Hoppa till innehåll

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle


lsjonsson

Recommended Posts

6 hours ago henke67 sa:

Så var den jakten slut för i år. Det var verkligen upplagt och vi hade flera obsar under jakten. Men icke.

Många bra hundar, trodde vi... Eller jag tror väl det fortfarande men det räckte inte. Hona med tre ungar gör det inte lättjagat. Extra kul med bra samarbete med ett grannlag. De hade tom ett ståndskall ca 3km in på vår mark. Vi hade en hund som drog dit. Men inte vågade sig fram. Då visste vi alla att det var Björn. Men när hundföraren så småningom fick se gångståndet komma fram så var det tre älgar. 

Värsta händelsen var att en hund dog. Det var efter slagsmål, (jag började anklaga mig själv som jaktledare då vi hade lite tätt mellan två hundekipage.) men veterinären har redan uttalat sig om att det var inbyggt hjärtfel. Inget roligt ändå...

Nu funderar jag på beväpning om jag skall trampa fågel i hemområdet för den där honan med tre ungar...

Jag såg på sva:s hemsida att det har skjutits en stor nalle i Krokom på 271 kg slaktvikt. Den måste ha vägt över 300 kg med god marginal.

http://www.sva.se/djurhalsa/vilda-djur/stora-rovdjur/licensjakt_pa_bjorn/licensjakt-pa-bjorn-2017#Region48402

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jasså de va du Hobbe! Grattis! :D 

Fick den bilden på mms från Per. De borde ju ha varit en nalle för Kemme också men då vi va 2! TVÅ!! Som inte lyckades göra hål i den nallen så blev de inte så... Jag ha analyserat sönder den situationen 3 miljarder gånger men blir inge klokare på hur jag kunde bomma för det...:wallbash: :( Fort som fan gick de då å de enda jag kommer fram till är att jag må ha skjutit över björnen trots de nära hållet. 

De enda jag lugnar mig med är att jag sköt på en redan påskjuten björn å det gedigna eftersöket som visade att björnen är oskadd... 

Nya tag nästa år...:thumbsup:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
2 hours ago HuggyBear sa:

Tror inte fullt på den artikeln! Är ju Aftonblaskan som skrivit... ?

Det är ju det i så fall!

7.jpg.1a57078b167ab504dfe401d174b852eb.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Från dagens Norrbottens-Kuriren

41723348_WP_20180504_05_52_31_Pro1.jpg.e1121d8132de311d3f7bd517ddb0b8b3.jpg


Sameby vill skjuta sändarförsedd björn
JOKKMOKK Udtja sameby har ansökt om skyddsjakt på en sändarförsedd björnhona med ungar, som tidigare ingått i ett forskningsprojekt.


Jonny Vikström13:03 | 2018-05-03 Norrbottens-Kuriren
Tack vare GPS-koordinater från sändaren vet samebyn exakt var honan har sitt ide. I skyddsjaktansökan, som nyligen skickats in till länsstyrelsen, finns till och med en karta bifogad.

Björnhonan är kallad Tjirsja i forskningsprojektet, som avslutades i november 2017.

Enligt samebyn finns det tecken på att honan rört sig utanför sitt ide. Eftersom hon har tre fjolårsungar och finns mitt i samebyns renkalvningsland anses hon som en mycket svår predator. Tack vare att hon deltagit i projektet finns detaljerad information om hur många renkalvar som hon tagit tidigare.

Länsstyrelsen har ännu inte fattat något beslut i ärendet.

– Det är lite kluvet. Vi vet att hon är en särskilt skadegörande individ men samtidigt är informationen gammal. Dock är det så att björnhonor med tvååriga ungar är de som tar mest kalvar, säger Anna Danell, rovdjurshandläggare på länsstyrelsen.


Hon anser att fallet är extremt.

– Björnen har ännu inte gjort någon dokumenterad skada i år. Jag har varit i kontakt med forskarna och enligt dem finns det tecken på att hon gått tillbaka i idet. Mig veterligt har vi aldrig hanterat någon skyddsjaktansökan på en björn i ide. Men det är inte till hennes fördel att hon, ur hennes synpunkt, valt ett optimalt hem. Det vill säga mitt i kalvningslandet.

Att björnhonan tidigare varit med i ett forskningsprojekt anser inte Danell har någon betydelse.

– Det är inte en faktor att beakta.

Målsättningen är att ta ett beslut i ärendet i veckan.

– Vi får se vad vi kommer fram till. Det är en del att ta hänsyn till, säger Anna Danell.

Till tidningen Svensk jakt säger forskaren Ole-Gunnar Stöen att sändaren som björnhonan har på sig kommer att falla av i juni, samt att anledningen till att samebyn fått koordinater på var björnhonan befinner sig är att det var en del av avtalet mellan forskarna och samebyn. När uppgifterna lämnades i oktober var forskningsprojektet ännu inte avslutat.

Forskningsprojektet som bland andra Udtja sameby medverkat i har drivits av Skandinaviska björnprojektet och Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).
------------------------------------------------

WP_20180504_05_59_13_Pro.jpg.33048a63a2d0c0bbda0f21ecbb179410.jpg


Bild: Pär Bäckström | Jägareförbundet kräver att licensjakten ska vara grunden i björnförvaltningen i en skrivelse till länsstyrelsen.

Så vill jägarna förändra björnjakten
LULEÅ Dela in länet i tre olika förvaltningsområden, inför licensjakt även under våren och tillåt åteljakt i hela länet.


Jonny Vikström21:12 | 2018-05-03 Norrbottens-Kuriren
Det är några av de krav som Jägareförbundet Norrbotten framför till länsstyrelsen i en skrivelse om björnjakten.

– Vi tycker inte att det fungerar bra som det gör nu, när de flesta björnar fälls under skyddsjakt på våren. Olika förvaltningsområden med olika mål och tilldelningar är en bättre lösning. Vi tänker oss ovan och nedan lappmarkgränsen samt Tornedalen som ett eget område, säger Mikael Samuelsson, ordförande i Jägareförbundet Norrbotten.

Skrivelsen är ett yttrande på hur framtidens björnförvaltning ska ske. Jägareförbundet är starkt kritiskt till beslutet 2017 att ställa in licensjakten, där huvudskälet var att ett stort antal björnar redan skjutits vid vårens skyddsjakt.

Förbundet menar att risken är stor att björnjaktkompetensen försvinner från länet om all jakt ska bedrivas av samebyarna, samt att motivationen bland jägarna att deltaga i den viktiga spillningsinventeringen blir låg.

Jägareförbundet lyfter också fram problemet med att utvecklingen leder till en låg avskjutning på björn i befolkningstäta områden, exempelvis vid kusten, samt hänvisar till att den björnforskning som bedrivits i Norrbotten de senaste åren visar att licensjakt på hösten är en bättre modell än riktad skyddsjakt under våren.


Förbundet vill se ett tydligt inriktningsbeslut att licensjakten ska vara grunden i förvaltningen och att skyddsjakt ska vara undantag.

Förutom kravet på förvaltningsområden vill förbundet även att jakten ska avslutas samtidigt i hela länet (inte som nu med tidigare stopp ovan odlingsgränsen), att en helt ny licensjakt införs under våren mellan 15 april och 15 maj samt att åteljakt ska tillåtas i hela länet, med åtelmaterial som enda begränsning.

– Tanken med vårjakten är att om inte alla björnar fällts under höstjakten så kan resterande del fällas då, säger Mikael Samuelsson.

FAKTA
Jägareförbundets krav
Här är ett urval av Jägareförbundets krav om hur björnjakten i Norrbotten ska bedrivas i framtiden:

Licensjakt ska utgöra grund för förvaltningen.

Länet delas upp i tre förvaltningsområden med egna mål, planer och tilldelningar.

Minst 50 björnar ska tilldelas.

Det strikta skyddet för familjegrupper mildras under licensjakten.

Ordinarie jakttidstart 21 augusti bibehålls och jakten avslutas 15 oktober i hela länet. Dessutom införs en jakttid 15 april till 15 maj.

Åteljakt ska tillåtas i hela länet.

Källa: Dagens Norrbottens-Kuriren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mer i ämnet!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6946827

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ledaren i dagens Norrbottens-Kuriren:

"Länsstyrelsen sviker jägarnas förtroende

När den beviljade skyddsjakten på björn är så stor att licensjakten uteblir är det inte konstigt att jägarkåren ställer sig kritisk.

Johan Eriksson

06:00 | 2018-05-19

Samexistensen mellan renägande samer och andra näringar och intressen i Norrbotten förutsätter att de olika aktörerna har förtroende för de myndigheter och instanser som fattar beslut om markanvändning och resursutnyttjande. Det gäller i gruvfrågor. Det gäller i skogsfrågor. Det gäller turismen. Och i ett län med många jaktintresserade gäller det särskilt frågor om viltförvaltning.

En rad händelser på senare tid har ägt rum på senare tid som minskat detta förtroende. Ett exempel är vinterns avlysning av småviltjakten i ett område inom Girjas sameby och det efterföljande ordkriget mellan naturresurs- och rennäringsenheten vid länsstyrelsen och Svenska Jägareförbundet.

Ett annat gäller det stora antalet beviljade skyddsjakter på björn. Under 2017 beslutade länsstyrelsen i Norrbotten om skyddsjakt på hela 52 björnar, varav 42 fälldes, de flesta under våren. Detta medförde att licensjakten helt uteblev under hösten samma år.

Det är inte konstigt att rennäringen vill ta bort enstaka skadegörande individer när så krävs. Det har nog de allra flesta jägare förståelse för. Men när den beviljade skyddsjakten på björn är så stor att licensjakten uteblir är det inte märkligt att jägarkåren ställer sig kritisk. Inte heller när skyddsjakten innebär att de fällda björnarna skickas till Statens veterinärmedicinska anstalt i Uppsala för destruktion i stället för att omsorgsfullt omhändertas i form av kött, skinn och troféer.

En granskning från Jägareförbundets tidning Svensk jakt visar att länsstyrelsen i drygt hälften av fallen tagit beslut om skyddsjakt trots att det inte inträffat skada på någon ren. I tre fall fanns varken dokumenterad skada eller spår som visar att björn jagat ren. Ingen naturbevakare hade heller varit på plats för att fastställa att det fanns björn i kalvningslandet.

Det är tydligt att frågan är känslig vid länsstyrelsen i Norrbotten. När Svensk jakt konfronterar en rovdjurshandläggare med ett dokument som inkommit till länsstyrelsen från den sameby som fått flest ansökningar om skyddsjakt beviljade börjar handläggaren efterforska tidningens källor, vilket är ett grundlagsbrott.

Förtroendeklyftan är total. Men fortfarande finns det möjlighet att överbrygga motsättningarna.

Jägareförbundet i Norrbotten har skissat på en modell där länet delas in i tre olika förvaltningsområden (kustkommunerna, Tornedalen och inlandet/fjällen), där man kunde ha licensjakt på björn åtminstone vid kusten och en omfattande skyddsjakt i fjällen inte påverkar licenstilldelningen.

Det känns som en förnuftig lösning. När man söker åtgärder för att värna minoriteten renägande samer är det ingen bra ide att åsidosätta andras intressen. Nyckeln till en lyckad samexistens är kompromisser och dialog, inte ökad konflikt."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag gissar på 3-4 dagar...

Tyvärr får jag stå över Björnpremiären i år. Men om det verkar som att det går trögt kanske jag åker upp så jag kan vara med och jaga från typ 24/8. Dock lite tråkigt att komma dit och upptäcka att det är slutskjutet. För att göra en sådan tripp extra jobbig så har jag inte längre någon möjlighet att låna fågelhund. Har tidigare varit bortskämd med både stående och skällande inom bekanskapskretsen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago henke67 sa:

Jag gissar på 3-4 dagar...

Tyvärr får jag stå över Björnpremiären i år. Men om det verkar som att det går trögt kanske jag åker upp så jag kan vara med och jaga från typ 24/8. Dock lite tråkigt att komma dit och upptäcka att det är slutskjutet. För att göra en sådan tripp extra jobbig så har jag inte längre någon möjlighet att låna fågelhund. Har tidigare varit bortskämd med både stående och skällande inom bekanskapskretsen. 

Ok! Det var ju synd! Ja visst skulle det vara tråkigt om det var färdigt när du kommer upp. Du får ju hålla koll på avskjutningen dag för dag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...