Hoppa till innehåll

Bild på din jaktbil


Ragnarsson96

Recommended Posts

Nej, var tänkt allmänt på min rekommendation på pickis. Pyntar 9000-10000:- för min, eller gjorde rättare sagt, årligen.

Kan inte räkna nu heller tydligen kom jag på, 6000-7000:- skall det vara.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Syftade du på mitt inlägg så är det en bensinare.

Men annars håller jag med dig, om man måste ha baksäte och inte kan åka lastbilsreggat. Då är de inte dyrare än valfri dieselpickis i segmentet.

Jag vill helst inte ha något baksäte,

Men som ni säger så vill jag helst ha en bensinare så skatten inte blir så fruktansvärt dyr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen rekommendation, men själv är jag barnsligt sugen på en Defender. Kan dock inte riktigt motivera det annat än känslomässigt...

Det är en fantastisk bil om du behöver ha saker gjorda. Sedan att man ständigt har ett leende på läpparna när man sitter bakom ratten är bara det oslagbart!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

b21e8ccc84634441ecedf982e0a4c9ac.jpg

Den här är väl den tilltänkta jaktbilen, en Mazda CX-9, eller så får det bli VW-bussen om fyrhjulsdrift inte är behövligt.

Sent from my D5803 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en fantastisk bil om du behöver ha saker gjorda. Sedan att man ständigt har ett leende på läpparna när man sitter bakom ratten är bara det oslagbart!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Låter ju underbart. Precis sånt jag vill höra för att motivera ett inköp :woot: ! :thumbsup::yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

b21e8ccc84634441ecedf982e0a4c9ac.jpg

Den här är väl den tilltänkta jaktbilen, en Mazda CX-9, eller så får det bli VW-bussen om fyrhjulsdrift inte är behövligt.

Sent from my D5803 using Tapatalk

Hmm, CX-9?? [emoji50] Heter den inte CX-7, vet inte med mig att Mazda släppt någon 9a.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, CX-9?? [emoji50] Heter den inte CX-7, vet inte med mig att Mazda släppt någon 9a.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nä cx-7 är den lille ;-)

f00374e9f74dd6187b81af3219f3ac5b.jpg

Sent from my D5803 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä cx-7 är den lille ;-)

f00374e9f74dd6187b81af3219f3ac5b.jpg

Sent from my D5803 using Tapatalk

Där ser man!! [emoji33][emoji106]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där ser man!! [emoji33][emoji106]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har för mig min är nånstans kring 30cm längre än en Volvo xc-90 tex

Edit: http://teknikensvarld.se/provkorning-av-mazda-cx-9-123235/

Sent from my D5803 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jösses vilken liten en. Tror nästan jag får in hela din bil i min :smile:

attachicon.gif20150830_110224.jpg

Har med tiden börjat få ordning på inredningen

attachicon.gifordning och reda (1).jpgattachicon.gifordning och reda (2).jpg

Köper man bil innan man börjar jaga får man skylla sig själv :D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köper man bil innan man börjar jaga får man skylla sig själv :D :D

Inget fel på din bil...men jag tvivlar på att du får in fem jägare + 6 dovhjortar som jag körde runt med för ett tag sen. Hundburen var inte med den gången men det hade gått att knöka in några hjortar till, dom låg jämnstruket med nederkant rutor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inget fel på din bil...men jag tvivlar på att du får in fem jägare + 6 dovhjortar som jag körde runt med för ett tag sen. Hundburen var inte med den gången men det hade gått att knöka in några hjortar till, dom låg jämnstruket med nederkant rutor.

Nä men 5 småfeta gubbar och 2-3 bockar i alla fall, vilket är 4 småfeta gubbar och 1-2 bockar mer än vad som kommer kunna hamna i den :D;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör en wrangler (5 dörrars). Fruktansvärt bra bil på markerna som jagas mest på, det är den enda i laget som tar sig fram till åtlarna på den ena och på andra marken krävs en redig markfrigång och 4-hjulsdrift när det snöat för att komma upp till stugan som ligger mitt i marken. De andra pickisarna klarar det såklart, men gängse åsikt verkar vara att jeepen fixar det bäst när det blir knökigt (körning i skog för att hämta älgar, större grisar, ta sig runt låsta bommar [emoji39][emoji39] t ex). Nu är vår en nyare modell men vet att det går att få tag på äldre till den pengen TS tänkt. Inte billigast i drift dock. Finns nog andra på forat som har bättre koll på den biten. Insidan är fylld med sådana mollyväskor där allt finns, kan posta lite bilder senare. Har bytt ut framstötfångare till en från mooser med extra ljus och warne winch vilket vi använder en hel del till jakt och annat. Har en heckpack som används flitigt.

Finns ett par nackdelar. Med hundbur bak tycker jag det blir rätt dålig förvaringsutrymme gett storleken på bilen. Går nog att fixa till med ett extra golv men det är inte gjort än. Innebelysningen i bilen är usel. Vet inte hur många gånger jag letat runt bland prylarna i mörkret därbak. Köregenskaperna på öppen väg är bättre i andra bilar i jämförbar prisklass - typ mellanstora bilar med fyrhjulsdriftj. Det är en bil för skoj och jobb, inte för långvägeskörning, vilket märks. Den balansen är jobbig då en av ordinariemarkerna ligger ett par timmar bort - det blir många timmars körning onroad i en bil som är best offroad. Men sjäkvklart fungerar det bra, men om man ska vara kinkig, så...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Apropå inlägget ovan så är kort axelavstånd alltid bättre än långt vid terrängkörning och tvärtom vid landsvägskörning.

Själv kör jag en Ford ranger, bästa pickisen jag ägt med avseende på asfaltskörning,ok i terrängen.

Jag behöver lastutrymmet så har inget val men dieselskatten är inte rolig.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För den budgeten, om du är ute efter framkomlighet och kan leva med sämre on-road egenskaper så en Defender. Kanske hittar du en Discovery eller Land Cruiser som inte behöver allt för mycket kärlek.

Om du vill ha framkomlighet men storleken behöver inte vara så stor som de ovan så en Subaru Forrester, Landrover Freelander 2. Jag var extremt nöjd med min Freelander 2. Mycket fin komfort på vägen, och den togs sig fram fint vid sidan av vägen. 50 cm snö, inga problem, lervägar inga problem (dock hade jag kraftigare däck, vägdäcken var ett skämt i lera)

Freelander 1 om du hittar en diesel så är det också ett bra alternativ. Var dock försiktig med bensin-varianten.

Dessa har sina motorproblem. Frun har en sådan och vi har slitit lite för att få ordning på den. När den dock är hel i motorn så går den riktigt bra. 

 

Dock så bytte jag till mig själv en Discovery 4 då jag behöver mycket mer plats för hundar, utrustning och om man är några fler som åker. Baksätet har jag i princip permanent nerfällt med formskuren matta så jag kan ta upp sätena en och en om jag önskar.

I bak har jag byggt upp så att hundarna (idag bara två men ser framför mig att ha 2-3 skäggiga) sitter högre, då den är otroligt hög i lastutrymmet.

Det har gjort att jag har fått 20 cm högt utrymme under för allehanda saker. Är inte helt klar, tror jag kan få upp den ytterligare några cm för mer utrymme.

Detta är inte permanent då man måste komma inifrån för att få ner reservhjulet som sitter under bilen. 

 

Gudomlig bil på väg, man kör med lätthet 100-120 mil till fjällen. Fantastisk i terräng. Jag har ännu inte satt den på de hårdaste proven men där jag kört så märktes det att den bara tuggade på, vilket min förra bil - Freelander 2 - hade börjat få jobba hårdare.

 

Kan bara instämma med Strävhår, tittar du på en större diesel så kolla och jämför skatten - både mellan modellerna och för olika åldrar inom samma modell. 

Min bil är, trots större motor och äldre, billigare än de exemplar som jag tittade på som var lite yngre. Tror den ligger på runt 8 000 per år. De yngre modellerna var uppe i 10 000 kr när jag tog ut information från bilregistret, varför fattade jag aldrig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

b21e8ccc84634441ecedf982e0a4c9ac.jpg

Den här är väl den tilltänkta jaktbilen, en Mazda CX-9, eller så får det bli VW-bussen om fyrhjulsdrift inte är behövligt.

Sent from my D5803 using Tapatalk

Även jag har en Mazda CX-9'a, vaaaansinnigt nöjd med vagnen - tyst, snabb, välutrustad, driftsäker, bra markfrigång och i mitt tycke riktigt snygg (jo, det är "viktigt" för mig) ;-)

Sen är den kopiöst rymlig, 29 cm längre än en Volvo XC90'a exempelvis. Har en hyfsat stor hundbur i bagaget och rymmer massor med prylar med 6e o 7e sätet nedfällt. Vår har rullat 10.000 mil nu och vi har bara bytt en glödlampa än så länge. Bara servar, fyller bensin och kör....

Den är lite törstig, har dragit 1,2 liter i snitt sen vi köpte den (enligt färddatorn) men med en 3,7 liters V6'a på 277 kusar, fyrhjulsdrift och stor o tung tycker jag det är acceptabelt. Inga diffspärrar eller lågväxlar dock men har inte kört fast än trots lite äventyr i djupsnö med påkopplat släp.

Lite småsaker stör mig, mest varningspipet den häver ur sig när man lämnar den mumsandes på tomgång och har "nyckeln" i fickan och går fram och tillbaka mellan huset och bilen med ryggsäck, bössa, hund, etc. Som Jeremy Clarksson skulle ha sagt, *Jag vet att nyckeln är i fickan, håll käft!* ;-)

Sen har torkarbladen frusit fast på rutan när man kör ett par gånger vilket jag aldrig varit med om med någon annan bil tidigare. Även att pudersnö inte smälter på baklysena (LED) är ju lite spunkigt, dom skulle inte ha varit släta kanske...

/Rikard

PS Ser att du bor i Luleå, jag har aldrig sett en annan CX-9'a här uppe (mer än Bosses Bils demobil) - bor själv strax utanför Luleå...

post-3109-0-07349400-1448050341_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...