Jump to content

230 ha viltvård i odlingsbygd,

Robin HJ
 Share

Recommended Posts

Hallå gott folk!

Jag har gått och funderat ett tag innan jag postade denna men nu orkar jag inte hålla mig. Det finns massa kunniga och engagerade människor här inne så jag måste ta chansen att höra vad ni har för synpunkter.

Det kommer bli en lite köttig post, ha överseende med detta.

Vi jagar sen förra året på en 230 ha stor mark med huvudsakligen åker/vall. Har en kant mot en sjö, 1 mindre blandskogsdunge som växer på en gammal torvtäkt, en lite större dunge (10 ha-ish) med blandskog, igenväxt betesmark och sumpiga salixbuskage ner mot sjöns utlopp. Sjön är grund, 1-2 meter, vass runtom hela.

Vi ska sätta ut fasan i sommar, och vi ska jobba med predatorer bäst vi hinner.

Anledningen till posten här är att vi ska jobba en hel del med biotopen tänkte vi. Begränsningarna för oss är tid (halva laget är familjefäder) och ekonomi, vi kan inte köpa 1,5 km slånbärshäck t ex.

Målsättningen är att möjliggöra för en utökad fasanstam, vi har kan 5-10 st vilda i nuläget) öka avskjutning rådjur och hare. Går det vägen med fasaner ska vi komplettera med rapphöna vad det lider.

Det vore kul och intressant att höra era synpunkter på området. Jag postar en översiktskarta (pdf) och en mindre del av kartan, hagen ner mot sjön (jpeg), som är den jag färdigställt viltvårdsplanemässigt.

Tankar om vad man kan göra, hur man kan göra, hur du skulle gjort, vad kan man spara pengar på att göra själv etc. Vad ska vi prioritera etc?

Jag har en bilder i datorn hemma att komplettera med. Tanken är att det ska komma andra forumanvändare till gagn med. Jag kommer dokumentera hur det går för oss framöver.

post-16272-0-36938500-1459325700_thumb.j

Näset A3 liggande.pdf

• Like 1

Har sjön någorlunda med vass i strandkanten kan det vara idé att sätta ut fasanerna i närheten. Fasaner gillar tätt, klafsigt och prassligt.  

Utnyttja morgon/kväll direkt efter slåtter och tröskning för rävpyrsch.

Försök rädda killingarna från slåtterkrossen.   

• Like 1

Fälthöns

Som ovan. Vass är bra skydd för fasaner och brukar vara ett naturligt tillhåll. Det som är viktigt är predatorjakt, om ni har ont om tid kan jag rekommendera slagfällor. De är billiga och jagar dygnet runt. Eftersom delar av marken är blöta lär de inte brukas eller besprutas varvid det går att få tag på insekter till kycklingarna. Det är smart att ha några utfodringsplatser för att fåglarna skall kunna hålla sig belåtna vinterhalvåret.

Om ni vill påverka biotopen finns det färdiga fröblandningar att köpa. Fröna kan spridas för hand eller med handsåmaskin. Det går också att "enbart" köpa solrosfrön eller dylikt. Det går att ersätta en remsa med slån med en solrosremsa. Solrosorna ger mat och skydd till fälthönsen (men även lä till klövvilt). 

Annan småvilt

Fråga bonden om han har problem med kid som fastnar i slåttern. Om han har det kan det vara en idé att hjälpa honom med att undvika det. I övrigt handlar mycket om jakt på predatorer, skydd och mat. Mat och skydd kan ordnas med t ex fodermärgskål för harens del. För rådjurens del verkar marken redan erbjuda hyfsat med skydd. Där kan det mer handla om att ställa ut någon bal vintertid (kanske kan köpas av bonden som ni arrenderar marken av?). 

Det blir ett ambitiöst projekt om ni skall klara bocka av alla punkter varvid jag hade börjat i den billigaste och enklaste ändan och utökat allt eftersom ni har resurser och lust. 

• Like 1

Sätt ut massor med foderautomater, såg på den större bilden att det var gott om småholmar, en automat vid varje holme. Har ni 230ha så ut med 50 tunnor.

Annars är ju som redan sagts skjut predatorer.

• Like 1

Sätt ut massor med foderautomater, såg på den större bilden att det var gott om småholmar, en automat vid varje holme. Har ni 230ha så ut med 50 tunnor.

Annars är ju som redan sagts skjut predatorer.

Jag har ju sett dina bilder i viltåkertråden Ivan. Du har testat lite olika grödor några år. Vi har 2 viltåkrar vi hoppas få beså i år. Vilket skulle du rekommendera för fältvilt?

Jag tänker vinterfoder o skydd, insekter. Renbestånd eller blandsådd? Är strängar bättre än samma gröda rakt över?

Jag har ju sett dina bilder i viltåkertråden Ivan. Du har testat lite olika grödor några år. Vi har 2 viltåkrar vi hoppas få beså i år. Vilket skulle du rekommendera för fältvilt?

Jag tänker vinterfoder o skydd, insekter. Renbestånd eller blandsådd? Är strängar bättre än samma gröda rakt över?

Jag tycker att långa strängar är bra, helst med rena bestånd med få blandningar. Risken är att det går åt helsike. Men i blandningar är ju alltid nått som tar sig. Det är mosaiklandskapet man vill ha

Kolla agrojakt, köp en påse intensiv och en klövvilt slå ihop dom så har du en schysst mix,flerårig.

Där ingår bla honungsört och den blommar vackert blått var tionde vecka typ.

Sen så hoppas jag ni slår till på 5kg hirs som ni blandar in med en säck solrosor. Bara solrosor ser trist ut när de blommat ut.

Har ni chans på majs så är det superbra.

Missa inte heller att göda det är mer än halva grejen.

Ut med fodertunnor redan nu, jag ger mina fasaner mat året om och just nu är det smart att ge dom då de snart lägger ägg i närheten det finns mat. Är man extrem så ge majs,det ger bättre kläckning.

• Like 1

Hej!

Tolkade första inlägget som att ni arrenderar marken och inte äger den.

Punkt 1. bör i så fall vara att kolla upp vad markägaren accepterar att ni gör. Plantering av slån är klockrent som viltvård, men det är ett elände att försöka få bort eller begränsa/kontrollera utbredningen på - tror inte att markägaren blir glad om det börjar växa slån i åkerkanterna som lägger ner vid blötsnö och hänger in över åkern så att man inte kommer åt att köra yttervarvet med traktor och tröska m.m. utan problem.

MVH
Alias

Behöver du material till en rävåtel så hör du av dig Robin! Blir alltid några djur från trafikeftersöken som får åka med hem. Jag kan svänga förbi och slänga ut det om det blir aktuellt!

• Like 1

Hej!

Tolkade första inlägget som att ni arrenderar marken och inte äger den.

Punkt 1. bör i så fall vara att kolla upp vad markägaren accepterar att ni gör. Plantering av slån är klockrent som viltvård, men det är ett elände att försöka få bort eller begränsa/kontrollera utbredningen på - tror inte att markägaren blir glad om det börjar växa slån i åkerkanterna som lägger ner vid blötsnö och hänger in över åkern så att man inte kommer åt att köra yttervarvet med traktor och tröska m.m. utan problem.

MVH

Alias

Jomen det är lugnt, vi har gått på långpromenad med bondfrugan och gjort upp om vad som får göras var.