Hoppa till innehåll

Ryss stövar´n?


jonnegone

Recommended Posts

Jättekul att höra! Och jättetack till er som vill besvära sig med att skriva om hur era ryssar varit! Hoppas fler skriver :D

Runt knuten har jag mkt rådjur men på den mark jag tänkte som ryssmark finns inte många rå!

Om jag vill undvika rådjursjakt med hunden är det bäst att då utsätta den för mkt råspår som valp och fya när näsan går i backen!

Eller ska man vänta tills den fattat tycke för annat vilt?

Kan ju vara bra att ha en plan klar tills det är dags!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl som vanligt när det att få hunden rådjursren. Jag har väl haft tur med min antar jag. Släpper jag här hemma så brukar det springa ut ett 10 tal rådjur o då är skogen på 20 hektar. men det är ju bara att nöta på o fya när det är rådjur i nosen.

Har spårat räv en del med min för o få henne att fatta vad som gäller. o det har som sagt va funkat på min

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis, jag har gått och spårat mkt med farsans tidigare valpar, till sist brukar ju poletten ramla ner :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är själv ägare av en 13mån gamal rysstik vid namn Nadja som jag i nuläget är ganska nöjd med om man ser det utvecklingsmässigt, från att inte intresserat sig för någonting till att helt plötsligt köra på för fulla muggar. Hararna har hon problem med då hon går fort och vindriver mkt så då tröttnar hon rätt fort, ligger inte kvar på hartappt, vilket husse gillar då målet är att göra henne till ren rov hund.

i Höstas deltog hon på ett 15 tal grävlingar och det gjorde hon rikigt bra för åldern, har även kört en hel del räv i vinter, längsta drevtiden är runt 4 timmar trots 30cm snö, även drivit fast räv och avslutat jakt på egen hand då snödjupet är som det är med runt 50cm lös, se bild på galleri!

Det jobbiga med denna hund är att hon är så fruktansvärt ojämn, från att ena dagen köra en kvart till att nästa flera timmar. Tror det har med att göra att hon är väldigt "hussekär" hon är icke så självständig som jag vill ha henne. Kommer hon för långt efter, eller tappar räven och inte hittar igen den imon kort så bryter hon. Går jag dock till tappten igen så fixar hon i regel den då jag finns i närheten sen går drevet igen, tror det släper med åldern då "rysskunniga" påstår att just "ryssen" är väldigt sen i utvecklingen på alla plan.

Om jag av den lilla stövarerfarenhet jag har så om jag personligen jämför ryssen med våra tradiotionella stövarraser på just arbete vid närkontakt så tycker jag att det är en enorm skillnad, ryssen är i regel "vassare" mer "på" om man säger så. Om det är bra eller dåligt är upp till var och en att bedöma. Men min ryss nu undviker jag grävling i regel då hon vill avsluta det hela själv.

Sen tycker man sig gärna se att ryssen arbetar mkt mkt med ögonen, går räven i gryt så går Nadja gärna till närmaste träd och försöker klättra upp, letar alltid nya möjligheter, tänker steget längre.

Helt klart en underbar hund!

//Anders

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plottpower!

Tack för ditt intressanta svar!

Det du beskriver stämmer väl överens med vad jag lyckats läsa på nätet.

Dom verkar ha en tendens att gå mkt fort som unga men lär sig med tiden att ta det mer spårnoga.

Det där att dom även använder ögonen när dom jagar var en sak som jag fastnade för, tydligen om man ska tro ryssarna så är det en anledning till att ryska stövarna ska ha en större möjlighet att klara sig undan ett ev. vargangrepp.

Sen ska dom tydligen vara mkt fina att ha i hemmet oxå. men det är ju dom flesta stövarna efter att dom ätit upp alla möbler som valpar :huh: men det hör ju till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

härligt,vart blev det att skaffa ifrån? bara mata bilde..!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

quote name='first_clas' post='389416' date='Jan 30 2010, 09:47 ']härligt,vart blev det att skaffa ifrån? bara mata bilde..!

Hämta en i Hällevadsholm igår

8mån från Älgelands efter Ackers Nöff och Gayda

post-3207-1264852388_thumb.jpg[

Zoya

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul!

Du får gärna lämna rapporter med jämna mellanrum så vi får veta hur det går!

Fel av mig det är ett krav.... :ph34r:

Kommer att följa utvecklingen med stort intresse!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev 2 rävar idag, en på ståndskall för ryssen samt en som hon spåra in i gryt som terriern sprängde.

Bara att gratulera.............................. Vad mer kan man säga?

Kul!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänker iaf försöka att få tag på en ryssvalp till sommaren!

Har läst ganska mkt på nätet om dom och för mig låter dom väldigt intressanta. Jag har först och främst tänkt jaga hare med den samt lo! Har den inte intresset på hare så får jag bjuda in den helt på rovviltet!

Så här har jag resonerat.

Starka och bra tassar = Fler jaktdagar

Harjakt!

Snabb hund brukar innebära att haren inte krånglar till det för mkt! roligare drev kanske.

Lojakt!

snabb hund träar loet lättare!

Vargdöden skrämmer.

Visst försöker man spåra av och att ha koll på vargen men är det 100% tillförlitligt? Vet inte men ryssen jagar vad jag läst både med syn och hörsel och har därmed större chans att klara en vargattack.

Ni som har ryssar får gärna skriva lite mer om dom hur dom funkar mm. allt som kan vara av intresse helt enkelt!

Är jag helt tokigt ute någonstans så rätta mig!

Tjena.har en ryss som blir 5 år i vår.

Kan berätta lite om hur hon har fungerat. Jagade in henne på hare (vilket jag ångrar eftersom rävjakten var mitt mål) de fösta 2 åren eftersom jag var 18 år och visste inte bättre.Gamfolke sa att man skulle jaga in på hare för att den få en spårnoga hund då jag sen skall jaga räv. Tanken va ju räv hela tiden men jag gjorde som dom sa.

Jättebra jaktlust,jobbade bra på slagen utan mig.Drev dock väldigt väldigt fort å tappade bort haren väldigt offta. Lärde mig att den tredje jaktagen i sträck var offtast den bäste för då var hon lagomt trött och försprang sig inte lika offta. Starta henne på prov 2ggr men de gick skit.

Tredje hösten var de räv som gällde!Höll på ge upp då hon inte tog kalla rävspår.skida upp räv efter räv å utan att hon ville ta på spåret själv men när den väl gick upp så var de inga problem, Offtast. Minns en jakt då hon bröt ett rävdrev för att slaga på hare. Man blir då galen då man inte vill jaga hare,hatar harjakt. Gav upp å köpte en finne. hösten Finnen var 6mån fattade ryssen vad som gällde.

Idag känner jag mig väldigt nöjd med henne.

Hon driver snabbt,vinddriver och när de gäller räv så gillar jag de,kanske inte alltid så lämpligt för hare men de skiter jag i=)

Hon tar kalla spår,ståndar endast vissa gryt.Har i nov månad med 2-3cm snö sett hennes drevräv komma över en väg å hon några sekunder efter minst 30 m i sidvind. ser sedan hur hon hinner ikapp den,ståndar 5min å nyper den. Gillar tempot i henne, alltid 100% när hon är lös. Sjukt kul att lyssna på ett buktande rävdrev. Jag känner mig helt säker om hon ligger 5 min efter eller 1min.Ligger hon 30sek efter låter de som hon har fått kniven i sig=)

Tror knappast dom klarar en vargattack bättre än någon annan stövare. vad de gäller tassar så har iaf inte min några "supertassar". Hon klarar sig vissa dagar å blöder andra.Som så många andra stövare jag har jagat med.

Rådjur:De fösta 2 åren bröt hon rådrev ganska fort. Av någon konstig anledning håller hon i längre nu som gamhund,fattar inte varför å de gör mig förbannad.

Hemma är hon lugnet själv om man jämför med terrierm,jämten å finnen. Väldigt bestämd tik som behöver en fast hand.

Men helt klart en hund jag gillar.Tänker fösöka meritera å ta valpar innan hon blir för gammal för jag vill verkligen ha en valp av henne å göra om allt från början,SKIPPA HARINJAGNINGEN!Utan den tror jag kanske man hade haft en bättre rävhund i mkt tidigare ålder.

Hoppas du fick någon vettig info iaf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena.har en ryss som blir 5 år i vår.

Kan berätta lite om hur hon har fungerat. Jagade in henne på hare (vilket jag ångrar eftersom rävjakten var mitt mål) de fösta 2 åren eftersom jag var 18 år och visste inte bättre.Gamfolke sa att man skulle jaga in på hare för att den få en spårnoga hund då jag sen skall jaga räv. Tanken va ju räv hela tiden men jag gjorde som dom sa.

Jättebra jaktlust,jobbade bra på slagen utan mig.Drev dock väldigt väldigt fort å tappade bort haren väldigt offta. Lärde mig att den tredje jaktagen i sträck var offtast den bäste för då var hon lagomt trött och försprang sig inte lika offta. Starta henne på prov 2ggr men de gick skit.

Tredje hösten var de räv som gällde!Höll på ge upp då hon inte tog kalla rävspår.skida upp räv efter räv å utan att hon ville ta på spåret själv men när den väl gick upp så var de inga problem, Offtast. Minns en jakt då hon bröt ett rävdrev för att slaga på hare. Man blir då galen då man inte vill jaga hare,hatar harjakt. Gav upp å köpte en finne. hösten Finnen var 6mån fattade ryssen vad som gällde.

Idag känner jag mig väldigt nöjd med henne.

Hon driver snabbt,vinddriver och när de gäller räv så gillar jag de,kanske inte alltid så lämpligt för hare men de skiter jag i=)

Hon tar kalla spår,ståndar endast vissa gryt.Har i nov månad med 2-3cm snö sett hennes drevräv komma över en väg å hon några sekunder efter minst 30 m i sidvind. ser sedan hur hon hinner ikapp den,ståndar 5min å nyper den. Gillar tempot i henne, alltid 100% när hon är lös. Sjukt kul att lyssna på ett buktande rävdrev. Jag känner mig helt säker om hon ligger 5 min efter eller 1min.Ligger hon 30sek efter låter de som hon har fått kniven i sig=)

Tror knappast dom klarar en vargattack bättre än någon annan stövare. vad de gäller tassar så har iaf inte min några "supertassar". Hon klarar sig vissa dagar å blöder andra.Som så många andra stövare jag har jagat med.

Rådjur:De fösta 2 åren bröt hon rådrev ganska fort. Av någon konstig anledning håller hon i längre nu som gamhund,fattar inte varför å de gör mig förbannad.

Hemma är hon lugnet själv om man jämför med terrierm,jämten å finnen. Väldigt bestämd tik som behöver en fast hand.

Men helt klart en hund jag gillar.Tänker fösöka meritera å ta valpar innan hon blir för gammal för jag vill verkligen ha en valp av henne å göra om allt från början,SKIPPA HARINJAGNINGEN!Utan den tror jag kanske man hade haft en bättre rävhund i mkt tidigare ålder.

Hoppas du fick någon vettig info iaf

Tjenare,har en rysstik på snart 3år å hon har exakt samma stil.

Oerhört snabb mellan 20-40km/t ,å väcker sällan på räv.

Nästan inget klövintresse,några min efter nån ren men inge längre drev.

Haft drygt 40 rävdrev ihöst/vinter å 5 över timmen,resten ståndskall lr gryt mellan 5-40min.

Tar oftast räven efter nån minuts stånd,int d man önska men så är d ibland.

Hemma är hon lugn å mild i tempramentet,men en sate på att stjäla mat.

Tassarna verkar tåla d mesta å denna höst/vinter ha vi haft alla fören.

Min dög dock int till nå innan hon blivit året så tidig jakt har d väl int varit.

Nåra lo-drev å ett björndrev ha d blivit men när hon va ung å lite för vek så nästa höst bli det intessant om hon har nå från sin mor.

Vart e era ryssar från?

Min e från Storviltjägarens kennnel,

Itärajan Vippe "Helga" å Plakun.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare,har en rysstik på snart 3år å hon har exakt samma stil.

Oerhört snabb mellan 20-40km/t ,å väcker sällan på räv.

Nästan inget klövintresse,några min efter nån ren men inge längre drev.

Haft drygt 40 rävdrev ihöst/vinter å 5 över timmen,resten ståndskall lr gryt mellan 5-40min.

Tar oftast räven efter nån minuts stånd,int d man önska men så är d ibland.

Hemma är hon lugn å mild i tempramentet,men en sate på att stjäla mat.

Tassarna verkar tåla d mesta å denna höst/vinter ha vi haft alla fören.

Min dög dock int till nå innan hon blivit året så tidig jakt har d väl int varit.

Nåra lo-drev å ett björndrev ha d blivit men när hon va ung å lite för vek så nästa höst bli det intessant om hon har nå från sin mor.

Vart e era ryssar från?

Min e från Storviltjägarens kennnel,

Itärajan Vippe "Helga" å Plakun.

Nog har jag haft långa drev på timmar men de känns lite som att antingen drar räven rakt fram till sitt gyt eller så buktar han om de inte är för mkt snö som nu.

Min väcker inte heller något. Ett bra morgonspår kan få henne att "väcka" men då är de ju drev inom 15 min så räknas knappt.Nu har tyvärr snön satt käppar i hjulen. Mellan jul å nyår kom de så fruktansvärt med snö och de sluta fan aldrig snöa. Idag har snön satt ihop å följden blir att räven går lätt å stövarn får plumsa ihäl sig för att ta sig fram. Skitföre!!

Har jagat björn en gång med henne som unghund då hon tog upp och vart rejält utskälld av nallen. Hon lämna den å drog iväg på andra äventyr. Har inte haft fler möljigheter på björn då man bor i västerbottenskusten annat än att man ha spårat.

Min tik heter Satulakiven Polevoi

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
han vill ha en hund med två testiklar hehe skämt åt sida,,man söker väl en så utpräglad allround hund, för dom dagar man jagar lo och björn men mesta dels räv där den ska ha hårt tryck på räven.vara en trevlig hund att ha hemma..plotthundarna verkar juh oxå vara intressanta men dyra och om man måste vänta länge är inge kul när man vill komma igång när man har chansen att ta en valp..ryss janne verkar juh vara en hund som man läst och hört gott om, http://www.zoo-gate.fi/vak/swe_index.php?sivu=ryska_stovare

har en ryss som blir 2 år til sommeren,jaget hare i starten.men i vinter har jeg kunn sporet rev å lo med den,så nå tar n kalde spor å reiser både rev å lo.har ikke skutt hare fordi han skal brukes på rovvilt,nå er det skutt både rev å gaupe for ham.rolig å snill hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har en ryss som blir 2 år til sommeren,jaget hare i starten.men i vinter har jeg kunn sporet rev å lo med den,så nå tar n kalde spor å reiser både rev å lo.har ikke skutt hare fordi han skal brukes på rovvilt,nå er det skutt både rev å gaupe for ham.rolig å snill hund.

härligt å höra,blev med finnstövare och ganska lika din då :blush: dock onödigt intresse för klövvilt som jag fått/får kämpa del för när det är frisök som gäller...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena.har en ryss som blir 5 år i vår.

Kan berätta lite om hur hon har fungerat. Jagade in henne på hare (vilket jag ångrar eftersom rävjakten var mitt mål) de fösta 2 åren eftersom jag var 18 år och visste inte bättre.Gamfolke sa att man skulle jaga in på hare för att den få en spårnoga hund då jag sen skall jaga räv. Tanken va ju räv hela tiden men jag gjorde som dom sa.

Jättebra jaktlust,jobbade bra på slagen utan mig.Drev dock väldigt väldigt fort å tappade bort haren väldigt offta. Lärde mig att den tredje jaktagen i sträck var offtast den bäste för då var hon lagomt trött och försprang sig inte lika offta. Starta henne på prov 2ggr men de gick skit.

Tredje hösten var de räv som gällde!Höll på ge upp då hon inte tog kalla rävspår.skida upp räv efter räv å utan att hon ville ta på spåret själv men när den väl gick upp så var de inga problem, Offtast. Minns en jakt då hon bröt ett rävdrev för att slaga på hare. Man blir då galen då man inte vill jaga hare,hatar harjakt. Gav upp å köpte en finne. hösten Finnen var 6mån fattade ryssen vad som gällde.

Idag känner jag mig väldigt nöjd med henne.

Hon driver snabbt,vinddriver och när de gäller räv så gillar jag de,kanske inte alltid så lämpligt för hare men de skiter jag i=)

Hon tar kalla spår,ståndar endast vissa gryt.Har i nov månad med 2-3cm snö sett hennes drevräv komma över en väg å hon några sekunder efter minst 30 m i sidvind. ser sedan hur hon hinner ikapp den,ståndar 5min å nyper den. Gillar tempot i henne, alltid 100% när hon är lös. Sjukt kul att lyssna på ett buktande rävdrev. Jag känner mig helt säker om hon ligger 5 min efter eller 1min.Ligger hon 30sek efter låter de som hon har fått kniven i sig=)

Tror knappast dom klarar en vargattack bättre än någon annan stövare. vad de gäller tassar så har iaf inte min några "supertassar". Hon klarar sig vissa dagar å blöder andra.Som så många andra stövare jag har jagat med.

Rådjur:De fösta 2 åren bröt hon rådrev ganska fort. Av någon konstig anledning håller hon i längre nu som gamhund,fattar inte varför å de gör mig förbannad.

Hemma är hon lugnet själv om man jämför med terrierm,jämten å finnen. Väldigt bestämd tik som behöver en fast hand.

Men helt klart en hund jag gillar.Tänker fösöka meritera å ta valpar innan hon blir för gammal för jag vill verkligen ha en valp av henne å göra om allt från början,SKIPPA HARINJAGNINGEN!Utan den tror jag kanske man hade haft en bättre rävhund i mkt tidigare ålder.

Hoppas du fick någon vettig info iaf

Tjenare,har en rysstik på snart 3år å hon har exakt samma stil.

Oerhört snabb mellan 20-40km/t ,å väcker sällan på räv.

Nästan inget klövintresse,några min efter nån ren men inge längre drev.

Haft drygt 40 rävdrev ihöst/vinter å 5 över timmen,resten ståndskall lr gryt mellan 5-40min.

Tar oftast räven efter nån minuts stånd,int d man önska men så är d ibland.

Hemma är hon lugn å mild i tempramentet,men en sate på att stjäla mat.

Tassarna verkar tåla d mesta å denna höst/vinter ha vi haft alla fören.

Min dög dock int till nå innan hon blivit året så tidig jakt har d väl int varit.

Nåra lo-drev å ett björndrev ha d blivit men när hon va ung å lite för vek så nästa höst bli det intessant om hon har nå från sin mor.

Vart e era ryssar från?

Min e från Storviltjägarens kennnel,

Itärajan Vippe "Helga" å Plakun.

har en ryss som blir 2 år til sommeren,jaget hare i starten.men i vinter har jeg kunn sporet rev å lo med den,så nå tar n kalde spor å reiser både rev å lo.har ikke skutt hare fordi han skal brukes på rovvilt,nå er det skutt både rev å gaupe for ham.rolig å snill hund.

Jättekul!

Tack för era svar! Tyvärr har jag haft problem med att komma in på den här sidan efter uppdateringarna som gjordes. Hoppas killarna kan greja det!

Kul att veta lite vad man kommer att få jobba med, hur som hels så tycker jag att ryssstövarna verkar mkt intressanta och det kommer att bli en till sommaren. Har sett att Storviltsjägaren planerar en kull i vår efter Helga. Tidsmässigt så verkar det vara riktigt intressant. Har även haft lite e-postkontakt med dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill gärna få följa med någon som har en ruskaja på lodjurs jakt för att göra ett reportage.

Är det någon som vet eller har en bra hund så kontakta mig.

Var inne på rasens hemsida och kikade men där var dåligt med hundar som gjort resultat på jpr i Sverige..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla även www.albolandets.se "Hedesunda" dom verkar ha ngn som har gått jpr. och som det ser ut på bilderna verkar dom även skjuta lo för hundarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Blev en räv för ryskan idag :D .

Finskan tyckte hare luktade bättre :) . Han som hade henne tidigare sa att hon jagade bra :( . Hoppas att hon hade en dålig dag i så fall :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev en räv för ryskan idag :D .

Finskan tyckte hare luktade bättre :rolleyes: . Han som hade henne tidigare sa att hon jagade bra :huh: . Hoppas att hon hade en dålig dag i så fall :wacko:

Du skrev inte vem som hade skjutövning på räven... :P:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du skrev inte vem som hade skjutövning på räven... :DB)

Nä tyckte inte jag skulle göra det :lol: . Men det va ju du även denna gång som hade hemvärnsövning :P .

Behöver du skott till pistolen har jag det ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Fick en gontjajatik på foder för ett par veckor sedan :D

Hon jagar främst hare men även räv och grävling! Jättesnäll och go mot både barn katter och andra hundar.

Verkar vara en toppenhund...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...