Hoppa till innehåll

Adoptera ett barnbarn


Dansken

Recommended Posts

Kan du vissla Johanna? ;) Nämen en gångbar väg kunde väl vara att engagera dig i ungdomsverksamhet? Visserligen kan det bli tio extra "barnbarn" men det kommer skänka dem mycket glädje. Vi som var aktiva i tidiga tonåren har fortfarande i vuxen ålder, kontakt med eldsjälen och pensionären som gav oss en meningsfull fritid.

Skickat från min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam om detta. Jag vet åtminstone en till på forat som gärna hade haft med sig en junior på jakt och agerat mentor.

Det är en sådan fin tanke så jag blir alldeles varm i hjärtat. Hur man blir mentor i verkligheten är dock lite svårare som du själv säger. De barn som är intresserade av jakt är ofta det av en anledning - nämligen att någon i deras omgivning har slussat in dem.

Ungdomsverksamhet, kanske med början i skytte på banan är nog ett bra tips.

Nu ska jag vara rätt rak och belysa från vårdnadshavarens sida. Jag vet att jag måste vara beredd lägga mitt liv i någons händer fyra gånger om innan jag ens funderar på att släppa iväg mina barn med dem. Det inneboende lejonmamman i mig gör sitt och är nig detsamma hos de flesta. Detta handlar verkligen inte bara om det du skrev om att bli anklagad för att vara pervo, utan om allt som har med ens barns säkerhet att göra. Så det måste lösas genom att få med vårdnadshavarna på banan.

Ett annat alternativ är att ta dig an ett färdigt paket av ung marklös jägare med tillhörande barn och agera mentor för de både. Kan det vara något?

Ev edits = språkfix

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg att min text var försvunnen? ??

Via skjutbanan och ungdomsverksamhet kommer man långt. Härhemma har vi flera skyttar från ickejagande hem som är intresserade. Är man dessutom ledare blir man ju mer betrodd än misstrodd med tanke på att man skapar en relation under lång tid.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukade ha med grannflickan på vakjakten här hemma, sen började vi/hon med luftgevärs skytte. Frugan brukade ha med henne på fasan/rapphöns jakter. Tyvärr så vart det skilsmässa och flytt, men de bor i grann kommunen så det var bara att hämta :yes: . Men så helt plötsligt var det något som hände :woot:  14 år och gubben var inte lika kul längre :sad: de skall vara yngre nu mer :down: .  Men vi har ett pass nu mer, som heter Hannas piss pass (det vart lite nödigt) :wink: . Tråkigt, men dyker det upp någon mer ungdom så ställer jag gärna upp :yes: .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vettig ide

frågan är hur man gör det i praktiken?

 

dels få tag i dom som är intresserade, dels att hålla uppe intresset länge nog så dom får lite jakterfarenhet

 

finns det någon grupp på det däringa facebok för unga jägare?

komma åt dom redan i högstadiet, jakt och skytte istället för fritt val fiske?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tog jägarexamen när jag var 15år och hade även Kumlas snabbaste moppe, hade jag läst ett så här fint erbjudande hade du fått påhälsning direkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

För en del år sen hade jag hand om ungdomsaktiviteterna i lokala sportfiskeklubben.

.

En mycket lovvärd insats som extra x-far, x-mor och ungdomsledare, det är inte alla som har allt inom ett stenkast avstånd numer och är beredda att ställa upp.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inbillar mig att gå genom en skola borde funka.

Sent from my D5803 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För övrigt hade jag nog en kandidat men lite för långt bort från dig dansken.

Sent from my D5803 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hur har det gått Dansken? Har du hittat "barnbarn"?)

 

Jag kan tipsa om att ta kontakt med en skolas rektor och anmäla dig som volontär. En del kallar det klass morfar etc. Det kan vara en bra inkörsport. Många barn saknar en vuxen stabil person. Ännu fler saknar en stablett manlig förebild. Ytterligare ännu fler saknar en stabil  vuxen manlig förebild som inte är yrkesverksam som just en sådan utan bara är där helt frivilligt för ungarna. 

Om någon hade kommit upp till mig hade jag blivit glad. Men ännu gladare om vederbörande redan löst det formella. Det formella  består i att man går in på polisens hemsida och beställer ett registerutdrag. Det ska alla som jobbar i skola ha för att visa att man är ostraffad. Här står inte när du åkte dit på trimning av moppen eller så utan mer om du är dömd för grova våldsbrott eller sexualbrott etc.

Har du sedan en bra referens är det ju inte fel. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2016-03-06 at 10:33 Dansken sa:

Det märkliga med "fadderjakter" är att det var en tråd på grannkanalen med erbjudande för marklösa jägare att få följa med på jakt. Jag erbjöd jakt till någon som var intresserad- och vart kontaktat av 2 som ville följa med...

Dom var inte ungdomar, men hade aldrig jagat sen dom fick jägarexamen..

Jag erbjöd dom jakt och sa att dom kunde välja vad dom ville jaga- sen hörde jag aldrig mera av dom..

Om jag vart erbjuden jakt skulle jag hört av mig och frågat om gässen flög eller om det hände något eller hur jag mådde- bara för att hålla kontakten varm- men jag hörde aldrig mera, så det är väl enklare att sitta vid tangentbordet och klaga över att man inte har någonstans att jaga...

 

Om du inte hittar några barn att ta med dig så kan jag ställa upp, min fru brukar säga att jag är som ett barn :)

Uppfyller all kriterier, nyexad, ingenstans att jaga och en jävel på att tro jag är yngre än vad jag är!
Dessutom fick jag reda på, av en kusin till mor min som släktforskat, att vi härstammar från sjävaste Harald Blåtand Haraldson, det måste ju vara den mest berömda Dansken i historien :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 5 mars 2016 at 23:11 Dansken sa:

På nyheterna i förgår var det en familj som annonserade efter att adoptera en mormor...

Kvinnans mor var avliden och barnen saknade en mormor.

Då kom jag att tänka på följande:

Jag skulle vilja adoptera ett barnbarn: en jakt-och fiske intresserad ungdom som kunde följa med i skogen eller på jaktstigar eller speedway..

Om en gubbe annonserar efter ett barnbarn i tidningen tror folk väl att man är nåt jäkla pervo...

Jag har inga egna barn, men skulle verkligen vilja ha ett "barnbarn" eller någon som ville följa med, nu jag har gott om tid- så om det sitter någon intresserad marklös ungdom i närheten av Örebro och glor på ett jaktforum och vill bli med får hen väl höra av sig..

Jag kan trimma mopeder, lyssna på hårdrock, gå på speedway, äta hamburgare och laga sönder bössor....

Vi behöver Ungdomar för jaktens framtid.. Många snackar om detta, men det gäller att vi bjuder med dom och inte bara snackar..

Jag har för övrigt "lobbyat" i mitt jaktlaget att vi ska ta in ungdomar på "halvplats" som får dela platsen med os "60-pluss'are". Förslaget har blivit mycket varmt mottaget... Dom ska nog få göra rätt för sig, men dom får någonstans att jaga- och när någon av oss trillar av pinn' har vi redan nya jägare som vi känner/som känner laget- och som kan ta över och har en plats i laget- eller en jaktlig erfarenhet..

Vi måste tänka på jaktens framtid.

Hur många vill du ha?;)

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehe. jaligger nått i det...men de gillar ju pangar...framförallt den stora lunsen...

ÄH skit samma gör slag i saken Å Adoptera mig...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...