Hoppa till innehåll

bästa pickisen?


ozzian

Recommended Posts

Jag var ju nöjd med amaroken men det finns ju fler!

toyota hilux

dodge ram

 

ev bygger jag ett skåp på nästa bil, men tycker skatten är så j-a dyr, om man tar över bilen privat efter 3 år som leasing bil?

 

Jag tittar också efter suv som

land cruiser

touareg

land rover

q7

xc90

 

har idag en grym landsvägsmaskin i a6 allroad, men den är lite liten och lite låg!

 

om nån kan ge lite inputs om för och nackdelar på nya bilar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I kategorin suv hade jag utan omsvep tagit en land cruiser om ekonomin tillät.

En jävla trevlig bil med mycket bra komfort och snygg är den också.

Nyaste xc90 kan jag tänka mig också, men bara för att den ser snygg ut :D

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ju själv en Land Rover Defender, inte bara i skogen utan till allt och lite till. En sådan skulle bli mitt val även om det gäller pick up. En 110 dcpu är inte helt fel! 5 sitsig och lb-reg, skatten ligger kring 5000. Annars är det nog Land Cruisern som gäller, enligt mitt tycke två bilar helt i en kategori för sig. Vill du ha mer åkkomfort völj en Discovery 3 men då missar du pickupen.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anle disco har jag haft, och den tar sig inte fram!

 

Jag kan ju köra med audi allroad i jobbet och till norrland och ha en bil för hemmabruk som är mer jakt anpassad!

 

men det verkar kört att hitta en som har låg skatt och inte drar massor = billig att köra

och dessutom har markfrigång och 4hjulsdrift!, allroaden är väldigt nära men i lägsta laget!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bästa pickisen byggdes 92- till ung -95, -96 någonting.

Taro, Hilux, L200 på nåder även S10, i 1½hytt. Stora nog för att slänga en älg eller två på flaket. Men fortfarande rätt smidiga på igenväxta skogsbilvägar.

Med bra framkomlighet i snö. Men kanske inte med den bästa komforten på motorvägen. (Men där är man ju aldrig med en jaktbil...)

 

De nyare Japan och EU pickisarna börjar tangera jänkarnas "störst är bäst" och är inte lika praktiska. Dock betydlig behagligare i bebyggelse än tidigare generationer....

 

Jag skulle vilja ha en "ny" Hilux -94:a som jaktbil. Synd att det inte finns någon som gör något liknande idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anle disco har jag haft, och den tar sig inte fram!

Jag kan ju köra med audi allroad i jobbet och till norrland och ha en bil för hemmabruk som är mer jakt anpassad!

men det verkar kört att hitta en som har låg skatt och inte drar massor = billig att köra

och dessutom har markfrigång och 4hjulsdrift!, allroaden är väldigt nära men i lägsta laget!

Håller lite med där, har valt bort discon pga så mycket elektronik osv. Sedan måste man ju vara lite rädd om den om man har en nyare så att det inte vlir allt för mycket repor. Nej den gör sig faktiskt bäst på vägen.

Tycker defendern är underbar, behöver aldrig oroa sig för att något ska skaka sönder eller plastdetaljer som spricker eller skrapar i. Det är bara att köra, nästan iaf. Vet att på LR forumet säljs just nu en 110 med enkelhytt och flak som gått kring 15-20 000 tror jag. Den tror jag har rätt prisklass. Och skatten är hyfsat bra, just under 5' tror jag. Drar litern oavsett vad du gör - drar tunga trailers etc.

Om du ska ha den till hakt så kanske det gpr ställa av under sommarhalvåret?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anle disco har jag haft, och den tar sig inte fram!

Jag kan ju köra med audi allroad i jobbet och till norrland och ha en bil för hemmabruk som är mer jakt anpassad!

men det verkar kört att hitta en som har låg skatt och inte drar massor = billig att köra

och dessutom har markfrigång och 4hjulsdrift!, allroaden är väldigt nära men i lägsta laget!

"Tar sig inte fram"

Ytterst tveksam till att du verkigen testat. Discon är extremt mycket bättre i terrängen än någon av pickuperna som diskuteras.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå jag hade en disco 3a i två vintrar sen fick det vara nog!

 

ioförsig året runt däck men den klarade inte 2 dm snö i uppförsbacke.

 

audin a4 och audi allroad klarar denna backe, varje vinter!

amaroken klarade backen väldigt lätt, men den har grövre däck!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå jag hade en disco 3a i två vintrar sen fick det vara nog!

ioförsig året runt däck men den klarade inte 2 dm snö i uppförsbacke.

audin a4 och audi allroad klarar denna backe, varje vinter!

amaroken klarade backen väldigt lätt, men den har grövre däck!

Fel däck hör jag med en gång, gäller och välja mjuka fina saker till vinterdäck annars blir det pannkaka hur man än gör.

2dm klarade min Ford Sierra med Nokian Hakkapelita 7 utan bekymmer!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anle disco har jag haft, och den tar sig inte fram!

 

 

Låter nog som du skall titta på en Defender, om du har vägmaskinen. 

 

Dock så måste jag säga att jag tror något varit fel på den Disco 3;an i så fall för min Freelander 2 - med Haldex 4 och terrain-response - plöjde ner samt upp för backar med 50 cm snö utan problem. Ordentliga däck, ja ett måste. Originaldäcken (sommmar) är ett skämt off-road hur mycket man än vill få att de är ok.

Skrev lite längre om min D4;a i tråden bredvid men kort och gott så tar den sig fram långt mycket lättare och enklare än Freelander 2:an som togs sig fram bara det fanns tillräckligt med utrymme under (tror den är 21 cm) samt man hade lite tid och tålamod.

 

Sedan så en sak jag lärde mig när jag köpte en "elektronisk terrängbil" är att man måste köra helt annorlunda än med bilar med heldiffar och manuella hjälpmedel. DEt första jag gjorde var att börja bråka med elektroniken om vem (jag eller bilen) som visste hur man körde i terräng. Har en rätt gedigen terrängkörningsutbildning från värnplikten så jag vet hur man kör...fick dock inse att med elektronik handlar det om att stötta bilen mer och bestämma mindre själv för bilen gör saker på ett annat sätt...tänker på tractioncontrol mm...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok

Då kanske man ska kolla en disco 4 då

Den och LC så klarar kag mig med en bil,då dom även är bra på landsväg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fel däck hör jag med en gång, gäller och välja mjuka fina saker till vinterdäck annars blir det pannkaka hur man än gör.

2dm klarade min Ford Sierra med Nokian Hakkapelita 7 utan bekymmer!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hade själv en Sierra -82 Combicupe.

Tuggade mig fram på många oplogade vägar, på "skit" däck. Men Scorpion tog sig inte fram på samma vägar trots bättre däck Tror inte heller att Mondeon gör det på samma villkor.

 

På skogen gäller nog 4x4 och hög frigång! Typ pickis. Möjligtvis bakhjulsdrivet och bra däck. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok

Då kanske man ska kolla en disco 4 då

Den och LC så klarar kag mig med en bil,då dom även är bra på landsväg!

 

Om du kollar på en begagnad D4 med dubbla turbon, dvs SDV4, så se till att få kontrollerat att det inte läcker från högra turbon - som är det motoralternativets käpphäst, samt att de har gjort "vinterkampanjen" dvs satt in plastskivan under/bakom stötfångaren fram samt att du har vintergrillen att byta med.

Turboproblemet blir lätt dyrt. Min bil hade enligt handlaren allt kollats på då de använder bilprovningen under 2 timmar att gå igenom hela bilen, de är LR-handlare och är av det seriösa slaget samt jag fick en 12-månadersgaranti som även innefattade motorn.

Vis av erfarenhet så tog bilen till min verkstad så de kunde kolla att allt var ok med bilen. Där upptäckte de just felet på turbon trots att jag frågade handlaren.. Kostade 40 000 att byta, så skönt med garanti i de lägena...13 000 mil på mätaren vid det tillfället.

 

...i övrigt sa verkstan när jag frågade... "de bara går och går...." Jag har ju haft den nu i snart 10 månader. Den har under den tiden gått 2200 mil.

Det är troligen något lager som inte är helt ok vänster fram. Upptäckte det redan på hemväg, tjut uppkom när jag svängde runt med fullt rattutslag i låg hastighet. Häll i i några minuter men tystnade. Verkstan hittade inget annat än att framdäcket dragit snett. De förelog en hjulinställning men verkstadskillen behövde inte justera något så den var ok. Nu hör jag ett misstänkt likt slitet lagerhjul när jag kör samt några gånger så har det börjat vibrera när jag kör på motorväg i 100-110. Bromsar jag ner känner man att det stabiliserar och sedan försvinner det utan att komma tillbaka...jäkligt retligt.

Blir att ta det till verkstan igen för att kontrollera ordentligt då jag fortfarande har garantin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Någon som har testat nissans v6a?

 

är det nån skillnad mot deras 4a?

 

Dom kommer med en ny modell i vår, men tidigare så anser jag att nissan varit för tråkig/gammal!

 

synd att inte Toyota kan ta in en v6a till sverige!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade jag bott i Amerikat hade jag utan tvekan köpt en Toyota Tundra med 5,7 liters V8

Full Amerikansk prestanda- men förmodligen bättre kvalitet än deras inhemska rasselverk

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan väl uppdatera att hjullagret höger fram (inte vänster som jag trodde) började ge sig så ett byta så är bilen som ny... :)

 

Hur har det gått förresten, har du hittat din bil än?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med så nya bilar som du pratar om här så glöm inte bort att värdeminskningen troligen är en av dina större kostnader, någon deciliter hit eller dit gör ju i det sammanhanget inte så mkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä men en tundra drar 1,2-1,7

En dodge 08-1,3

En LC 0,9 blandad

En hilux 0,8

X5 ca 0,8

Q7 ca 0,7

Så tundran drar dubbelt så mycket som en q7a

Och kör man 4k mil om året så blir det en slant!

Innan körde jag ca 6500 mil och få räknade jag ut att tundra mot all road skiljer 70k om året!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut, och hittar man en med rätt spec som är 1 år gammal så kan man spara mycket.

men då dessa bilar inte finns i 1000 tals, så är rätt spec svår att hitta!

 

dessutom ej momssmittad!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...