Hoppa till innehåll

Huvudbry


bratell

Recommended Posts

Har en tax på snart tre år, som jag är riktigt nöjd med. Fantastisk familjehund och vid varje släpp hundraprocentig jakt. Inkallningen fungerar 7ggr av 10 och på riktigt långa håll.

Har tänkt meritera honom (tyvärr kom skaren runt jul, så det blev inte av) och min önskan är att det hade varit fantastiskt kul att någon gång, kunna få möjligheten att kunna avla på honom, förutsatt att han är duglig och önskvärd inom taxavel.

Då till mitt dilemma, har fått en halv förfrågan från en med blandrashund som vill att jag ska låta min hund para hans fyrvägskorsning. Det är djungeltelegrafen som har gjort att situationen har uppstått.

Enligt uppgift från gemensam bekant så ska blandrasen vara en ren jaktmaskin med otroligt mycket vilt fällt framför sig.

Personligen är jag inte intresserad av någon avkomma då jag vill ha en renrasig hund. Har inget emot blandrasavel för den delen heller.

Mitt enda argument är att det vore kul och se vad det blev för något av avkommorna sen är inte mitt mål eller syfte att göra något oseriöst.

Många sparkar säkert bakut av detta inlägget, men bör jag avstå? Och då handlar inte frågan om blandrasernas vara eller inte vara.

Kan jag få framtida problem genom att folk inte skulle vilja använda honom i renrasig avel om denna parning skulle bli genomförd?

Har varken sagt ja eller nej till detta, undrar mest vad som anses hos gemene man?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Presterar din hund bra på jaktprov och får ok på utställning så tror jag inte att det är någon risk att den renrasiga aveln skulle rata den.

 

Vad är det för fyra raser i tiken som man vill använda din hund som täckhund till?

 

Hur jagar tiken?

 

Vad är det ägaren vill tillföra med generna från din hund (aveln mellan Foxhound och någon stövarras på Jätsberg visade väl att andra och tredje genrationens korsningsavel inte visade samma positiva kvaliteter som förstagenerationens korsningsavkomma - det kan ju tala för att det blir svårt att förutse vilka kvaliteter som kan komma att nedärvas från föräldradjuren)?

 

Jag personligen skulle inte ställa upp med en täckhund till en parning där jag inte själv tror tillräckligt på kombinationen för att seriöst överväga att ta en valp ur den planerade kullen!

 

Bara mina fem ören...

 

MVH
Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag totalt inkompetent vad gäller hund avel, det enda jag vet är att de bästa hundarna är de som jagar bra sen vad det är för ras/blandning är helt sekundärt för min del.
Men förstår inte riktigt vad som kan bli ett problem? om du har hanen och han tiken. du skall inte ha någon valp och ansvaret för valparna och försäljning blir väl till som äger tiken och har valparna i detta fallet? Eller kan du ställas ansvarig för något om valparna inte blir sålda/jagar dåligt?

 

Mvh Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Det är, tror jag beagle, drever, smålandsstövare och basset.

Henke Nej jag menade främst att kan man ses som oseriös inom renrasaveln och därigenom bli ratad?

Alias

Om jag uttrycker det så här då, på ett sätt så har jag mer än gärna tagit en avkomma efter min hane. Däremot så tycker jag det blir så begränsat med en blandras. Det är ju kul off season och gå på lite utställningar, spår och andra prov. Därför vill jag ha en renras. Det är egentligen enda anledningarna till att jag inte vill ha blandrashund.

Har inte sett tiken men enligt den gemensamme bekante så är det skjutet otroligt med vilt för tiken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har svårt att se någon anledning till varför du inte skulle släppa till....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen värdering, bara ett konstaterande. Om du parar bryter du mot SKKs grundregel 2:1. Det innebär att du riskerar uteslutning om någon anmäler och därmed kan du inte delta på jaktproven etc. Och inte regga någon avkomma från din hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen värdering, bara ett konstaterande. Om du parar bryter du mot SKKs grundregel 2:1. Det innebär att du riskerar uteslutning om någon anmäler och därmed kan du inte delta på jaktproven etc. Och inte regga någon avkomma från din hund.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen värdering, bara ett konstaterande. Om du parar bryter du mot SKKs grundregel 2:1. Det innebär att du riskerar uteslutning om någon anmäler och därmed kan du inte delta på jaktproven etc. Och inte regga någon avkomma från din hund.

 

Vad bra med någon som förefaller ha koll på exakt vad som står i bestämmelserna. Detta försätter ju saken i ett lite annat läge jämfört med vad jag förutsatte ovan.

 

Får tacka, då har jag lärt mig något nytt idag - och detta redan innan förmiddagskaffet. :thumbsup:

 

MVH

Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt i ditt uttalande och frågeställning musköt. Det är lite av den anledningen jag drog igång denna tråd. Vacklar som fan, vill ju absolut inte försätta något för framtiden.

Gällande skk' s grundregler har jag ingen aning om vad det är, får väl läsa på lite och återkomma. Kul med diskussion i alla fall!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"2:1 att till avel endast använda hundar av samma ras och som är registrerade i SKK eller i utländsk kennelorganisation er- känd av SKK. Samtliga valpar i en kull ska registreras i SKK vid samma tillfälle."

Detta innebär att all blandrasavel är förbjuden i så fall antar jag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"2:1 att till avel endast använda hundar av samma ras och som är registrerade i SKK eller i utländsk kennelorganisation er- känd av SKK. Samtliga valpar i en kull ska registreras i SKK vid samma tillfälle."

Detta innebär att all blandrasavel är förbjuden i så fall antar jag?

Inom SKK:s ramar.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blandrasavel är inte förbjuden.

Men om du släpper din hane för blandrasavel så kan du bli utesluten ur SKK. Då får du inte starta på jaktprov/utställning med din renrasiga hund. Skulle du para din hane med en renrasig hund kan inte tikägaren registrera valparna i SKK.

 

Med vänlig hälsning Einar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...