Jump to content

Recommended Posts

HuggyBear

Äh... Kör samma här som på grannforat! Klart som fan du ska ha en innogun så vi andra får höra hur den är ;)

Älgflugornas Herre

Fräck, klart ett alternativ till dubbelstudsardrillingen.....

Den stora frågan är väl vilka barnsjukdomar den lider av...

Själva idén är väldigt rolig, men den är lite farlig för det känns som om den skulle kunna användas som argument från polisen sida för att inte släppa fram vapen 5 och 6 trots skrivelserna i fap-en om att behovskraven skall ställas lågt. 

Christian N

En sådan sak kräver att TS förstår vad det är frågan om för vapen, 9 gånger av 10 gör de inte det, trots att man skickar bild och förklaring, så jag ser det som ganska osannolikt att det skulle utgöra, eller uppstå några oklarheter framgent på grund av ägandet av en sådan pang.

Å andra sidan, under frågeställningen och inom dess ram finns det enbart ett svar, drilling, ds om man jagar klövvilt mest och hagel om man jagar annat mest. /Christian

Å andra sidan, under frågeställningen och inom dess ram finns det enbart ett svar, drilling, ds om man jagar klövvilt mest och hagel om man jagar annat mest. /Christian

Å tredje sidan, 1+1 pipor för ostört vilt, 2+1 enligt ovan för drevat.....  :wink:

/Må

• Like 1
sidelock

Å tredje sidan, 1+1 pipor för ostört vilt, 2+1 enligt ovan för drevat..... :wink:

/Må

Aldrig kännt mig handikappad av tredje pipan på ostört vilt. ;)

Aldrig kännt mig handikappad av tredje pipan på ostört vilt. ;)

Och gör du det en dag, så kan jag ta hand om din m30...  :wink:  :tongue:

/Må

Outdoorsman

Jagat med kombi/bockbüchs i många år både för smygjakt och på drevjakt och tycker det är smidigare än de drillingar jag haft. Sällan saknat en tredje pipa, men visst finns det ett skäl till att jag idag har en dsd också... och idag fungerar kombin som pürschbössa med hagelmöjlighet vid behov.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Similar Content

• Hkan
      By Hkan
      Jag har en drilling med en Aimpoint som jag jagar rådjur med.
      Kulskyttet känner jag mig rimligt trygg med och har även möjlighet att öva på t ex älgbana eller biograf (även om jag oftast väljer en annan bössa än just drillingen för övningsskyttet).
      Hagelskyttet känns knepigare att öva på. Är det någon som har något tips om bra övningar för hagelskytte med rödpunktsikte mot rörliga markmål. Bör jag köpa en rödpunkt (t ex Aimpoint micro S-1) till hagelgeväret och skjuta lerduvor, eller känns det vettigare att försöka hitta en markmålsbana? Eller bör jag bara skjuta lerduvor som vanligt och hoppas att skotten sitter där de ska även i jaktsituationer med aimpoint?
      Hur gör ni andra? Tacksam för tips och reflektioner!
    • Johaneriksson_95@hotmail.s
      By Johaneriksson_95@hotmail.s
      Hej!
      Jag ska sätta på ett rödpunktssikte på drillingen. Vill ha en micro modell. Såg att Vortex har 30 års garanti och är någon tusenlapp billigare än aimpoint.. Någon som provat Vortex? Vilken modell är nyast? Eller är det bara rappel? ?
      Johan Eriksson 
    • Perra 231
      By Perra 231
      Hej, jag har en Miroku 7500 Kombi i 12/7x57R, undrar om det går att justera avtryckaren för kulpipan (den bakre) på något sätt, den är lite trög och ojämn nu så fungerar inte något vidare till skott på längre håll. 
      Finns det något enkelt sätt att justera avtryckare själv? måste jag lämna in den till en vapensmed? går det ens att justera avtryckaren? har jag rengjort/oljat den fel? 
      Eller är det bara att gilla läget och bära 2 bössor (hagel och .222rem) när jag är ute och jagar fågel och bara anpassa mig till den när jag jagar småvilt och det ev. kommer rådjur
      (har betydligt snällare avtryckare på studsaren jag skjuter mest med)
    • Lindenstrahle
      By Lindenstrahle
      Tjena! 

Jag och farsan är på jakt efter ett sikte med snabbfäste. Finns det rödpunktsikte med 2-3 ggr förstoring. 

Rekommendationer?
    • redtop
      By redtop
      Jag är på mitt första jaktår och noterar att vildsvinen ställer till det vid val av vapen för jakt. De gånger man kanske egentligen skulle varit bäst hjälpt av hagelbocken blir det ändå studsaren eftersom man aldrig vet om det dyker upp ett vildsvin. Jag funderar därför på att komplettera garderoben med en kombi, men är dåligt insatt i dessa vapen och behöver därför lite råd och synpunkter.
      Jag tänker mig en kombibock med hagelpipa i kaliber 12/70 och en klass 1 kulpipa. Har sedan tidigare en 6,5x55 studsare så det vore ju smidigt med samma kaliber, alternativt går man på 308W eftersom jag lurar på att i framtiden byta studsaren mot en modernare i 308W. Samtidigt är ju 7x57r en vanlig kombikaliber och vissa verkar förorda en hylsa med fläns i brytvapen.
      Budget är väl någonstans under 10 000kr och då ska ett sikte rymmas i den också. De vapen jag ser i de prisklasserna är Tikka, Valmet, Brno, Baikal, Angelo Zoli, Classic, Lincoln.
      Har en Miroku hakelbock 12/70 som jag är nöjd med, men en Miroku-kombi verkar ligga lite högre i pris än tänkt.
      Vad säger expertpanelen om val av kaliber och val av vapen? För och nackdelar?
      Tips och råd mottages tacksamt, men kommentarer av typen "Lincoln är sämsta skiten jag har sett" kan ni behålla om ni inte tänker förklara varför ni tycker så.

• Create New...