Hoppa till innehåll

Stormkök eller förbaskat bra stearinljus


Lecha

Recommended Posts

Hej!!

 

Tips på bra stormkök mottages. Kyrkbyn jag flyttar till är "lite" känsligt för vindbyar. Enligt min granne i nuvarande boendet så kan detta vara en bra investering :yes:  Det har varit strömlöst där under dagen och  "strömming" förväntas under sena kvällen. Lika bra att ligga steget före anser jag. 

 

Ös på med tips!!  Och självklart tacksam för ordentliga sådana :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och skippar man att vika upp vindskyddet så får man plats med fullstora stekpannor vill jag minnas.

Köp på dig några extra O-ringar till slangkopplingen om du köper det där köket.

 

Ja visst är det så. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och skippar man att vika upp vindskyddet så får man plats med fullstora stekpannor vill jag minnas.

Köp på dig några extra O-ringar till slangkopplingen om du köper det där köket.

Fuktar man o-ringarna varje gång man byter flaska så brukar de hålla mycket längre, och än längre om de får lite silikon ibland...  :thumbsup:

 

Finns singel kokplattor, typ denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-29-kW-2000034139/. Har en från Bluegaz själv och den är över jäkligt effektiv, se bara till och ha ett gäng fjant flaskor hemma så klarar du många dagar!

 

Vad gäller lyse så rekommenderar jag starkt en klassisk storm lykta: https://www.google.se/search?q=fotogenlykta&espv=2&biw=1600&bih=1075&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjcrtnhirrJAhWij3IKHZNzDpoQsAQIQA#tbm=isch&q=stormlykta

 

3:dje gången med strömavbrott hemma i höst när det blåst lite!!  :cool:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fuktar man o-ringarna varje gång man byter flaska så brukar de hålla mycket längre, och än längre om de får lite silikon ibland...  :thumbsup:

 

Finns singel kokplattor, typ denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-29-kW-2000034139/. Har en från Bluegaz själv och den är över jäkligt effektiv, se bara till och ha ett gäng fjant flaskor hemma så klarar du många dagar!

 

Vad gäller lyse så rekommenderar jag starkt en klassisk storm lykta: https://www.google.se/search?q=fotogenlykta&espv=2&biw=1600&bih=1075&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjcrtnhirrJAhWij3IKHZNzDpoQsAQIQA#tbm=isch&q=stormlykta

 

3:dje gången med strömavbrott hemma i höst när det blåst lite!!  :cool:

....och hur är kvaliteten till det priset?

Made in PRC = Kinatillverkat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lösningen på problemet med svajjande el är gasspis. Bättre blir det inte, även om man inte har strömavbrott!

Här är min Rangemaster Elise 110 SE vilket är kärnan i mitt kök!

Elise-110_Dual-Fuel_China-Blue.jpg

Vill man inte spendera så mycket pengar så kan man köpa en enklare gasolbrännare och en PK5 eller motsvarande mindre flaska. Den kommer att räcka i flera år om du inte har strömavbrott varannan vecka.

Är det väldigt vanligt med strömavbrott så skall du nog kontakta din leverantör så de gräver ner ledningarna, men fram tills dess är nog ett litet elverk en smart idé eftersom du då kan rädda maten i kyl och frys samt ha lite belysning igång.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt klart det bästa alternativet o då kan man få lite extra värme för det finns bara bergsvärme dit hon ska flytta. :thumbsup:  :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag ska renovera köket om X antal år skall en Falcon in i mitt kök, även om jag har den gamla vedspisen kvar.. 

 

post-6360-0-90244900-1448965749_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar en gasolugn?

Jag har aldrig varit i närheten av någon sådan.

i den spisen är det el ugn, men det finns spisar med gasolugn. Syrran hade en när hon bodde i Malmö, man tänder en brännare som skall värma upp ugnen. Men hur var den är lokaliserad vet i katten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

i den spisen är det el ugn, men det finns spisar med gasolugn. Syrran hade en när hon bodde i Malmö, man tänder en brännare som skall värma upp ugnen. Men hur var den är lokaliserad vet i katten!

 

Ok!

 

 

Jag skulle undvika gasolugn, tydligen inte helt lätt att använda då värmen kommer underifrån.

 

Ja, det kan nog vara svårt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla som bott i Nordamerika kan gå i god för att gasolugn eller ugn med värmeelementen i botten är minst sagt knepigt. Helt omöjligt att baka lussekatter i tex. Dessutom får man passa sig för att ha för mycket smör i kanelbullarna för då blir det ett härligt bål i ugnen när set börjar droppa.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla som bott i Nordamerika kan gå i god för att gasolugn eller ugn med värmeelementen i botten är minst sagt knepigt. Helt omöjligt att baka lussekatter i tex. Dessutom får man passa sig för att ha för mycket smör i kanelbullarna för då blir det ett härligt bål i ugnen när set börjar droppa.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

Gasolugn är skräp och det har man egentligen inte längre utan man har gasbrännare och sedan har man varmluftsugn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag ska renovera köket om X antal år skall en Falcon in i mitt kök, även om jag har den gamla vedspisen kvar.. 

 

attachicon.gifclassic-90-df-gas-racing-gr.jpg

 

Falcon/Rangemaster är trevliga, jag har ju liksom en själv, men Classic skall man undvika om jag skall var ärlig för de är rätt "sådär" i kvalitet då de är deras billigare spis. Jag tänkte själv köpa en sådan först men blev tveksam när jag såg vilken dålig finish det var på spisen och säljaren avrådde faktiskt mig att köpa den.

Elan och Elise är deras bättre spisar som fortfarande inte spårar ur helt i kostnad och köp inte den mindre utan satsa på en 110.

 

Jag har haft min i snart tre år jag jag är skitnöjd!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tacka vet jag en riktig vedspis. Det ska iaf jag skaffa när jag blir med hus. [emoji6]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

En vattenmantlad vedspis inkopplad på det vattenburna är tveklöst bäst men då pratar vi lika mycket "vedpanna" som spis, men jag håller med om att det är överlägset.

Dock är det en rätt stor affär att installera en sådan, men jag har redan gjort plats för en vedspis i köket också - utöver min stora gasspis som jag redan har.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tacka vet jag en riktig vedspis. Det ska iaf jag skaffa när jag blir med hus. [emoji6]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Den gamla köksspisen från Norrhammar sitter i köket, samt kopparbehållaren för varm vatten. Ja och bakom det finns bakugnen!  :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...