Hoppa till innehåll

Jaktbilar, med flak?


19Henke94

Recommended Posts

Går i bilköpar tankar och behöver lite inputt.

har fastnat lite för en L200-2013 som ser fin ut, men känner ingen som har en sådan. någon här på forumet som har erfarenheter av denna bil?
Några andra modeller som är bättre/sämre? hilux, navara, amarok, ranger? 

Letar även en vettig lösning för att ha bössor på flaket? tänker om man skall åka 3-4 stycken så vill man ju helst slippa trängas med 3-4 bössor i baksätet. Men att låta dom skramla runt okontrollerat på flaket bland hundburar och övrig packning är inte heller jätte lockande....

Mvh Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kompisarna uppe i Norrland kör L200.

De verkar rätt nöjda, den ena av den har just beställt den nya L200an och skulle få den nu nån gång runt påsk.

Bössan lägger de i baksätet och har de fullt med folk så åker bössan bak på flaket, inget konstigt med det.

Jag har en Amarok, den upplever jag som mycket mer personbilsmässig i komforten etc.

Nackdelen med flak är ju att man upplever att grejerna man lägger där, på gott och ont, är liksom inte i bilen.

Min förra Amarok hade durkplåt i flaket, där vill man ju inte lägga bössan utan fodral och det är väl den enda egentliga skillnaden mot att lägga bössan bak i skuffen på en V70.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak som många pickuper har brist på så är det komfort, stolarna och baksätet är av budget variant minst sagt!

 

Provkör helst länge så du känner om det är något att ha, jag hade ut en Outlander 2014 och stolarna i den bilen var riktigt kass, den försvann efter en månad för alla som åkte i bilen klagade, Hilux stolar är inte heller någon kopia på landcruiser utan en vadderad köksstol från ikea, men smaken är olika jag upplevde Amarok och Navara som något bättre och det gick att justera lite mer än framåt och bakåt, dock så kommer ingen upp i yankee klass, avalanche skulle jag kunna åka jorden runt i, visst den drar 1,5l milen men det gör en navara med automatlåda också och den har inget pulver alls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Pertan. Komforten är ingen höjdare om du är längre än svensk standard. Provkör en och provkör den långt och gör en bedömning. Jag skulle aldrig köpa en L200. Amaruken funkar men den kommer inte upp i min landcruiser-komfort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kompisen kör en Ranger med manuell låda och den fungerar utmärkt.

Bra drag i den. :smile:

Många har L200 med el. utan kåpa men flest kåpor o så även på Hilux.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker Amaroken har rätt bra komfort. Åkte runt i en under en dags jakt, funkade ypperligt på kassa vägar och skönt var det att åka också. Verkar hålla rätt bra, dom kör runt med såna i dagbrotten här borta på cementfabriken. En jävla massa sten och damm och skit och det är inga som helst problem.

/J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går att hyra pickup på flera etablerade uthyrningsföretag, det kan vara värt att hyra den en helg och åka runt för att skaffa sig en uppfatting om bilen, det gör man inte på nån provrunda

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Amaroken är ändå 100tkr dyrare än hilux/l200 så viss skillnad får man räkna med..

Jag har åkt alla 3 o amaroken är skönast att sitta i o best komfort, tveklöst. Men den är också stor utvändigt, onödigt stor. Den kommer inte in genom alla garageportar då den är 195cm bred, en dryg decimeter bredare än hiluxen än och 15 cm bredare än L200.

höjden är inget problem.

Lägger du bössorna i koffert o surrar fast de i lastöglorna så hålls de på plats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går i pickisköpartankar och eftersom jag ska samsas med min frus behov av att skjutsa runt möbler och annat på jobbet så tänker jag sätta vapenfodral/hållare på sidorna av flaket. Enkelt att ta ut och enkelt att sticka in bössor i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vapenställ bakom baksätet funkar alldeles utomordentligt bra. Iallafall på min gamla l200. [emoji106]

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...