Hoppa till innehåll

Byxor för vintervak


INHWAN-Wannabe

Recommended Posts

Någon som har koll på skillnaden mellan dessa byxor, primalodt vs thermolite plus? Kanske någon som har erfarenhet av just någon av dessa modeller? Tacksam för tips, råd omdöme. Har suttit på pass och frusit en del nu över helgerna. Tips på andra byxor tar jag såklart emot med tacksamhet.

http://www.outdoorexperten.se/p-29230-chevalier-x-warm-primaloft-

http://www.outdoorexperten.se/p-22099-chevalier-x-warm-pant.aspx

/Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte byxor men...jag rekommenderar en overall som den ultimata klädseln vid stillasittande (stående) vaktjakt. Hade vinterfodrade jaktkläder + förstärkningsplagg under ner till -10 och dagen efter tog jag samma förstärkningsplagg och böt ut jacka + byxa mot overall och frös inte alls trots att det var -17 den dagen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör flerlagersprincip å la norrland. Först ett superunderställ sedan ett par fodrade byxor och utanpå det ett par täckbyxor. Överkroppen har jag superunderställ underst och sedan en tunnare tröja och till sist en fodrad jacka. Över det drar jag en overall och ett vintercamoöverdrag. Detta är för at sitta still endast. Overallen stuvar jag undan och stoppar i ryggsäcken när jag måste röra mig. På skallen har jag antingen en gammeldags "fårfitta" en sån där mössa som man har under arbetarhjälmen eller en fodrad vintermössa. På händerna kör jag med kronans svinläderhandskar och ett par lovikkavantar under. Har suttit ute några nätter i minus 25 och överlevt utan större problem även om det blir kallt ändå.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att oavsett vad man använder blir det skillnad. Bara att dra på sig ett par skalbyxor ovanpå märks betydligt på klimatet. Och är det stoppade värmebyxor känns det hett...

 

Så jag tror inte det spelar nån större roll vilka av dessa två som det blir. 

 

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bland det viktigaste är att inte frysa om skallen, händerna och fötterna. Fryser man på något av de ställena så fryser man strax om hela kroppen. Glömde att säga att jag bara hittat en duglig känga till ren vakjakt och det är fodrade Kamiker. Varmare sko går inte att hitta men det är inte heller någonting man går en jägarmarsch i eller för den delen sätter sig som chaufför i en bil med då de är ofantligt klumpiga att röra sig i. Har inte testat men är jäkligt sugen på att prova en sån där norsk fjällduk som man kryper in i och bara har knoppen och armarna fria i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har i alla fall beställt zippo handvärmare och hoppas på lite flinkare fingrar. Tårna var svårast att hålla varma, och sedan fingrarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sittunderlag eller motsvarande under skorna är bra för att isolera bort markkylan. Lyssnade på en professor i kläder för extrema miljöer som menade på att det är markkylan som är största problemet, ovantill behöver inte skor vara så tjocka. En budgetvariant är en packe tidnigar i en papperskasse som man sätter ner fötterna i.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom ni pratar "bebisar" så kom jag att tänka på åkpåsen som dom har till barnvagn ute. Skulle inte en dunsovsäck funka att krypa ner i för att sitta still och hålla värmen?? Har för mig att Fjällräven eller någon annan tillverkare för drygt  15 år sen hade en variant som hette "boa" med armar??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du sitta så att sovsäcken inte blir blöt och gärna vindskyddat så är det ett bra alternativ, jag har en Norsk (Nato?) vintersovsäck som jag hittade på överskottslager.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...