Hoppa till innehåll

Diy handladdning!


Tjörnbon

Recommended Posts

Jag har precis köpt ett handladdnings set och kollar runt både på tuben och i forumet om hur det går till.

Det jag önskar få ut av mitt handladdande är billig övningsammunition och en vass jaktladdning till varje kaliber i skåpet.

Jag kommer handladda tillsammans med Bror och Far och möjligen några till i framtiden så i nuläget gäller dessa kalibrar!

 

222      Jag tänker ex 50gr V-max (här kanske jag har ett fungerande recept redan!)

 

(6,5x55) inte någon prio

 

308W  Till denna vill jag gärna ha tips på en FMJ och en schysst jaktkula med bra kvalitet och precision

 

30-06  Samma här 

 

9,3x62   Samma här.

 

Vem vet !

Det kanske är samma fabrikat till alla, helt ok för mig i så fall.

 

Jag vet ju att man inte ska släppa sina recept på nätet så jag låter bli att fråga om det direkt, däremot så finner man ju en del recept (kanske tvivelaktiga) och det jag skulle vilja ha är en länk eller liknande där jag så enkelt som möjligt finner en säker laddning för den kula som ni tror är förträfflig för mig.

 

Mycket tacksam för svar från er som är lite mer bevandrade i ämnet, själv så vet jag bara att man lätt blir mer förvirrad av att läsa /titta på för många olika alternativ.

 

Det känns som jag kan gå djupare in på sådant senare om det visar sig vara kul..

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar hornadys 40 grains V-max i 222 så länge det är räv som avses. Har skjutit mycket med den kulan.

6,5 och .308 Lapua scenar till övning och fågel. De beter sig som helmantelkulor i de farterna. Jaktkula i 308 Lapua mega, oryx med flera. Samma i 6,5. Moderata farter kräver inte någon super duper bondad historia. Jag har för lite erfarenhet av de två sistnämnda för att uttala mig men både norma och lapua gör ju tyngre kulor för kalibrarna. Men det är ju det som är fördelen med att handladda. Du kan göra ammunition som passar för DIN jakt. Ska du jaga björn i dalarna eller rådjur i skåne? Spektrat däremellan är ganska brett och en rikoshetterande stenhård kopparkula skjuten på en leråker i skåne är lika lite optimalt som en lätt varmintkula på björn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte någon erfaren laddare, utan har hållt på ett år ungefär. Så du får ta mina tips för vad de är.

 

En laddbok är inte att förakta! Den norska "Ladeboken" (nu på sjunde upplagan) brukar rekommenderas. Den tar inledningsvis upp en hel del som är viktigt att känna till om kulor och krut och hylsor och sånt. Den innehåller dessutom en massa recept för de vanligaste kalibrarna, inte för alla kombinationer naturligtvis, men tillräckligt många för att det ska vara en bra utgångspunkt.

 

När det gäller ladd-data skulle jag annars rekommendera att gå på data direkt från producenterna, åtminstone till en början. Det är enklast. Kolla exempelvis normas hemsida där du hittar ladd-data till deras kulor med deras krut: http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/
Håll dig mellan min- och max-laddning och gå försiktigt tillväga. Låt det ta tid att hitta kombinationer som fungerar i just dina bössor. För 30-06 har hornadys FMJ 150 gr med Norma 204-krut fungerat skitfint i min egen bössa. Jag körde då på samma data som för normas FMJ 150 gr.

 

Recept funna exempelvis här på jaktsidan eller på robsoft är nog ofta helt okej. Problemet är väl att veta när de inte är okej, men fråga dig fram här på forumet. Jag tror att de flesta som kan ge dig svar inte har för avsikt att förvilla dig, och om du får helt galna recept av någon så kommer förhoppningsvis någon annan att reagera.

 

Slutligen så har du säkert någon forumist i närheten som kan ge dig en liten lektion. Handladdare är som knarkare ungefär: De har som regel inget emot att hjälpa andra att dras ner i träsket. Välkommen! :biggrin:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar hornadys 40 grains V-max i 222 så länge det är räv som avses. Har skjutit mycket med den kulan.

6,5 och .308 Lapua scenar till övning och fågel. De beter sig som helmantelkulor i de farterna. Jaktkula i 308 Lapua mega, oryx med flera. Samma i 6,5. Moderata farter kräver inte någon super duper bondad historia. Jag har för lite erfarenhet av de två sistnämnda för att uttala mig men både norma och lapua gör ju tyngre kulor för kalibrarna. Men det är ju det som är fördelen med att handladda. Du kan göra ammunition som passar för DIN jakt. Ska du jaga björn i dalarna eller rådjur i skåne? Spektrat däremellan är ganska brett och en rikoshetterande stenhård kopparkula skjuten på en leråker i skåne är lika lite optimalt som en lätt varmintkula på björn.

Just 40gr V-max kommer jag troligen att hoppa över pga att de inte uppfyller klass 2!

50gr blir nog valet för jag jag har inga problem med att skjuta rådjur med denna varmintkula, funkar fint!

 

Lapua scenar!

Det stod något om open tip på det som jag läste om den!?

är det en hålspets så kommer jag inte kunna bruka den på skyttebio och älgbana gissar jag.

 

Oryx har varit med i tankarna och Lapua Mega har jag använt i köpeammo till 6,5:an så båda är intressanta.

 

En Ekokula till klass 1 kalibrarna hade  varit intressant som alternativ , de marker jag jagar på mest är mycket kuperade och lämpar sig bra även om det kan studsa vidare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder 168gr Barnes TTSX med URP för 30-06. Skjuter fint i min bössa och har gett önskat resultat i de rådjur som kommit ivägen.

Hornadys 150gr FMJ använder jag med samma krut.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

V-maxen till .222 är klockren, något mindre vindkänslig än den mindre.

 

Lapua Mega funkar finfint.. kolla även Hornadys vanliga supertrista blyspets till .308 och kanske även 9,3:an där vet jag inte. Den är trist men gör jobbet varje gång.

 

Skulle du skjuta papp-älg eller något så köpte jag via Vapex en rejäl påse med någon helmantel i kal .30 som heter Hirtenberger.. Skjuter asbra i min .308. Finns någon annan tillverkare av helmantel där du kan köpa en påse med 500 kulor eller mer. Lönar sig tycker jag.

 

Krutmässigt.. Försök hålla dej till så få krut som möjligt. Jag kör finnkrutet Vv 140 till allt utom .222 när jag hade den. 

 

Finns bra info på nätet om allt avseende vikter på krutladdningar. Robsofts databaser är väldigt bra tycker jag men även Lapua och Vv har bra info online.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder 168gr Barnes TTSX med URP för 30-06. Skjuter fint i min bössa och har gett önskat resultat i de rådjur som kommit ivägen.

Hornadys 150gr FMJ använder jag med samma krut.

Jag hade fått för mig att urp krutet hörde till tyngre kulor!?

Är det inte så känsligt så man kan använda det ändå?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har goda erfarenheter av Norma 204 bakom Hornady SST 180gr i 30-06.

Lätta att få att skjuta tajt och hyggligt billiga för att både jaga o öva med, öppnar relativt kvickt utan att vara en splitterbomb.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade fått för mig att urp krutet hörde till tyngre kulor!?

Är det inte så känsligt så man kan använda det ändå?

Ner till 150gr i 30-06 funkar det utmärkt.

Jag laddar även 110gr V-max i den kalibern, men då med ett annat krut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vv krutet är svårstavat så jag håller mig till din förkortning Hippen  :happy:

Är detta att föredra framför exempelvis Normas 200 krut ?

Det är det jag har funnit mest data om än så länge (precis börjat ju  :happy: )

 

Jag tänker så också!

Helst bara ett sorts krut till allt från 222 Vmax till 9,3 Mammutjakt.

Vilket är då att föredra??

 

Helst vill jag ha det så likt som möjligt med kulvikten på fmj och jaktkula till respektive kaliber (om det gör samskjutningen lättare att få till.)

 

Lite grann som ``Keep it simple stupid´´ jag gillar att skjuta! inte lika mycket att ladda  :wink:    ,ännu!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Norma 200 är klockrent till .222 men jag förmodar att Vv har något liknande, har för mej att Vv110 är snabbt som fan.. går att googla fram jämförbara krutsorter. Jag tror att just Norma 200 krutet är lite granna facit för kalibern dock. Det går åt så fantastiskt lite så kanske köra just 200 enl din utmärkta devis lets keep it simple..?

 

Du ska dock inte jämföra 200 och Vv140 de har olika egenskaper. Förmodar att 140 täcker dina alla övriga behov och det säljs väl i kg förpackning = räcker ett tag jämfört med Normas halvkg.

 

Jag fick inte tag på någon kg förpackning utan tvingades handla 3,5 kg så jag har krut för en livstid nu.

 

Som sagt, inte samma krut till 222 som de övriga.

 

Till 308:an hade jag inga som helst problem att hitta laddningar som samsköt. Fritt ur minnet.. 44 gr Vv 140 krut eller 45 gr Vv 150 bakom både Hirtenberger FMJ och Nosler Accubond, Hornady Interbond båda 150 gr samsköt utmärkt. Testade något liknande recept till hustruns Argo men då Oryx 180 gr som kula och den fan samsköt i min bössa med  :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helst bara ett sorts krut till allt från 222 Vmax till 9,3 Mammutjakt.

Vilket är då att föredra??

 

Något sådant krut finns inte, av förklarliga skäl,

 

håller du dig till Norma så är det 200 krut som hippen angivit till 222

 

202 till 308 och 9,3:an och så ett långsammare krut typ 204 till 30-06.

 

Vad som händer om man fipplar och inte förstår krutets egna egenskaper är att man till slut väljer fel krut till fel patron/laddning och skapar en för sin egen person farligt scenario eller rent av händelse.

 

Så snälla, 

 

läs Normas laddata, se www.norma.cc, se laddskola och arbeta baklänges, 222 Rem, 50 grain kula, 200 eller 201 krut, 308 Win, 202 eller 203-b för 160+180 kulor, osv.

 

Det finns dem som laddar fritt, men det finns inga erfarna laddar som laddar fritt. I översättning laddar man för hårt så skadar man sig själv eller prylarna. /Christian  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok!

olika krut då  :happy:

 

som sagt jag har inte laddat en enda patron ännu utan skaffar bara information än så länge.

Jag kommer tveklöst att skaffa Normas prylar till att börja med,

endast för att det finns bra med information på ex laddata sidan däremot så vill jag ha V-maxen men den har jag som sagt ett recept på redan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan fråga är vad jag /hur jag väljer tändhatt?

Var hittar jag den infon?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan fråga är vad jag /hur jag väljer tändhatt?

Var hittar jag den infon?

 

.222 är small rifle de andra large. Välj en magnumtändhatt, bra fräs i dem, och håll dej sen till samma fabrikat. 

 

De kostar inget, jag köpte på mej massor på en gång så det räcker.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.222 är small rifle de andra large. Välj en magnumtändhatt, bra fräs i dem, och håll dej sen till samma fabrikat. 

 

De kostar inget, jag köpte på mej massor på en gång så det räcker.

Tackar för svar!

Då blev det lätt åtminstone  :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att sätta i tändhattar så behöver man alltså köpa in en speciell hylshållare!? stämmer det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar

Federal 215

Om den går att köpa i närheten av dig!

Ok!

tackar för tipset!

Jag kommer troligen göra en beställning från vapex så vi får se vad de har.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att sätta i tändhattar så behöver man alltså köpa in en speciell hylshållare!? stämmer det!

 

Ja.. eller jag tror det kan finnas ngn moj till laddpressen men hanteringen är lättare med Lees tändhattsisättarmoj..

 

Något sånt här verktyg är bra. Jag och många fler använder just Lees moj och är man lite slö så köper man två, en riggad för Large Rifle hattar och en för Small. Annars är det lätt att byta hylshållare med.

 

Denna här.. fast den verkar nyare. Mina brätten för knallar är runda.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk på att tändhattar o krut är det dyr frakt på!

 

Exakt.. glöm att ta detta via post eller Internet.

 

Prylarna går utmärkt men inte detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du köper likadan hylshållare som till pressen och sätter i tändhattsisättaren. Man kan sk växla men det är drygt när en hylshållare kostar runt 100kr. Om du sätter i tändhattar med pressen så behöver du inte någon extra/annan.

 

XXL brukar vara billiga på krut och federalhattar, betalade 390 för 1000st senast. Var dock en bristvara i höstas så det gäller att passa på när det finns inne.

 

Jag skjuter S&B 180gr helmantel i 308 den slår och känns lika som Oryx eller Hammerhead 180gr med 41.5-42gr 202 och federal 215. Bägge jaktladdningarna slår lika och skjuter tajt.  41.6 är Normas max för oryx, har jag för mig. S&B 180gr med 40gr 202 COL 70.8 slår väldigt lika dessa jaktladdningar på 100m. S&B kostar 315kr/100st.

 

Är ingen expert över lag men har provat mig fram till dessa laddningar som funkar bra i min bössa. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla som tipsar mig  :thumbsup:

fler frågor finnes dock :happy:

Jag tänker mig att gå lite safe på kul valet och köra med Oryx på både 308:an och 9,3:an 

är 18,5g lagom i 9,3:an ?

Finns det någon anledning att ta den tyngre kulan??

Precision eller verkan ex??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...