Hoppa till innehåll

Subaru Outback, nåt å ha?


mbbohman

Recommended Posts

Har mentalt börjat avveckla Landcruisern och planen är att sälja den framåt vårkanten. Både Maria och jag vill ju ha en nyare LC men det är för mycket pengar helt enkelt.

 

Jag har funderat på många bilar (RAV4, X-trail, CR-V, Forester, XC70 plus lite andra "vanliga" bilar, men verkar ha kokat ner det hela till en Subaru Outback 2006-2009, diesel skulle jag ju vilja prova men är inte främmande för bensinaren heller. 

 

Är det nån här inne som kan komma med lite input?

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har en diesel-outback med automat sedan snart ett år tillbaka, bör vara årsmodell 15. Främst frun som kör omkring i den tillsammans med 3 småbarn, barnvagn och ibland hund. Jag gillar den, gott om utrymme för klassen, sitter kanonbra. Kanske inte riktigt samma finish som en tysk eller xc70. Lite mer robust och bruksbil stuk, passar oss bättre. Tror den tar sig fram bättre än de andra bilarna du jämför med också.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Subaru har haft mycket problem med de första generationens diesel-motorer som kom 2008, jag skulle inte ha vågat köpa en tidig Subaru-diesel. Uppdateringar av motorerna ska ha gjorts under tidigt 2010, och efter det har dom blivit bättre. ( Du kan läsa mer här: http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about1610-0-asc-0.html

 

Driftsäkraste varianten av de årsmodeller du nämner är enligt mig bensin/automat, då koppling/dubbelmassesvänghjulet kan ge upp om de manuella belastas hårt. Fick byta koppling vid 8000 mil på den manuella -07:a jag ägde, och när svänghjulen blir slitet brukar det höras i form av ett skrikande ljud precis när man ligger på dragläget och ska iväg (även om svänghjulen inte är direkt akuta att åtgärda). Jag har dock klarat mig undan småfel bra på de Subaru jag ägt, inga lysande varningslampor, ingen elektronik som strulat. 

 

Min uppfattning om Subarus kvalite är att den idag inte är så hög som vissa vill hävda, utan den ligger på medelnivå - som de flesta andra märken drabbas även Subaru av fel och haverier. 

 

I övrigt gillar jag modellen. Fantastisk framkomlighet, 20 cm markfrigång, helt ok landsvägskomfort, rymligt bagage. 2,5-litersmotorn snittade ca 0,9-0,92.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ju utöver bussen och Subaru XVn en gammal 01 outback som vinterbil. Är en 2,5 liters bensinare med automat. Fantastisk bil både att köra på väg och terräng trots 15 år på nacken. Den tar sina 0,9 blandat på vintern men med noll i värdeminskning så åker man billigt i alla fall. Den har gått 21500mil nu och jag har aldrig haft stora fel på den.

 

Beträffande diesel och automat så håller jag med ovan talare. XVn är diesel och manuell, tror man skall vara försiktig med de första modellerna dvs 13 och framåt på outback, 15 och framåt på forester och XV tills barnsjukdomarna får lägga sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ju utöver bussen och Subaru XVn en gammal 01 outback som vinterbil. Är en 2,5 liters bensinare med automat. Fantastisk bil både att köra på väg och terräng trots 15 år på nacken. Den tar sina 0,9 blandat på vintern men med noll i värdeminskning så åker man billigt i alla fall. Den har gått 21500mil nu och jag har aldrig haft stora fel på den.

 

Beträffande diesel och automat så håller jag med ovan talare. XVn är diesel och manuell, tror man skall vara försiktig med de första modellerna dvs 13 och framåt på outback, 15 och framåt på forester och XV tills barnsjukdomarna får lägga sig.

 

Jag kan inte uttala mig om kombinationen diesel/automat, när den som du skriver kom senare. Det är de första dieselmotorerna med manuella lådor som fanns mellan 2008-2009-2010 jag avråder ifrån, de årsmodeller trådskaparen verkar intresserad av. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en -10 forester diesel, såldes innan 11000 mil och det verkar som problemen kom efter 12000..

Kör en manuell diesel forester -14, gått 12000, Inga problem alls dock så är det täta service intervaller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan att dieslarna ska spöka då...

Glömde en bil som var med långt i funderingarna. BMW X3 2006-2007. De verkar rätt trevliga men klingar jävligt apdyrt när det pajar.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är hittills väldigt nöjd med min Outback -10 diesel manuell. Kört den 4000mil sedan jag köpte den för två år sedan, nu har den gått drygt 12k. Inga som helst problem än så länge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en subaru diesel (outback) 2012 (tror jag), den var helt kass. Bra framkomlighet men kvaliteten sög, servicen sög, leverantör eller återförsäljare tog noll ansvar. 

 

Jag plockade ut bilen i oktober, fick en motorlampa som lyste i maj, Subaru gav mig en verkstadstid i augusti och kompletterade med ett körförbud-annars-gäller-ingen-garanti-och-vi-har-inga-lånebilar-åt-dig. Yep. De tyckte att jag skulle acceptera att inte kunna köra en bil för över 300 KSEK under 4 månader, första inköpsåret. Sabaru kan fara och flyga  :verymad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har länge velat ha en Subba igen (ägde en Impreza Turbo på 90-talet) men utan att komma till skott på senare tid. Provade en Forester -14 tror jag i somras och en XV -15 i höstas. Körupplevelsen var en liten besvikelse (ingen stor) därför att bägge var något slöare än jag föreställt mig, men framför allt kändes bägge rätt "pappiga" i dörrar och inredning mm, inte alls som jag minns Imprezan.

Sen tror jag nog de håller ihop bra och att åtm Forrestern är ett förnuftigt köp, men det är som nån skrev inte riktigt känslan av premiumklass.

 

Kör nu en sproilans liten Tiguan av senaste modell!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har mentalt börjat avveckla Landcruisern och planen är att sälja den framåt vårkanten. Både Maria och jag vill ju ha en nyare LC men det är för mycket pengar helt enkelt.

 

Jag har funderat på många bilar (RAV4, X-trail, CR-V, Forester, XC70 plus lite andra "vanliga" bilar, men verkar ha kokat ner det hela till en Subaru Outback 2006-2009, diesel skulle jag ju vilja prova men är inte främmande för bensinaren heller. 

 

Är det nån här inne som kan komma med lite input?

Glöm subaru här istan.. verkstaden lämnar en hel del att önska.

Inte av mekarna, utan ... tja du vet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft en diesel manuell årsm 10.

Bra med Subarun: Framkomlighet, markfrigång, riktigt bra 4 hjulsdrift, Stort baksäte gått om benutrymme. Bra bagage.

Sämre med Subarun: Plåtig burkkänsla, Inte så bekväm vid långkörning. Värmesystemet vid kallt väder (måste ha dieselvärmare) dragläge på 1:ans -växel. 1500 milsservice är för ofta.

 

Kör passat alltrac diesel automat sen snart 3 år och blir nog byte till en ny i sommar. Visst inte samma fyrhjulsdrift och framkomlighet men bekvämare och stabilare på vägen och serviceintervall mycket bättre.

/ Ekebo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft en diesel manuell årsm 10.

Bra med Subarun: Framkomlighet, markfrigång, riktigt bra 4 hjulsdrift, Stort baksäte gått om benutrymme. Bra bagage.

Sämre med Subarun: Plåtig burkkänsla, Inte så bekväm vid långkörning. Värmesystemet vid kallt väder (måste ha dieselvärmare) dragläge på 1:ans -växel. 1500 milsservice är för ofta.

 

Kör passat alltrac diesel automat sen snart 3 år och blir nog byte till en ny i sommar. Visst inte samma fyrhjulsdrift och framkomlighet men bekvämare och stabilare på vägen och serviceintervall mycket bättre.

/ Ekebo

Service intervall på 1500 mil är redan för långt för ett bra motorliv med just olja, så att komma upp högre gör inte livet bättre för motorn!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"jag" servar bilen med olja och filter, varje vår och höst. (subarun 2.0 benziiin) 

Kör runt 2-3K mil per år, och anser att efter jaktsäsong och innan jaktsäsong ska den ha ny olja.  Oavsett bilmärke.

Billig försäkring enligt mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle helt klart gå på en bensinare om du skall ha en runt dessa årsmodeller. Bra fyrhjulsdrift, mm och en trevlig bil. Dieseln har några kompisar till mig haft och bytt bort dom ganska snabbt framförallt beroende på värmesystemet. Om du skall ha en diesel kolla så det finns tillsatsvärme annars kommer du att frysa i bilen, det är riktigt kass värme utan den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller så ska man bara göra en total kovändning och köpa sig en Kia Céed 1.6crdi 2008'ish och åka billigt nåt år förutsatt att den håller... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skärp dig nu!

 

Angående BMW X3 så tror jag du kommer att finna den liten inuti. Kvalitén håller säkert BMW standard och de jag ägt genom åren (320, 318, 325, M3, 328cab och är nu inne på min andra 520d) har mest bara kostat service, däck och bromsbelägg. Nya är en annan femma. Förbannat miljöbilshittepå. AdBlue möget har larmat senaste tre dagarna, kollade instruktionsboken där de stod att man måste uppsöka verkstad för åtgärder. Ringde säljaren som sa. Lägg i sportläge, koppla ur antispinn och fortsätt njut J  Du åkte med i den bilen i somras. Går in ett vildsvin och en dovhind utan att man fäller säte om man stuvar lite extra noga baktill.

 

Du glömmer Toyota Rav4a tycker jag nog. Finns med diesel även om jag inte har någon erfarenhet av just dieseln. Lärlingen har en som har gått närmare 30k mil. Kallas numera för likbilen. Går in fyra dovhindar där bak utan att man fäller baksätena, men då ska man helst ha tonade rutor baktill – och inte parkera inne i stan vintertid så att snön blir röd bakom bilen. Hans bensinare drar runt 0,9 och värsta problemet var ett strul med tändningslåset. Det han anmärker på är att den börjat skramla och leva om sista månaderna. Men jag tror mer det beror på att han åkte Audi A4 Avant några dagar…

 

Hade jag tjänat bättre och kört färre mil per år hade jag nog ägt en likadan kombi som den jag har nu. Men med någon av BMWs diesel 6:or framtill. Djävla bestar till bilar dem.

 

Titta nu på Rav4a ett tag. Inse sen att du gillar LC och lugna dig tills ni hittar en sån istället :biggrin:

 

/M

Problemet som uppstår, är att om man är VAN riktig 4wd, så är en Rav4'a ...inte riktigt med i matchen..

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet som uppstår, är att om man är VAN riktig 4wd, så är en Rav4'a ...inte riktigt med i matchen..

Tänk även på att är du van att ha tillgång till lågväxel så är åtminstone tidigare Subaru dieseln inte med i matchen [emoji6]

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skall du ut i spenaten och härja så då har du nog inget val - Land Cruiser eller Landrover, om du inte skall åka någon pickup med motsvarande förmåga.

 

I övrigt så får jag känslan att övriga talare har gett dig vad som finns. Vill bara komplettera med att köper du en XC70 så har du en grymt skön bil. Bra med utrymme för bagage och familj, stabil och säker på vägen. Hittar du en med D5 som jag hade så drar den mindre än din LC och ändå åker du bra.

Däremot så skall du veta att det är fusk-4wd. Märkte det när vi hade en relativt snöig vinter i Sthlm och skulle ta mig igenom 30 cm plogvallar vid fickparkeringen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

RÖV4'an funkar inte med Heck-Pack... Det är ett skäl så gott som något. Heck-Packen är lika vital som bössan i min jakt.

Jaja, vi får se vars jag landar. Outbacken blir det iaf inte.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...