Jump to content

Sugen på ny bössa, behöver lite åsikter

Takko
 Share

Recommended Posts

Det där med att "plundra i säkrat läge" är mera en teoretisk överkurs än det är praktisk användbart.

Du kan inte räkna NÅGON säkring för SÄKER.

Den enda SÄKRING är att alltid behandla vapnet som vore det laddat- och ALLTID veta vart du har pipan: i en SÄKER riktning.

Förutsatt att du har ett väl fungerande vapen i gott skick hamnar upphaket på spänntanden när du osäkrar

MEN du har inte fingret inne i varbygeln- och pipan som ovan- i en säker riktning... Så skottet går inte av

Direkt när du har börjat öppna slutstyckshandtaget- bara en centimeter upp (beroende på vapenmodell och öppningsvinkel) är det HELT OMÖJLIGT för ett skott att gå av även fast den skulle släppa på upphaket: för slagstiftsmuttern kommer att ta i spännkurvan på slutstycket, så slagstiftet räcker inte längre fram så det sticker utanför stötbotten...

Men för all del- visst är det lite bättre att kunna plundra i säkrat läge. Speciellt om man har en bössa med en RIKTIG säkring som låser slagstiftet- typ (riktig) Mauser eller Winchester

Är ju ungefär så jag resonerar med. Men det är väl om jag byter som jag tagit med den tanken. Känns väl mer och mer som att M65:an kanske får vara kvar och ett ljuddämparmontage bara. Men skall klämma lite på Mauser M12 med.

Vill du ha en Mauser så bygg en Mauser- en "riktig" Mauser.

Lyssna på pmt vad en riktig bössa är..

Om du ska ha Mauser- annars behåll Tikkan.

Jag är faktiskt inne på dämpare jag med.....Ska bara lösa det praktiska kring de öppna.

Ska man inte skjuta gris inne i granplanteringar/vassar så funkar aimpoint ypperligt också.....

De är skit enkelt och du har ju lösningen utanför dörren.

• 4 years later...

Hmm ja jo jag tog i år jägarexamen och fick passa på o ärva Fars lill studsare en Tikka M65 i 6,5x55 skjuter otroligt härligt.

Passade även på att beställa en ny Sauer 101 XTA i kaliber 308 då jag har snälla släktingar. den sitter det nu ett aimpoint på för grisjakt och större. väntar på dämpare.

Tikkan sitter det högförstorande optik på. och ja det är en Continental vi pratar om. skulle mer än gärna också ha en sådan i 30-06. sedan borde jag ha vad jag behöver.

Mvh Johan.

20201010_172404.jpg tikka.jpg

20200906_124137.Sauer 101.jpg

• Like 1

20 minutes ago Chipen sa:

Hmm ja jo jag tog i år jägarexamen och fick passa på o ärva Fars lill studsare en Tikka M65 i 6,5x55 skjuter otroligt härligt.

Passade även på att beställa en ny Sauer 101 XTA i kaliber 308 då jag har snälla släktingar. den sitter det nu ett aimpoint på för grisjakt och större. väntar på dämpare.

Tikkan sitter det högförstorande optik på. och ja det är en Continental vi pratar om. skulle mer än gärna också ha en sådan i 30-06. sedan borde jag ha vad jag behöver.

Mvh Johan.

20201010_172404.jpg tikka.jpg

20200906_124137.Sauer 101.jpg

Hej Johan, 

Kul att se dig även här ? Måste dock rätta dig lite här, din Tikka är ingen Continental. En "Lyx" möjligen, men ingen Continental, då hade den haft fet pipa och inga öppna riktmedel. Men det är en fin bössa oavsett.

Mvh Joacim "grisjägaren" ?

• Like 2

• 3 weeks later...

Hej Herr Joacim

Tack för senast...

Ja jag har letat info angående den där bössan som tusan men tydligen inte hittat rätt info då.

Hoppas allt är bra där nere..

Go jul...SakoOldmodelsNumbering.pdf

7 hours ago Chipen sa:

Hej Herr Joacim

Tack för senast...

Tack själv, det va trevligt ??

7 hours ago Chipen sa:

Ja jag har letat info angående den där bössan som tusan men tydligen inte hittat rätt info då.

Med finnarna vet man i o f s aldrig. Men vill nog ändå påstå att Continental inte har några järnsikten/öppna riktmedel.

7 hours ago Chipen sa:

Hoppas allt är bra där nere..

Go jul..

Det är bara bra här. 

God jul till er med ???