Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
alias

Garmin Astro 320 - drar mycket ström

Recommended Posts

alias

Hej!

Jag skaffade en Garmin Astro 320 nu i höstas och har hunnit att använda den några gånger, både med DC40, DC50 och T5-halsband.

Som rubriken antyder så tycker jag att den drar vansinnigt mycket ström. Nya batterier varar ca en jaktdag, sen är de slut. Kan det verkligen vara normalt (kan jag ha missat någon inställningsmöjlighet)?

Farsgubben har också en Astro 320 som är något år gammal och jag upplever att även den äter batterier på löpande band - även om man har bakgrundsbelysningen avstängd.

Har sett att det kommit upp någon inforuta i displayen som talar om användande av uppladdningsbara batterier - kan det göra någon skillnad åt det bättre hållet (känns spontant tveksamt)?

Tacksam för input!

MVH
Alias

N S

Köpa ikeas uppladdningsbara batterier och ändra inställningarna till rätt batterisort. Du kommer spara stora pengar ;) å det funkar klockrent!

alias

Tack för tipset NS, ska testa det (känns ju lagom inspirerande att bränna ett par vanliga AA-batterier per jaktdag). Förr eller senare kommer man att ha glömt att ta med extrabatterier när hunden drar iväg rakt ur marken.

MVH
Alias

hulkovius

Låter dessvärre normalt. .. ladd bara behövs. .. Jag kör med biltemas

HuggyBear

Ett par andra tips är att ta bort vibrationer å ljudvarningar som jag anser är onödiga batterislukar funktioner. Själv köper jag lithium batterier på www.batteriexperten.se å ser en enorm skillnad i batterilivslängd. Viktigt är som sagt också att man anger den typ av batterisort man använder i inställningarna.

N S

Jag har inga som helst problem att få batterierna att räcka minst en jaktdag ändå har jag alltid full belysning på skärmen... ser så jävla illa annars... eller armarna räcker inte riktigt till...

Sen väl hemma så sätter man ju halsband, radio å annat jox i laddarna. Samtidigt pilla i batterierna i laddaren.

Till å med jag som är tokglömsk fixar det... ett par extra laddade batteri finns alltid i jackan.

hulkovius

Precis, en dag ser jag som normalt. .. I fickan finns sedan förra säsongen två splitt nya vanliga som reserv. .. har än inte behövts...

larze

Räcker en o en halv jaktdag för mig med vanliga batterier,laddbara räcker två.

/Lars.

alias

Ikea ligger lite avsides - men får nog kolla Biltema, Clas O, Teknikmagasinet, Kjell&CO m.fl.

Någon som har en uppfattning om kvaliteten på olika tillverkares batterier och laddare jmf. med GP-Powerbank (farsgubben har någon sådan och verkar nöjd, men jag tror att några av de medskickade batterierna är på vift)?

MVH
Alias

mats_bengt

Tycker jag märkt en rätt stor skillnad på olika uppladdningsbara batteri. I Garminen räcker dom alltid en hel dag men i det lilla Swepoint halsbandet får jag problem att de inte räcker en hel dag om jag använder de "billiga" batterierna. Testat lite olika och tycker Vartas är bäst.

larze

Mina heter Vanson 1800 mAh.

/Lars.