inte något drivande ovan jord som det känns nu. Men det är klart, en mångsidig hund som man kan skjuta något rådjur för varje år alt spåra med lockar väl också. Men huvudsakligen är det som sprängare den ska fungera.

Kom med tips och erfarenheter!

/Andreas

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Föredrar foxterrier av den enkla anledningen att jag har en sådan.

Men även av precis samma orsak som sidelock säger, dvs dom verkar generellt mindre benägna att skada sig. Flertalet med tyskar som kommer byta ras nästa gång det ska köpa ny hund.

Ska kolla med en uppfödare angående valp som passar dina kriterier.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inga terrier men har jagat med ett flertal, jag föredrar foxterrier då de tenderar skada sig mindre än övriga och ofta kommer upp och kollar läget istället för att ligga nere och tjura tills antingen hund eller vilt har dött.

Jag är inne på helt samma linje. Nu har jag själv inga gryt hundar, men har lagt massor av tid på denna jakt. Jag har jagat med de flesta olika terrier raserna och den bästa sprängaren jag träffat på var "Stoja" en Fox tik. Men massor beror självklart på individen och hur de jobbar.   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Föredrar foxterrier av den enkla anledningen att jag har en sådan.

Men även av precis samma orsak som sidelock säger, dvs dom verkar generellt mindre benägna att skada sig. Flertalet med tyskar som kommer byta ras nästa gång det ska köpa ny hund.

Ska kolla med en uppfödare angående valp som passar dina kriterier.

Har varit inne på foxterrier och border, då jag egentligen tror att en tjt blir för skarp för mig att ha. Dels skadorisk sedan aktivering och familjeliv. Men det är ju mkt jakt i dem och svårt att hitta en som inte jagar. Är väl mer så med övriga raser, att de är ojämna och vissa kanske inte alls blir grythundar? Vilket vore synd.

Hur är det med storlekarna på foxen? Jag kommer att ta en hane. Har de tendens att bli stora?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med, jag vitjade tre gryt med min tysk innan han i det tredje grytet fick så mycket stryk att han avled dagen efter.

Har du kollat på tax?

Hls Rickard

Ja då känns det ju som att tjt är helt uteslutet nu. Inte kollat på tax. Hade det för att de är mer av förliggartyp?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tax är mer benägen att fastna i underjorden pga små ben och djupt bröst. Inget fel på deras arbete dock.

Känns som att jag inte kommer att ta en tax, aldrig varit inställd på det. Utan som det ser ut står det mellan fox, parson eller border.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får leta lite innan du hittar en foxvalp som inte kommer jaga ( om du nu inte köper från någon som avlar fram dom missskapta utställningsfoxarna som är för stora för gryt ).

Sen kan dom likt alla raser ha individer som inte kommer jaga iaf men de är ganska liten risk oavsett ras.

Tysken behöver inte vara odräglig hemma! Men tyskarna jag har jagat med har allt som oftast varit för skarpa iaf på grävlingarna men även på räv. Varken roligt för hund,ägare eller bytesdjuret.

När fram i tiden är det du söker grythundsvalp? Långt bort eller snart?

Kan höra mig för om någon har valpar på G här framöver.

Vart bor du? Enklast är väl om du jagar lite med olika raser så du får testa och se hur dom kan va. Även hälsa på dom hemma hos folket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får leta lite innan du hittar en foxvalp som inte kommer jaga ( om du nu inte köper från någon som avlar fram dom missskapta utställningsfoxarna som är för stora för gryt ).

Sen kan dom likt alla raser ha individer som inte kommer jaga iaf men de är ganska liten risk oavsett ras.

Tysken behöver inte vara odräglig hemma! Men tyskarna jag har jagat med har allt som oftast varit för skarpa iaf på grävlingarna men även på räv. Varken roligt för hund,ägare eller bytesdjuret.

När fram i tiden är det du söker grythundsvalp? Långt bort eller snart?

Kan höra mig för om någon har valpar på G här framöver.

Vart bor du? Enklast är väl om du jagar lite med olika raser så du får testa och se hur dom kan va. Även hälsa på dom hemma hos folket.

Jag vill vara ute i god tid så det är inte aktuellt med valp nu till våren utan istället kommande vår.

Har en bra border i byn som ska hjälpa mig dra upp räv för hunden när han drivit ner under jord. Han ska ha valpar till våren men vi har inte möjligjet då tyvärr. Är bosatt i Västerbotten, skellefteå.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit inne på foxterrier och border, då jag egentligen tror att en tjt blir för skarp för mig att ha. Dels skadorisk sedan aktivering och familjeliv. Men det är ju mkt jakt i dem och svårt att hitta en som inte jagar. Är väl mer så med övriga raser, att de är ojämna och vissa kanske inte alls blir grythundar? Vilket vore synd.

Hur är det med storlekarna på foxen? Jag kommer att ta en hane. Har de tendens att bli stora?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Anle

TJT är riktigt fina familjehundar hos en bra familj, men jag skulle inte välja TJT som gryt hund, min är ioförsig väldigt försiktig men skaderisken på en TJT är stor i gryt!

Jag skulle nog välja Border, men Fox kanske funkar like bra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anle

TJT är riktigt fina familjehundar hos en bra familj, men jag skulle inte välja TJT som gryt hund, min är ioförsig väldigt försiktig men skaderisken på en TJT är stor i gryt!

Jag skulle nog välja Border, men Fox kanske funkar like bra?

Tack för de kommentarerna, vad är det som gör att du föredrar border framför fox? Har själv ingen erfarenhet av de olika raserna. Men vet att bordet är grymt fina i hemmet.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Föredrar foxterrier av den enkla anledningen att jag har en sådan.

Men även av precis samma orsak som sidelock säger, dvs dom verkar generellt mindre benägna att skada sig. Flertalet med tyskar som kommer byta ras nästa gång det ska köpa ny hund.

Ska kolla med en uppfödare angående valp som passar dina kriterier.

Vem var det som pekade in dig mot fox inför köpet? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anle

TJT är riktigt fina familjehundar hos en bra familj, men jag skulle inte välja TJT som gryt hund, min är ioförsig väldigt försiktig men skaderisken på en TJT är stor i gryt!

Jag skulle nog välja Border, men Fox kanske funkar like bra?

Att tyskar skulle vara riktigt fina familjehundar håller jag inte med om. Känner och har träffat flertalet som säkerligen skulle passat i barnfamilj men också ett gäng som definitivt inte passat in, inklusive min egna som inte längre finns kvar av just det skälet. Det kanske funkar för föraren att hantera en hund som står på i 190 i allt den gör men inte lika lätt när femåringen hamnar i vägen.

Hade en border terrier i hemnet när jag växte upp och kan bara säga gott om den, ingen grythund men underbar i övrigt. Aldrig haft en hund som man fått skratta så mycket åt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom hunden primärt skall användas till gryt så går tjt bort, oavsett bra försäkring så brukar det bli dyrt och hundarna håller inte speciellt länge...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör på en fox om det bara är gryt som gäller. Som hobbe skriver så är tyskarna dyra i drift pga av hög skärpa/dådkraft och/eller dåligt anfallssätt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bråtners kennel har foxar med bra drag i. Tror han har valpar nu. Har haft en tjt och det var jakt en gång sen konvalens i 2v varje gång den vart i gryt så den blev bara 4,5 år.Foxen jag har nu jagar minst lika bra som tjt:n men är nästan aldrig skadad..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Står verkligen mellan en fox eller bordet. Men hur är det med mognaden, är det någon skillnad nör man kan börja köra in dom på grytjakten?

Fördelen med bordetn är väl att man kan börja lite smått och träna ovan jord ganska tidigt för att sedan gå ner i backen.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att tyskar skulle vara riktigt fina familjehundar håller jag inte med om. Känner och har träffat flertalet som säkerligen skulle passat i barnfamilj men också ett gäng som definitivt inte passat in, inklusive min egna som inte längre finns kvar av just det skälet. Det kanske funkar för föraren att hantera en hund som står på i 190 i allt den gör men inte lika lätt när femåringen hamnar i vägen.

Hade en border terrier i hemnet när jag växte upp och kan bara säga gott om den, ingen grythund men underbar i övrigt. Aldrig haft en hund som man fått skratta så mycket åt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

jaja, jag vet labbar som hugger barn med, vet en hamiltonstövare som sprang över allt och alla när det knackade på dörren men det är ju kända farliga hundraser!

 

med det sagt menar jag inte att det inte finns tyskar som är olämpliga som familjehundar men det handlar mest om hur dom behandlas, en tyska ska givetvis inte stå i en hundgård eller  inte få göra något flera veckor, det är en aktiv hund som ska tränas/jagas med.

 

Jag vill nog påstå att mina älskade KH vorsteh var farligare för femåringar än min nu varande tjt, fick kh inte aktivera sig så gick det inte i 190 utan 430 genom huset!

 

Jag vet också om tjt som dom inte tränat lydnad med och beter sig som vildhundar men inte f-n beror det på hunden utan föraren/familjen som inte tränat, utan bara sagt jajaja det är en tysk dom får bete sig så.

 

ber lite om ursäkt för detta svaret, då jag håller med TS om att tjt är inte den optimala grythunden, men kunde inte låta bli.

 

Lycka till i valet av hund, ett tips är att snacka med rasklubbarna och höra om sjukdomsbilder på border och fox, du kanske får höra nått du gillar eller ogillar där, det är trots allt du som ska leva och glädjas med hunden många år!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Högställd jack russell..

Mindre än en foxterrier.. min tik ligger väl på 6kg ungefär. En liten hund rör sig bättre och kommer åt att stressa räven.

Som andra val hade jag tagit en foxterrier och som tredje val en borderterrier.

Kolla föräldradjurens storlek och arbetssätt.

En sprängare skall vara rörlig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...