Hoppa till innehåll

Beagle med väldigt snävt sök... vad göra?


Sparven

Recommended Posts

Min lilla beagle, drygt 2 år, har ett väldigt snävt sök. Jag är glad om hon söker ut över 80 m. Oftast är hon 30-50 m bort. Såklart så hittar hon inte så ofta slag att jobba på, men när hon väl gör det så brukar det bli upptag och nåt kortare drev (10-20 min, men för några veckor sen blev det hela 90 min). Det är en ganska omogen liten tik, det här med att jaga kom hon på först när hon var över 12 mån, och trots några löp så är hon fortfarande riktigt valpig...

 

Ute i skogen så får jag absolut inte sätta mig, för då avbryter hon allt och hoppar upp i knät och ska gosa. Ställer jag mig upp knatar hon iväg och jobbar på. Skull jag göra upp eld och slå mig ner så kan jag lika gärna packa ihop och åka hem, för då tycker hon att vi är färdiga för dagen :)

 

Hon jagar bara hare än så länge, hon brukar inte ens titta på dov och rådjur skrämmer hon glatt bort och fortsätter leta hare...

 

Jag har provat "gubben på stubben", men det funkar verkligen inte med henne. Har ni några andra tips på hur jag kan hjälpa henne få ett lite vidare sök? Kan det komma med rutin, ålder och erfarenhet?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min beagle vill inte heller att jag sitter ner "vi är inte här för att vila" säger hans blick...

Jag rör mig sakta genom marken och stannar när han hittar något då min är ganska kontakt sökande tills han går över en löpa.

Testa att släppa på samma ställe där du vet att det är mkt vilt så hon vänjer sig vid just det stället och rör dig sakta framåt men hon skall alltid veta att du är med henne i skogen. Resten är en mognadssak. Polletten trillar snart ner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50-80m vilket lyx... Min råtta (dock ej beagle) snubblar jag på.

Tycker du gör helt rätt som går med din vovve i skogen. Snart får hon bättre självförtroende och kommer att utöka sitt sök. Hon är ju bara 2år.

Mvh K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, det är riktigt skönt att få bekräftat att jag på väg åt hyfsat rätt håll. Ibland blir man bara så frustrerad... särskilt när man är inne på facebook och ser alla historier om 5-6 månaders valpar som driver hare över en timme, osv, osv. Dom här 2-3 åringarna som inte riktigt fattat grejen än hör man sällan om :)

 

Det verkar finnas en övertro på att "gubbe på stubbe" ska lösa allt när det kommer till drivande hundar, allt mellan sök, noskvalster, rådjursrenhet och springmask - "gör upp en eld och sitt still!"... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, det är riktigt skönt att få bekräftat att jag på väg åt hyfsat rätt håll. Ibland blir man bara så frustrerad... särskilt när man är inne på facebook och ser alla historier om 5-6 månaders valpar som driver hare över en timme, osv, osv. Dom här 2-3 åringarna som inte riktigt fattat grejen än hör man sällan om :)

Det verkar finnas en övertro på att "gubbe på stubbe" ska lösa allt när det kommer till drivande hundar, allt mellan sök, noskvalster, rådjursrenhet och springmask - "gör upp en eld och sitt still!"... :)

Är din beagle köpt i din hemstad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen är ju inte allt sant som man läser på facebook. Är mycket spel för galleriet. Har du en hund som du själv upplever som omogen så är hunden antagligen just omogen och behöver mer tid. Så det är bara kämpa på så hon får sjävförtroende. Snart så får du nog höra drevskallen eka i skogen! :) Hoppas det går bra!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bara och jobba på. Det kommer ska du se.

Endel hundar är lite sena. Vilket nästan är bättre då man fått ordning på lydnad.

Annars kan man få en jaktidiot.

Har en drever som är på gränsen.

Tur man själv är jaktidiot ☺

Lycka till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt bassetspån på 20 månader är inte heller nån häradsspringare när det kommer till söket, 30-80 m i regel men han har ett riktigt gott tempo och jobbar hela tiden. Stannar jag och bara väntar så kommer han snart och stirrar på en; "Husse, vad står du här för, vi ska ju JAGA!" Står jag kvar håller han sig bara närmare och undrar vad det är för fel. Så jag måste gå lite sakta och stanna när han piper iväg lite grann.

 

Men som Storsnorre säger så är det trevligt att hunden jagar med mig och inte drar som en avlöning och tar upp kanske två såtar längre bort. Nu kan jag ju disponera såten och jaga av den som jag vill eftersom hunden är med mig tills vi hittar nåt. Om du ska ta sikte på en grantätning så har du hunden med dig dit istället för att när du kommer dit är hunden en halvkilometer åt fel håll och grejar. 

 

Man kan inte få allt men jag tror hellre jag har en hund med trängre sök och hunden med ur såten när jag vill bryta än att den jagar i ett annat riktnummerområde.

 

Dock tror jag att Pettsson kommer få ett bättre sök med åldern eftersom han har drivet i sig när han söker. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släpp henne låt hon söka ut, när hon kommer in flyttar du dig i sidled och låter henne söka ut.

När du är nöjd, Så koppla gå ur området släpp på nytt. Gör samma sak igen.

Har börjat så med tiken och nu är 150m inte ovanligt längre.

 

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt bassetspån på 20 månader är inte heller nån häradsspringare när det kommer till söket, 30-80 m i regel men han har ett riktigt gott tempo och jobbar hela tiden. Stannar jag och bara väntar så kommer han snart och stirrar på en; "Husse, vad står du här för, vi ska ju JAGA!" Står jag kvar håller han sig bara närmare och undrar vad det är för fel. Så jag måste gå lite sakta och stanna när han piper iväg lite grann.

Men som Storsnorre säger så är det trevligt att hunden jagar med mig och inte drar som en avlöning och tar upp kanske två såtar längre bort. Nu kan jag ju disponera såten och jaga av den som jag vill eftersom hunden är med mig tills vi hittar nåt. Om du ska ta sikte på en grantätning så har du hunden med dig dit istället för att när du kommer dit är hunden en halvkilometer åt fel håll och grejar.

Man kan inte få allt men jag tror hellre jag har en hund med trängre sök och hunden med ur såten när jag vill bryta än att den jagar i ett annat riktnummerområde.

Dock tror jag att Pettsson kommer få ett bättre sök med åldern eftersom han har drivet i sig när han söker.

Håller med! Har haft en stövare som hade ett sök som var så stort att han var utom hörhåll oftast. Och ingen kontakt alls och det kan jag säga är inte kul! Bara för att jag har svårt för att ta bort friska djur så fick han leva till 8 år. Men någon rolig jakthund var han inte.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Möjligt att din beagle kan utveckla söket när den mognar. Har ingen egen erfarenhet av beagle, men endast varit utan stövare i två år av 44 hittils.....

Har bekanta som gått sönder söket på sina stövare, så jag är ingen fan av att gå med hunden......är motvalls till de andra här ovan och är absolut mer för gubben på stubben. Men det beror ju såklart på hur man vill använda sin hund, ska du ha den till hare främst? Då vill i allafall jag ha skapligt sök. Att stort sök och jaktidiot hänger ihop håller jag inte heller med om, det hela hänger ihop med bra grundlydnad och har inget med sök att göra.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upptag71, kan du förklara lite mer kring det där med att "gå sönder söket"? Och hur mer exakt menar du att jag ska arbeta upp söket på jycken?

Hon kommer mest jaga hare, jag har i dagsläget inga ambitioner att få igång henne på rådjur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...och TACK till alla för en mer nyanserad bild än vad man får på det där j-vla Facebook... :) Inte för att jag glädjs åt andras misslyckande och kämpande, men det är väldigt skönt att få bekräftat att det inte är nåt fel eller ovanligt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gå sönder söker gör man när man rör sig för fort. Så fort så att hunden blir rädd att lämna dig för att blir lämnad och då håller den sig nära dig för att veta var du är...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, så är det ju inte i mitt fall.

Nej men du frågade vad det var...

Det kan lätt bli så när folk bara släpper hunden en snabb tur och jäktar iväg för det skall handlas, barnen läggas osv

Gör henne säker på att du är kvar... Sök dig sakta efter henne och låt henne se och höra dig. Ställ dig på bakspår om du ser att hon är påväg tillbaka

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upptag71, kan du förklara lite mer kring det där med att "gå sönder söket"? Och hur mer exakt menar du att jag ska arbeta upp söket på jycken?

Hon kommer mest jaga hare, jag har i dagsläget inga ambitioner att få igång henne på rådjur.

Jag hade gått ut ensam och satt mig mitt på marken ,förutsatt att det finns hare där. Sen helt enkelt blivit gubben på stubben! Sitt och vänta ut hunden,ta med en jakttidning,gott kaffe och nått gott att käka, sen vänta, och vänta mera..........

West coast är inne på rätt spår. Som du har det nu så verkar hunden vänta på att du ska följa med henne, det ska du göra, men först efter hunden har varit ute på ett rejält sök. 

Det är min åsikt och tips, jag säger inte att det är rätt metod, jag har aldrig haft problem med snävt sök på de stövare jag och tididigare farsan haft.

Vi har gjort så helt enkelt att vi har satt oss när det är dags för injagning, sen har det löst sig självt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

En liten uppdatering dårå... Mot slutet av förra säsongen kom hon igång lite mer, söket var 100-150 m. En del dagar såg jag henne bara swischa förbi när hon bytte ställe att söka på. Blev en del fina drev också.

Nu har jag hunnit släppa 3 ggr, och det är ett litet kliv tillbaka... söket är tillbaka på 30-60 m. Vi satt och solade i morse i en timme, hon vägrade lämna mina fötter. Direkt jag ställde mig upp så pep hon iväg en bit. Hon kanske behöver några fler släpp innan hon hittar tillbaka till den nivån hon slutade på.

Tilläggas bör kanske att det har varit varmt och torrt på jaktmarken, det kanske ställer till det en del också. Men söket borde ju ändå vara längre, även om det är varmt och torrt.

Två steg fram, ett steg bak... Tur att hon är söt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Påminner om min Beagle. Alltid bäst sök i slutet av säsongen. Nu har hon ju lärt sig klättra och öppna dörrar så hon har rymt lite på senaste (inte bra, men det är som att försöka stänga in en spindel med nät). Kanske hon har bra sök direkt tack vare det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...