Hoppa till innehåll

Skogsvana grythundar


anle

Recommended Posts

Hej, får hem en grythund, foxterrier, till sommarens början. Tanken är ju att börja första halvåret med lydnad precis som med övriga hundar samt låta den krypa i hemmagjorda gångar tidigt och leka med rovviltskinn. Nästkommande vår när hunden blir 1 år passar det ju utmärkt med provgryt och träning där. Och sedan blir det skarpt nöstkommande höst då hunden är kring 1.5 år.

Min fråga är hur man gör med skogsvana och hur viktigt detta är för grythundar. Har ju rävstövare och då är ju frågan om hunden ska få följa med i bilen och vänja sig redan första hösten? Med stövaren var man ju ute varje dag en stund från 2-3 månader. Gör jag likadant med en grythund? Den ska enbart gå i gryt kan tilläggas.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag hade och har med min varje gång och det ger bra möjlighet att få en lite lugnare hund iom att det inte är jakt varje gång ni går ut i skogen.

hade jag gjort om idag hade hunden fått grytpejlhalsbandet varje gång vi går ut i skogen även om det inte var jakt redan från början.

jag tror det är klokt att vänta till 1.5 - 2år innan man börjar jaga, så länge som du står ut hade jag väntat för att få en mognare hund och mindre veterinärkostnader genom livet. på nästa vovve kommer jag att göra så. jag ska stressa mindre nästa vovve.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag övade inkallning först och främst. Därefter blev det diverse spår med räv..grävling

.iller..klöv mm. Jag satsade på att få hunden allround. Men prägla hunden på det du tänkt jaga. Lådgryt testades på grythundklubben men hunden var nog närmare 2 innan den var mogen för praktisk jakt.. Funkar bäst som rävsprängare men kan skälla på grävling uppåt 5h om man peppar på lite.

Inkallning är det viktigaste..gott att kunna vissla ut hunden ur grytet. En jack russell har jag..driver rå 45-60min men tyvärr utan skall.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt första grävlingen för min hund när hon var 11 månader. Gick i konstgryt första gången hon var 9 månader?

Tycker det har fungerat bra att börja tidigt och vetrinärbesöken blir sällan iaf.

Jag skulle inte vilja köra med grythalsbandet på min hund var gång vi är ute. Hon vet precis vad som gäller nör halsbandet åker på. Tyvärr blir hon lika värdelös på o gå i koppel som hon blir jaktsugen.

Har hon inte halsbandet på sig så är hon mkt mer avkopplad o jag har henne utan konstigheter ha henne lös som vanligt.

Förvisso är hon lös med halsbandet på sig iaf och går att kalla ifrån gryten om så önskas.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då får det absolut bli så att hunden följer med även under första hösten. Men hur ser ni på kampandet med skin etc. När börjar man med detta och är ni duktiga på att leka med dem i gångar och rör hemmavid från valpstadiet?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt första grävlingen för min hund när hon var 11 månader. Gick i konstgryt första gången hon var 9 månader?

Tycker det har fungerat bra att börja tidigt och vetrinärbesöken blir sällan iaf.

Jag skulle inte vilja köra med grythalsbandet på min hund var gång vi är ute. Hon vet precis vad som gäller nör halsbandet åker på. Tyvärr blir hon lika värdelös på o gå i koppel som hon blir jaktsugen.

Har hon inte halsbandet på sig så är hon mkt mer avkopplad o jag har henne utan konstigheter ha henne lös som vanligt.

Förvisso är hon lös med halsbandet på sig iaf och går att kalla ifrån gryten om så önskas.

Verkar hs varit tidig din hund, är det en tysk du har?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur vet man om hunden är redo för att gå ner i grytet, är det bara att börja ha den lös runt gryt där stövaren kört in räv och se om den vill gå ner när den börjar närma sig året?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nje kan jag inte påstå. Hon gick ner och jobbade men mellan första och andra löpet höll jag på o bli dum i huvudet på henne. Fick ingen ordning alls. Nu för tiden är hon gammal o pålitlig däremot. Hon jagade men jagade på fel "sätt" hon är o förblir en rävhund om än iaf 50-80 grävlingar skjutna för henne.

Dock tror jag inte det gjorde något o va tidig i gryten med henne. Hon har väldigt låg skaderisk och är inte dumstridig.

Jag hade bråttom så jag va ute tidigt. Nu vet jag bättre, vilket inte betyder att jag kommer släppa nästa grythund senare. Snarare samma visa då. Min va redo att gå ner tidigt och hon fick det. Har bekant med en hund som än idag är dålig i gryt enligt han själv. Erkar fortfarande omogen trots 6 år. "Feg" är väl ganska passande ord. Systern till den är dock riktigt bra o ägs av samma person. Den hunden är skjutet 2-300djur för nu och låg skaderisk.

Du får känna av hunden men konstgryt absolut till nästa sommar om hunden vill. Annars är det bra socialträning om inte annat.

Jag kör släthårig foxterrier och inte tysk såklart ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nje kan jag inte påstå. Hon gick ner och jobbade men mellan första och andra löpet höll jag på o bli dum i huvudet på henne. Fick ingen ordning alls. Nu för tiden är hon gammal o pålitlig däremot. Hon jagade men jagade på fel "sätt" hon är o förblir en rävhund om än iaf 50-80 grävlingar skjutna för henne.

Dock tror jag inte det gjorde något o va tidig i gryten med henne. Hon har väldigt låg skaderisk och är inte dumstridig.

Jag hade bråttom så jag va ute tidigt. Nu vet jag bättre, vilket inte betyder att jag kommer släppa nästa grythund senare. Snarare samma visa då. Min va redo att gå ner tidigt och hon fick det. Har bekant med en hund som än idag är dålig i gryt enligt han själv. Erkar fortfarande omogen trots 6 år. "Feg" är väl ganska passande ord. Systern till den är dock riktigt bra o ägs av samma person. Den hunden är skjutet 2-300djur för nu och låg skaderisk.

Du får känna av hunden men konstgryt absolut till nästa sommar om hunden vill. Annars är det bra socialträning om inte annat.

Jag kör släthårig foxterrier och inte tysk såklart ;)

Tack för alla givande svar såhär i juletid. Ska bli spännande med denna injagning, även om det är en bit bort innan de börjar på riktigt.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En generell fråga, förutom att anlagen är de rätta, hur får man en riktigt bra sprängare som bryter ofta? Antar att aldrig gräva står på menyn. Men sedan då?

Ska man hå bort från grytet och skapa en viss osäkerhet så den ofta bryter för att kolla upp vart jag är osv?

Kom gärna med era tankar ni som är erfarna.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag kan inte så mycket, eller vill iaf inte tillskriva mig själv expertstatus. har själv en JRT som jag förmodligen jagar med precis som du tänker dig göra.

Jag orkar inte gräva, jag har tänkt på det många gånger men jag pallar inte. men räv vill jag ha ut.

 

Jag har alltid tänkt mig in i hur hunden upplever vad jag gör.

gräver jag - då "kommer jag ner" till dig (dvs stanna där).

Gräver jag inte, ja då får man passivt vänta på att räven kommer ( och belöna med att skjuta och berömma riktigt rikligt när hunden kommer upp eller byter hål) dvs "jag väntar här uppe på dig tills du kommer med räven".

har hunden anlagen (vilket den såklart har) så gör generna största jobbet och du berömmer när den kommer upp och byter hål.

 

Den kommer förmodligen skälla på 50 grävlingar innan den begripit att det är inte lönt för det blir inga skott. efter det kommer den nog ändå skälla på grävling men bara för att roa sig själv en stund.

 

Om frasse har grävling och skäller - då kan jag ropa av honom genom marken (dvs skrika "hit") nere mot marken när jag pejlat in honom och det ligger tvärstilla. 

Om han har räv  - då kommer han inte lika lätt och jobbar vidare och visar mig genom att gå upp och ringa grytet och gå ned i annat hål direkt. är det grävling är han rätt nöjd när han kommer upp, han ringar aldrig.

 

Så min poäng är att det blir ett samspel (vilket hämmas av att man har bråttom), där bara du vet bäst vad hunden gör och då kommer det att ge sig hur du ska göra för att hunden skall bryta och byta. för att ni skall få räven. för detta så krävs samarbete, kontakt och ömsesidigt intresse. Frasse har den chantila gesten att han kommer upp snabbt och söker blicken och "groffar" till om han har en räv, sen brukar det komma en "röd raket";)

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag kan inte så mycket, eller vill iaf inte tillskriva mig själv expertstatus. har själv en JRT som jag förmodligen jagar med precis som du tänker dig göra.

Jag orkar inte gräva, jag har tänkt på det många gånger men jag pallar inte. men räv vill jag ha ut.

Jag har alltid tänkt mig in i hur hunden upplever vad jag gör.

gräver jag - då "kommer jag ner" till dig (dvs stanna där).

Gräver jag inte, ja då får man passivt vänta på att räven kommer ( och belöna med att skjuta och berömma riktigt rikligt när hunden kommer upp eller byter hål) dvs "jag väntar här uppe på dig tills du kommer med räven".

har hunden anlagen (vilket den såklart har) så gör generna största jobbet och du berömmer när den kommer upp och byter hål.

Den kommer förmodligen skälla på 50 grävlingar innan den begripit att det är inte lönt för det blir inga skott. efter det kommer den nog ändå skälla på grävling men bara för att roa sig själv en stund.

Om frasse har grävling och skäller - då kan jag ropa av honom genom marken (dvs skrika "hit") nere mot marken när jag pejlat in honom och det ligger tvärstilla.

Om han har räv - då kommer han inte lika lätt och jobbar vidare och visar mig genom att gå upp och ringa grytet och gå ned i annat hål direkt. är det grävling är han rätt nöjd när han kommer upp, han ringar aldrig.

Så min poäng är att det blir ett samspel (vilket hämmas av att man har bråttom), där bara du vet bäst vad hunden gör och då kommer det att ge sig hur du ska göra för att hunden skall bryta och byta. för att ni skall få räven. för detta så krävs samarbete, kontakt och ömsesidigt intresse. Frasse har den chantila gesten att han kommer upp snabbt och söker blicken och "groffar" till om han har en räv, sen brukar det komma en "röd raket";)

/Kalle

Jo det är väl inte helt lätt det där, och det ger sig ju säkert när det börjar bege sig. Men tänkte att ni kanske hade några specialare för att just få fina sprängare som ofta bryter, byter ingångar etc. Men det är väl så att anlagen gör det mesta, och aldrig gräva.

Men då jag har rävstövare hoppas jag att det blir minimalt med grävling.

När hunden introducerats i provgryt täbkte jag börja ha med honom vid gryten där stövaren drivit under jord. Släppa en bit ifrån och låta den leta sig ner själv. Då borde man ju se när den börjar vara mogen för att få ner.

Sedan bara hoppas att den bryter fint och ger räven möjlighet att lämna.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ofta far räven ut ur en annan öppning när hunden kommer in. Ligger den dumt och stannar kvar så brukar hunden spontant släppa och gå ut..då är man snabb och pekar in den i ett nytt hål. I gryt med en ingång kan det vara svårt att få ut räven..då får man kalla ut hunden och låtsas gå iväg högljutt..fast en skytt får stå kvar..det brukar inte dröja länge innan räven ser chansen att lämna grytet. I annat fall upprepar man det hela och släpper hund på nytt.. Påskjutna rävar kan vara riktigt besvärliga..likaså om räven anar att det står nån utanför. Med grythund kan man gå trevliga grytvittjar rundor efter snöväder..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med vildmark, men dom lär sig det där så fort så man glömmer att man gjorde det. Mina rävar jag skjutit på och efter i år har kommit ur samma hål som hunden kom upp ur när han bytte hål.

Det är rätt läckert när räven kommer glidandes ur hålet om den försöker smyga undan i en paus med drabbningen med adhd-Frasse. Fan va sugen jag vart nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jobbar så blir kort svar. Mer kommer på lunchen.

Min hund är främst rävhund men skjutit mest grävlingar för henne. Jag har både grävt grävling och räv men hon är främst inne på o spränga räv ändå.

Vet inte hur jag skulle kunna få henne att ändra på sig. Nu vill jag inte det heller mtp flytten norröver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jobbar så blir kort svar. Mer kommer på lunchen.

Min hund är främst rävhund men skjutit mest grävlingar för henne. Jag har både grävt grävling och räv men hon är främst inne på o spränga räv ändå.

Vet inte hur jag skulle kunna få henne att ändra på sig. Nu vill jag inte det heller mtp flytten norröver.

Tack, ser framemot att läsa det.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är långt ifrån expert i ämnet av hundträning. Mina hundar är vardagstränade och jakttränade men inte mera.

Min hund har alltid varit bättre på räv än grävling och alltid varit en bättre sprängare än förliggare. Hur man skulle kunna ändra det vettifan. Andra linjer är nog det absolut bästa svaret på den biten.

Dock har jag som jag skrev förut grävt upp grävling och räv för hunden. Räv har varit klantighetsrävar kan man säga. Förutsatt att de varit grävling och klampat fram. Man blir alltid förvånad och efterklok när man väl grävt upp den.

Dock jobbar hunden vidare på nästa räv som en effektiv sprängare.

Inkallning var min jäkligt bra på första året i konstgryt o naturgryt. Nu får jag fan inte ut henne om det är räv o hon är nere. Grävling går vilket är tur då man ska ha ut henne innan jag öht skjuter i grytet. Räv är kört för min del. Inkallning i all ära men är räven nere så kommer hon upp när hon bryter ( 30sec-2min. Dock brukar det aldrig ta längre än 5 min att få upp räven, så enligt provreglerna så är hon värdelös sprängare då hon får jobba för kort stund. Och lika dålig förliggare då hon bryter för tidigt.

Grävling ligger hon nere 30-50min på sen upp o få lite luft. Förutsatt att vi inte är nära o gräver för då taggar hon upp sig.

Tyvärr ganska hård på skammat vilt vilket kan ge skador på hunden har jag märkt. Därför avvaktar jag helst någon min innan hon får gå ner efter man skjutit o är lite osäker på ev lungskott. En klar nackdel men jag känner till egenskapen och hunden är långt ifrån bäst. Ok brukshund som jag jobbar bra ihop med :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillägga ska att när hon väl är uppe så är hon alltid lös och följer med om man säger till henne det. Ibland lite skarpare än i vanligt fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men oftast är det sådan pli på grythundar att de får att kalla upp från jobbet när de har närkontakt med räven?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

kanske inte första minuten om vovven lyckats tränga in räven eller knallar efter den nere i grytet. men har den jobbat låt säga 7-8 minuter så har de vovvar jag sett kommit upp för inkallning. ibland får man vråla i hålet, ibland genom marken. har den rackaren grävling och grävt lite så kan det ta en eller flera minuter innan hunden kommer. 

Det är ofta det jag märker det på vilket vilt han har där nere. om han gräver (vilket hörs genom marken) så är det inte räv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...