Hoppa till innehåll
lsjonsson

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle 2016

Recommended Posts

lsjonsson

Nu börjar våra kramgoa nallar vakna till liv ur en lång sömn. Ta foton om ni ser någon o släng in här på forat.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6400536

:biggrin:

Ni kan även skriva om framtida björnjakt, vapen, m. m. :thumbsup:  :smile:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
henke67

Jag fyllde år i veckan och fick en lockpipa för björn. Skall föreställa ångestläte för älgkalv. Är det någon som provat? Och fått in något annat är älgkor?

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Jag fyllde år i veckan och fick en lockpipa för björn. Skall föreställa ångestläte för älgkalv. Är det någon som provat? Och fått in något annat är älgkor?

Gå ut i skogen o prova när du kommer hemåt o skriv recension sedan. :thumbsup:

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
henke67

Den här gången är det nog fullt upp med annat. Är planerat sjösättning av båtbygge sista helgen i Juli. Så kristi flygare och större delen av semestern kommer gå i snickeriets tecken...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Den här gången är det nog fullt upp med annat. Är planerat sjösättning av båtbygge sista helgen i Juli. Så kristi flygare och större delen av semestern kommer gå i snickeriets tecken...

Är det dags att sjösätta båten i slutet på juli för då har ju nästan hela sommaren passerat???

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
henke67

Just nu består båten av ett skelett i ek. Delar av skarndäck och kabin färdigt. Motorn sitter i fel bädd i garaget osv. Det är på gränsen till överoptimistiskt att satsa på sjösättning i år.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Just nu består båten av ett skelett i ek. Delar av skarndäck och kabin färdigt. Motorn sitter i fel bädd i garaget osv. Det är på gränsen till överoptimistiskt att satsa på sjösättning i år.

Ok! Hemmabygge el. slaktad båt? Det låter som att du får lägga på ett kol för att få den färdig i år. :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
henke67

Hemma bygge på extremnivå.

Men jag är bara hjälpreda. Gubben leder arbetet...

Extremnivå. Ja gubben har gjort egna lättmetallkolvar till tändkulemotorn. Och på 50-talet köpte han en stuga med lämpligs ekar på tomten... Jag har också tänkt bygga båt så småningom. För tjugo år sedan planterade vi lärken...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Kul med sådana byggen! :smile:

Haha! Det måste ju vara en chef med pondus som leder arb.

Ah, en sådan gammal skönhet. Har han fått dom gjorda på Husqvarna då??? :wink:

Hade man rätta kontakterna så kunde man i princip få vad som helst gjort el. hjälp med. :smile:  :thumbsup:

Jag hade ett brett kontaktnät medans jag jobbade där. :thumbsup:  :yes:

Jag vet inte om du träffade en kille som hette Kurt Zobel när du var upp till farsan någon gång.

Kurt var modellsnickare hos farsan. Han hade en gammal vätternsnipa med tändkulemotor.

Jag var ut med honom några gånger. Skönt läte i dessa gamla motorer.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
henke67

Njae. Han hade ganska fri tillgång till maskinparken men gjorde nog allt jobbet själv. Utom sista "orundheten" på kolvarna som Mahle gjorde åt honom. Känner flera Zobel... Men gubbens kula är en tvåcylindrig sak. Låter väldigt annorlunda men ack så underbart. Zobels var väl en enpetare?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Njae. Han hade ganska fri tillgång till maskinparken men gjorde nog allt jobbet själv. Utom sista "orundheten" på kolvarna som Mahle gjorde åt honom. Känner flera Zobel... Men gubbens kula är en tvåcylindrig sak. Låter väldigt annorlunda men ack så underbart. Zobels var väl en enpetare?

Det beror ju på vad man gillar att pula med. Kanske ett litet stort projekt om man inte har kunskaperna för det är tidskrävande. Kurts  2? pojkar var väl födda på -60-talet har jag för mig.Ja visst hade Kurt bara en enpetare.

Du borde ju skapa en separat tråd för detta projekt så att man fick se lite foton. :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
henke67

Finns bilder på FB om du vågar dig dit...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Finns bilder på FB om du vågar dig dit...

Ok! Nej, det gör jag inte! :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
henke67

Det skall nog dyka upp en bikd eller två framår sommaren...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Det skall nog dyka upp en bikd eller två framår sommaren...

Det låter bra det henke! :smile:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Foffe

Det rör sig en Björn i Kågedalen, lite väl orädd tycker jag att den är, igår så gick han mellan hus här I Kusmark , ska jag vara precis så var det i södra Kusmark ca 1,5 kilometer från där jag bor. Den hade passerat en av mina arbetskollegors hus. 

Det kan vara samma Björn som varit vid ridhuset i Ersmark grannbyn till Kusmark. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
LGH

Det hör väl inte till ovanligheterna? För ett par år sedan sköts väl en björn på (eller vid) ridbanan i Södra Drängsmark?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Inta alla älgar som lyckas springa ifrån nalle.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/120839

Satan vad den sprang nalle innan den fällde älgen. :ohmy:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Foffe

Det hör väl inte till ovanligheterna? För ett par år sedan sköts väl en björn på (eller vid) ridbanan i Södra Drängsmark?

Vi har gott om Björn. Men det stora problemet just nu är att alla jägare i Kågedalen ska spåra denna björn och stressa upp den. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
LGH

Aj då, det lät inget vidare, Foffe. Tråkigt att stressa djuren så.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Vi har gott om Björn. Men det stora problemet just nu är att alla jägare i Kågedalen ska spåra denna björn och stressa upp den. 

Om jag inte minns fel så är det väl förbjudet att spåra björn utanför jaktsäsong.

Det har stått förut på LST hemsida men inte nu längre.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Foffe

Verkar vara gott om Björn såg spår efter björn idag. Tror att det är dags för en ny Björninventering i landet. Det är betydligt mer björn en vad länsstyrelsen i Västerbotten och Naturvårdsverket påstår.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Verkar vara gott om Björn såg spår efter björn idag. Tror att det är dags för en ny Björninventering i landet. Det är betydligt mer björn en vad länsstyrelsen i Västerbotten och Naturvårdsverket påstår.

Vi ska ha det i år i BD. :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE