Jump to content

kalibrera om 224 kula till 204. möjligt?

Recommended Posts

Har en 221 fireball där pipan efter 45 är nog förtjänar pension. Är sugen på en 20 vartarg men bristen på helmantelkulor är total i landet. Skulle det gå att kalibrera om en 22 kula i en rcbs fettpress till rätt kaliber och förvänta sig någon precisíon efteråt?

Christian N

Nils- det kan gå är svaret, jag har googlat en hel del på Svaging, det man riskerar är att man får en mantel som i viss mån återfjädrar och då släpper från manteln, genererar kass precision, på det hela taget förefaller det vara väldigt mycket arbete, insats och pengar för att eventuellt få ut en bra fungerande FMJ kula,

jag tror att det är bättre/billigare att försöka att beställa av någon som faktiskt tillverkar kulor. /Christian

Jo jag hittade också igen en del efter att jag skrev frågan. Precis som du säger så är det för mycket för att få en skjutbar projektil. Finns ingen fabrikstillverkare som gör helmantel i denna kaliber men väl ett mindre företag. Då är ju frågan hur mycket regelverket i USA sätter käppar i hjulen för direktexport hit? alternativet blir att gå all in och göra kulorna själv och det var lite djupare ner i träsket än jag hade tänkt mig att hamna.

Jovisst går det men jag vet att stenros byggt två till kiruna och de skjuter visst fenomenalt. Så varför nöja sig med det näst bästa?

Jovisst går det men jag vet att stenros byggt två till kiruna och de skjuter visst fenomenalt. Så varför nöja sig med det näst bästa?

Vad gör dom bättre än fireball

Vad gör dom bättre än fireball

Bara att titta på Bc på kulorna och farten man tar ut så känns en 221 ganska hopplöst bakom som rävbössa för statens mark. Med en helmantel i lagom vikt så hade patronen varit helt komplett som fjällbössa.

Jo det är synd att det inte finns helmantel det är ett stort minus.

Dock har jag testat min fireball rätt bra och tränar man upp sig i lite vind så funkar den rätt långt ut.

Gjorde lite tester i veckan på ripfjället och ut till 240m låg jag mycket bra till med 100% träff på 5x10 cm och ca 50 % träff på 340 m.

Utan baksäck givetvis. Dock var det rätt blåsigt.

Jag gillar effekten på ripa på nära håll. Sköt en på 7 m som inte trasade speciellt.

En kompis använder min förra fireball mycket på räv och är nöjd. Rws 45 gr HP använder han.

Ja 221 fb är en jäkligt vass liten rackare för att vara så liten. Synd att man inte får dämpa den då den smäller så förjävligt. Jag hoppas att beslutande instans kan använda båda hjärnhalvorna och ta en funderare på varför det är en sådan skillnad mellda 160 db från en klass 2 och samma ljudtryck från en klass3.