Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

anle

Skogsvana grythundar

Recommended Posts

marcus.söderlund

kanske inte första minuten om vovven lyckats tränga in räven eller knallar efter den nere i grytet. men har den jobbat låt säga 7-8 minuter så har de vovvar jag sett kommit upp för inkallning. ibland får man vråla i hålet, ibland genom marken. har den rackaren grävling och grävt lite så kan det ta en eller flera minuter innan hunden kommer. 

Det är ofta det jag märker det på vilket vilt han har där nere. om han gräver (vilket hörs genom marken) så är det inte räv.

Klart delade erfarenheter där! Min egen som inte är sjukt skarp låg kvar 4 timmar på den ena vi grävde för. Låg bara 1.5m under marken men pga större stenar tog det sin tid. Om det är grävrävar vi snackar om. Flertalet grytjaktsbekanta har samma problem. En del kan få ut hunden, Medans flertalet har grova problem med det.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
anle

Men en sprängare, hur ska dom arbeta. Hur länge ska de arbeta innan de själva bryter och kommer ut för luft/byter hål. Snackar vi 5 min innan de självmant bryter?

För egen del spelar det ju ingen roll hur hunden jobbar. Bara det är effektivt och räven kommer upp. Om den bryter som din hund turbohunter med 30sek-2min och räven kommer inom 5 min så käns ju det sjukt effektivt. Och då är det väl sällan man behöver ha problem med inkallningen heller.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
sidelock

Men en sprängare, hur ska dom arbeta. Hur länge ska de arbeta innan de själva bryter och kommer ut för luft/byter hål. Snackar vi 5 min innan de självmant bryter?

För egen del spelar det ju ingen roll hur hunden jobbar. Bara det är effektivt och räven kommer upp. Om den bryter som din hund turbohunter med 30sek-2min och räven kommer inom 5 min så käns ju det sjukt effektivt. Och då är det väl sällan man behöver ha problem med inkallningen heller.

Så är det, finns många jäkligt bra hundar som skulle få 100% nollor på prov.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
marcus.söderlund

Kan bara svara för dom jag jagat med så det är inge facit över alla hundar.

Rävsprängare: jobbar korta men intensivt i olika hål. Bryter ofta och kommer upp för att byta hål eller för att snart gå ner igen. Det gör räven osäker och gör att han vill fly.

Förliggare: går ner o skäller skäller o skäller lite till på grävlingen. Hunden bör va så närgången så den får grävlingen att ligga still, men inte dumstridig och ger sig på grävlingen till följd då kommer skadorna.

Min jobbar som redan nämnts 30sec till 2min på räv och sen bryter o byter hål eller går upp och ner i samma. Grävling ligger hon normalt 30-45min innan hon bryter för lite luft o kolla vafan vi gör där uppe :)

Gräver vi så ligger hon på hårdare. Gräver vi inte så bryter hon oftast närmre 30 än 45min.

Ovan jord kan hon va lös även om grävling är där nere i hålet. Följer även med till bilen men man märker på henne att hon inte är helt nöjd med det.

Ligger räv där nere som har varslat oss o ligger i enpipit hål så har man o göra. Allt från 1-4 timmar kan hon ligga då :/

Youtuba grytjakt och liknande! Finns mkt bra o roliga filmer där o slå ihjäl några timmar på! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
anle

Men då tolkar jag det som att det mesta är medfött vad gäller arbetssättet. Tänkte ett tag om det var som med stövare, börjar de söka ut allt för långt så får man ta och röra sig lite för att få en hund som kollar upp vart man är. Alltså att man skapar en liten osäkerhet hos hunden. Men så jobbar man alltså inte med grythunden för att få dem att bryta oftare? Alltså hår iväg från grytet och tvingar hunden att komma upp och kolla läget oftare?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
marcus.söderlund

Det har inte fungerat på min hund iaf. Verkar vara väldigt mkt gener som styr detdär.

Men det kanske är andra som lyckats omvandla en hund från förliggare till sprängare, klart enklast är dock o välja linjer på hunden för det arbetssätt som man efterfrågar.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår

Går det inte att prägla på bara räv? Endast släppa i gryt med nergången räv?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
marcus.söderlund

Jag försökte tvärt om jag. Få en rävhund o bli grävlingshund. Hon är 5 år och klart bättre på räv än grävling trots att de som är skjutet är 90-95% grävling. Kanske funkar men hos dom jag skådat så hade jag valt efter rena rävlinjer om jag skulle köpa en rävsprängare. Grävlingshund = grävlingsjagande föräldrar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.