Hoppa till innehåll

Hur skjuter man in en kombi/Drilling


lodjuret88

Recommended Posts

Tjo! Har en (förhoppnings visst snart 2 kombibössor) och jag undrar som följer hur skjuter man in dem på bästa sätt?

finns de knep för att få dem att samskjuta bra med båda piorna osv?

Nå förslag på avstånd man ska/kan skjuta in den/dem på? ska man skjuta in med överslag å isf hur mycke osv. Tanken med denna tråd är att man kan komma med förslag hur man kan göra och vad man kan tänka på ^^ tar tacksamt emot alla tips^^

 

min Nu varande är en savage24 kaliber 22magnum med kaliber 20hagel och sitter och håller tummarna för att min ansökan på en tikka i kaliber 222rem/12 ska gå igenom^^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använd bra stöd och bra avfyrningar typ.

Köp en riktigt gjord bössa så samskjuter den.

Avstånd och dylikt beror helt på riktmedel och vad du ska ha den till.

Jag skjuter in min drilling med biltaket och ett hopvikt täcke som stöd, mitt i på 100m.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte som en ds. En kombi skall ju samskjuts mellan hagel och kula på ca 35m, det kontrollerar man tex samtidigt som du testar svärmar/teckning med hagel. Sätt upp 1x1m papp, markera i mitten och skjut båda pipor på 35m, då ser du var kulan tar i förhållande till hagel. Sen skall kulpipan förhoppningsvis också skjuta snuskigt bra som vilken studsare som helst. Det gör den om det är bra grejer. Även jag nollar min 16/243 på 100m.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips (om kulpipan är lödd) att låta den svalna ordentligt mellan skott. Min Merkeldrilling värmestegrar tämligen fort (2-3cm på andra 10cm på tredje etc.)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sidelock

 ja min 22/20 tänkte jag ha till hare , skogsfågel och räv pluss deverse skräpfågel som skata och små predatorer dvs klass 3 vilt och nu sitter de en bushnell scopechief IV på den ^^ min andra tänkte  jag ha till rådjur och bäver dvs klass 2 vilt ^^ även på den så sitter de ett kikarsikte på vikmontage tydligen, såg riktigt häftigt ut att kunna vika kikarn åt sidan för att komma åt dem öppna riktmedlen ^^  

 

schlinge

ah okej tack för tipset ^^ ska se efter om jag kan hitta en kartong som passar för den uppgiften ;)

 

TekDr

okej ska tänka på de ^^ jo pipan på min 22/20 är lödd men på tikkan som jag skickat in pappererna på så är dem friliggande så förhoppnings visst så ska den inte vara lika känslig^^ 

 

då ska vi se här 100meter verkar vara standard mm men passar de för 22magnum? visst mina 2vakrävar har fallit som furor för den men då var avståndet bara 20meter så vilket avstånd anser ni vara max för den? (de är min första 22magnum så jag är inte van med kalibern än) :sweat:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är rimligt att skottställa även en 22WMR på 100 meter, kulbanan blir som mest 3-4 cm hög under vägen fram dit om man har ett montage som bygger 3-5 cm.

 

Vilket avstånd man sedan skjuter på vilt är en helt annan fråga. /Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

christian ah ok ^^ just nu iaf så är montaget på savagen väldigt lågt så jag vet inte om den ger 3-5cm som du skrev. Men ja jag hade väll tänkt hålla mig kring 100m som max med bägge bössorna :) skjuter vanligtvis på mellan 5-80 så jag är ingen lång skjutare även om nu bössorna skulle klara längre. känner mig väll inte tillräkligt säker som skytt för att prova på skott över 100 antar jag xp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...