Hoppa till innehåll

jaktlabbe?


andershermansson7

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
På 2017-10-21 at 21:43 JOBEno1 sa:

Jag uppar denna tråden, då jag högst troligt ska ta tag i biten med ny jycke till våren/sommaren 2018.

 

Har haft så otroligt mycket jaktglädje med min gamle kompis  här hemma och bättre familjehund får man leta efter.

Nu till den ytterst svåra biten....hitta vettig uppfödare.

Jag kommer konsultera min gamla uppfödare Anna /  Kennel Hackihäl när det är dags ,    Vet inte om hon är aktiv men hon har samma syn som  jag på hur en Jaktlabb ska vara och se ut.    Det jobbigaste är " kändis uppfödare "   så om du inte känner den och den + att du måste frottera dig på godsjakter för att möjligen komma upp på väntelistan, och det för en " jaktlab" som ser ut som en svart pointer :wacko:

Jag har inte ork att ägna mig åt " jaktAgility "  Mina labbar får jaga Sjöfågel i ytterskärgården.

/ P

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago culot sa:

Det jobbigaste är " kändis uppfödare "   så om du inte känner den och den + att du måste frottera dig på godsjakter för att möjligen komma upp på väntelistan, och det för en " jaktlab" som ser ut som en svart pointer :wacko:

Jag håller inte med dig i det här. Vi köpte vår andra labbe från en av Sveriges absolut största uppfödare. Vi hade inga meriter att komma med alls, jagade inte ens då. Det var ändå inga problem att bli uppsatt på listan. Hon körde turordning efter när man kontaktat henne.

För övrigt så är ju en svart pointer det vackraste man kan jaga över efter röda settrar så det är väl inte så konstigt att de vill att sina hundar ska se ut så. ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sun Flower sa:

Jag håller inte med dig i det här. Vi köpte vår andra labbe från en av Sveriges absolut största uppfödare. Vi hade inga meriter att komma med alls, jagade inte ens då. Det var ändå inga problem att bli uppsatt på listan. Hon körde turordning efter när man kontaktat henne.

För övrigt så är ju en svart pointer det vackraste man kan jaga över efter röda settrar så det är väl inte så konstigt att de vill att sina hundar ska se ut så. ;)

Den uppfödaren får du gärna tipsa om ,  men jag fattar inte varför  man ska blanda äpplen och päron , vill man ha en pointer så köper man väl en sådan ??   Hur ska annars rasen hållas ren ?   En labbe med pointer utseende måste ju vara så fel enligt standarden som det kan bli 

Typ  Vit Boxer 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Den uppfödaren får du gärna tipsa om ,  men jag fattar inte varför  man ska blanda äpplen och päron , vill man ha en pointer så köper man väl en sådan ??   Hur ska annars rasen hållas ren ?   En labbe med pointer utseende måste ju vara så fel enligt standarden som det kan bli 

Typ  Vit Boxer 

Streamlights kennel. :thumbsup: http://www.streamlights.se/

Sista delen på mitt inlägg var inte så allvarligt menat. Däremot har jag nog inte sett nån labbe med pointerutseende. Utgår från att det är kroppsformen du pratar om för huvudet är ju verkligen inte likt. Att det finns labbar som är smalare och labbar som är fetare är det väl inte tu tal om. Den ena varianten är för jakt och den andra för utställning. Men lika magra som en pointer har jag som sagt aldrig sett och hoppas slippa se det också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte föda upp blandras då får man ju det man vill ha? 

Billigare skulle dom bli åxå ! 

Min gula är inte klassiskt labbelik men ändå ljusår ifrån grannens pointerlabb

det är hennes tredje, den innan var så nervig att hon fick lämna bort den. 

Dom går skitbra på prov och jakt men du ser knappt att det är en labbe. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Sun Flower sa:

Streamlights kennel. :thumbsup: http://www.streamlights.se/

Sista delen på mitt inlägg var inte så allvarligt menat. Däremot har jag nog inte sett nån labbe med pointerutseende. Utgår från att det är kroppsformen du pratar om för huvudet är ju verkligen inte likt. Att det finns labbar som är smalare och labbar som är fetare är det väl inte tu tal om. Den ena varianten är för jakt och den andra för utställning. Men lika magra som en pointer har jag som sagt aldrig sett och hoppas slippa se det också.

Det var inte riktat till dig utan i allmänhet . 

Jag förespråkar inte Tjocklabbe eller utställningslabbe för den delen,  jag vill ha den 

aningen smäckrare som jag kallar Jaktlabbe , dock ser man fortfarande att det är labbar.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Mads sa:

Jag kan bara hålla med Hipshot, utseendet är sekundärt. Uppfödare ska avla fram en hund med rätt egenskaper. Och ska man se egenskaperna ska man kolla på unghundar, annars så ser man lika mycket hur skicklig hundtränare uppfödaren är som hundens egenskaper. 

Uppfödare av en ras borde väl för hela friden avla fram rastypiska hundar ? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Hipshot sa:

Jag kan ju tycka att om en uppfödare har fokus på hur en labbe "ska se ut" så är de i stollefacket och går bort. Det är lite det som är skälet till att vi har begreppet "jaktlabbe" idag, jaktfolket skiftade fokus och avlade på hundar som jagade och inte på vad som går hem i den groteska provcirkusen... Och när man pratar labrador så är viltspår inte en jaktmerit utan då är det A och B prov som gäller. 

 

 

Vilka är det som vinner provcirkusen då ?  Lakrits remmarna springer ju åttor runt en Lab som ser ut som en labb ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago culot sa:

Uppfödare av en ras borde väl för hela friden avla fram rastypiska hundar ? 

 

De kan ju vara så att man siktar på rastypiska hundar mentalt före att de ska vara rastypiska exteriört?

11 minutes ago culot sa:

Vilka är det som vinner provcirkusen då ?  Lakrits remmarna springer ju åttor runt en Lab som ser ut som en labb ...

Fast det här är ju mer likt en labbe:IMG_3783.thumb.JPG.99bdbd2769d4a6ec6b39e027cb91570c.JPGän det här: IMG_3782.JPG.0bf48edef2906fbb52669e176ac31a5a.JPG

:P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Hipshot sa:

Alltså.. har du öht varit på ett jaktprov?? Baserar du hela detta på hur din grannes jyckar ser ut?

Dags för dej att kliva in i verkligheten.

De labbar du gillar, de som ser ut som labbar.. de är så in i helvete belastade med HD och annat skit så det finns inte. Jämför de du kallar för lakritsremmar med tjockisarna och du kommer att inse hur otroligt fel ute du är hälsomässigt. 

För säg 15-20 år sen kanske jag hade kunnat ha lite förståelse för detta, anar att de var lite klenare då hundarna men idag är de rejäla hundar utan tvekan som vi jagar med. Min hane har inget fett på kroppen öht men väger 33 kilo.. Lakritssnöre???? 

Sen har du totalt missat vad en jaktlabbe är. Inte helt oväntat med tanke på vilka referenser du visar prov på ovan. Det som gör att jaktlabbarna vinner prov är en sak och bara en sak.. och det har INGET med vikt eller hastighet att göra. Det är föraruppmärksamhet. Jaktlabbarna är avlade för att lösa uppgiften i samarbete med föraren, styrbara och dirigerbara. 

Här har du lite läsning för att nyansera din världsbild en smula i all välmening :D

http://caliburns.se/

 

Jag såg den ” jaktlabbe ” typen i skåne åxå ,  men vill man ha pointerlabbar så köper man det. 

Sen om man inte ser att dom fulkorsat in nåt snabbsprunget är man blind , jag vägrar kalla dom jaktlabbe även om det råkar stå så i prästbetyget.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago culot sa:

Sen om man inte ser att dom fulkorsat in nåt snabbsprunget är man blind , jag vägrar kalla dom jaktlabbe även om det råkar stå så i prästbetyget.  

Jag har sett en del labbar men känner inte igen det du skriver. Har du nån bild på en hund där det syns så tydligt som du nämner?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Sun Flower sa:

Jag har sett en del labbar men känner inte igen det du skriver. Har du nån bild på en hund där det syns så tydligt som du nämner?

jag måste ta en i smyg i så fall , ska se om jag fixar det . Ingen av dessa är i mitt tycke trevliga familje hundar, och de 2 jag träffade i Skåne var inte trevliga alls, varken i utseende eller temperament. 

min egen gula labb är inte vad jag tycker rastypisk jaktlabbe trots att hennes mamma och pappa var det  och det syns mest på huvudet , vi hade inte en tanke på att avla på henne på grund av det ,  dock har hon en mkt stor jaktmotor och är även mycket trevlig familje hund ,

 Hennes halvsyster Undis däremot var en skönhet  och mkt välpropertionerlig 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Hipshot sa:

Alltså.. har du öht varit på ett jaktprov?? Baserar du hela detta på hur din grannes jyckar ser ut?

Dags för dej att kliva in i verkligheten.

De labbar du gillar, de som ser ut som labbar.. de är så in i helvete belastade med HD och annat skit så det finns inte. Jämför de du kallar för lakritsremmar med tjockisarna och du kommer att inse hur otroligt fel ute du är hälsomässigt. 

För säg 15-20 år sen kanske jag hade kunnat ha lite förståelse för detta, anar att de var lite klenare då hundarna men idag är de rejäla hundar utan tvekan som vi jagar med. Min hane har inget fett på kroppen öht men väger 33 kilo.. Lakritssnöre???? 

Sen har du totalt missat vad en jaktlabbe är. Inte helt oväntat med tanke på vilka referenser du visar prov på ovan. Det som gör att jaktlabbarna vinner prov är en sak och bara en sak.. och det har INGET med vikt eller hastighet att göra. Det är föraruppmärksamhet. Jaktlabbarna är avlade för att lösa uppgiften i samarbete med föraren, styrbara och dirigerbara. 

Här har du lite läsning för att nyansera din världsbild en smula i all välmening :D

http://caliburns.se/

 

vi har olika uppfattning om hur en jaktlabbe bör se ut så jag låter det vara där. Men det jag kallar jaktlabbe ser fortfarande ut som en labbe , dom är långt ifrån feta som tjocklabbarna men ändå långt ifrån de spinkiga som är mer lika en pointer än en labb. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago culot sa:

 

Sen om man inte ser att dom fulkorsat in nåt snabbsprunget är man blind , jag vägrar kalla dom jaktlabbe även om det råkar stå så i prästbetyget.  

Vad för ras tror du är inkorsad och hur många generationer sedan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago culot sa:

jag måste ta en i smyg i så fall , ska se om jag fixar det . Ingen av dessa är i mitt tycke trevliga familje hundar, och de 2 jag träffade i Skåne var inte trevliga alls, varken i utseende eller temperament. 

Ok, jag fattade det som att detta var ett stort problem men nu uppfattar jag det som att du baserar din åsikt på 4-5 individer? Du behöver självklart inte smygfotografera, jag tänkte mer om du hittade nåt exempel på Google.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att man bara tittar 3 generationer bakåt i Storbrittanien? Jag tror dock inte så mycket på Pointer, hade nog satsat på Border collie.

Är man intresserad av hur hundarna ser ut i första hand kan man ju alltid engagera sig i någon av kennelklubbens avdelningar. De har nog mer sympati att erbjuda än jägare när ens tröga/aggressiva hundar åker på en eyewipe.

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago culot sa:

vi har olika uppfattning om hur en jaktlabbe bör se ut så jag låter det vara där. Men det jag kallar jaktlabbe ser fortfarande ut som en labbe , dom är långt ifrån feta som tjocklabbarna men ändå långt ifrån de spinkiga som är mer lika en pointer än en labb. 

 

 

Dual purpose, kallas väl den tredje varianten. Eller lagom :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...