Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

lsjonsson

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle 2016

Recommended Posts

Björnstigen
1 hour ago lsjonsson sa:

Satt just o läste på grannforat Robsoft i samma ämne o där tror dom att det kanske kan vara grisåtlar som nalle har hittat. Vildsvin finns även i Gästrikland men i vilken omfattning vet dom inte.

57 minutes ago hobbe sa:

Det tror inte jag..

Kött, fisk och hundmat lägger man definitivt inte på en vildsvinsåtel!

Kadaver äter björnarna definitivt på men då är det ofta päls,benbitar etc i maginehållet 

Sirap,socker, bröd etc hör inte hemma på åtlar!

Havre kan dom självklart ha om det finns havre åkrar i närområdet.

Det naturliga att hitta i björnmagar är bär, kadaver rester ( inte alltför vanligt), gräs,mossa och eventuellt havre..

Jag hörde också den teorin uttalas men finner det osannolikt, speciellt eftersom det tydligen funnits vittnen som sett oregistrerade "åtelplatser" i markerna därikring.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Havakko
2 hours ago hobbe sa:

Enklast är att när man ringer in att man har skjutit en björn så säger man bara till att man öppnar upp och tar ur björnen, men allt skall med.

Det är helt i sin ordning numera, tror man ändrade det för 6-7 år sedan.

Har varit med om att vi inte fick öppna upp en björn som hade GPS halsband men då kom några ifrån forskarstationen nästan omgående och öppnade björnen, jag som hade skjutit den

Den björnen hade även 2 sändare inopererade 

Ingen aning om omständigheterna, hörde bara när gubbarna pratade om det. Kan ju ha blivit något missförstånd i kontakten med länsstyrelsen eller att jaktlaget inte varit uppdaterade om nya reglerna?

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Teffek
6 hours ago hobbe sa:

Det tror inte jag..

Kadaver äter björnarna definitivt på men då är det ofta päls,benbitar etc i maginehållet 

Det naturliga att hitta i björnmagar är bär, kadaver rester ( inte alltför vanligt), gräs,mossa och eventuellt havre..

Fisk och hundmat kan ju komma från rävåtlar. Men visst förekommer det att folk använder åtlar i björnjakten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hobbe
1 hour ago Teffek sa:

Fisk och hundmat kan ju komma från rävåtlar. Men visst förekommer det att folk använder åtlar i björnjakten.

Absolut, det KAN vara andra åtlar.... 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson
11 hours ago hobbe sa:

Det tror inte jag..

..men kött, fisk o hundmat kan man ha på rävåtel har jag läst förut på bägge forumen.

Ja visst gör dom det.

Nej, det gör det inte!

Ja, men det är sällsynt i norr!

Ja!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson
10 hours ago Björnstigen sa:

Jag hörde också den teorin uttalas men finner det osannolikt, speciellt eftersom det tydligen funnits vittnen som sett oregistrerade "åtelplatser" i markerna därikring.

Ja, det kan ju ha varit rävåtel men då hör ju inte sirap, honung, m. m. hemma där.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Björnstigen
12 hours ago lsjonsson sa:

Björnstammen ökar i Sverige, enl. forskarna o senaste inventeringen.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/bjorn/100-fler-bjornar-i-sverige-20180918/

Läste det, om de nu bara får bukt med problematiken med otillåtna åtelplatser pga hetsjakten på björn varje år kanske man får chansen en vacker dag :) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
BollnäsViktor
19 minutes ago Björnstigen sa:

Läste det, om de nu bara får bukt med problematiken med otillåtna åtelplatser pga hetsjakten på björn varje år kanske man får chansen en vacker dag  

Hur många gånger har du varit och jagat björn? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
josc72

Det är förbjudet med åtalar men det är ett dumt förbud. Man skulle ha bättre koll på vilken sorts björn det rör sig om och det skulle vara säkrare skott på en åtel. Inte lika kul som att skjuta för hundar men inte sämre för skottet eller etiken.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Björnstigen
4 minutes ago josc72 sa:

Det är förbjudet med åtalar men det är ett dumt förbud. Man skulle ha bättre koll på vilken sorts björn det rör sig om och det skulle vara säkrare skott på en åtel. Inte lika kul som att skjuta för hundar men inte sämre för skottet eller etiken.

Är väl inte förbjudet?
Man behöver dock ha den godkänd

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Björnstigen
5 minutes ago BollnäsViktor sa:

Hur många gånger har du varit och jagat björn? 

Aldrig haft chansen tyvärr men jag är så nybakad jägare att jag har en massa att lära av all jakt så jag har ingen omedelbar önskan att jaga just björn, dock så vore det en spännande upplevelse att få vara med om nån gång.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
BollnäsViktor
46 minutes ago Björnstigen sa:

Aldrig haft chansen tyvärr men jag är så nybakad jägare att jag har en massa att lära av all jakt så jag har ingen omedelbar önskan att jaga just björn, dock så vore det en spännande upplevelse att få vara med om nån gång.

Du hinner nog👍

Men därför jag fråga var för att jag misstänker att antalet jaktdagar på björn är ett större bekymmer för dig en att det används åtlar 😉

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
HuggyBear

Den korta tid björnjakten pågick va de totalt stendött på området. Inte en enda liten skithög ens. Men under förra veckans älgjakt sågs 5st. En hunnförare hade en hona som flög fram ur buskaget å vek på armlängds avstånd då han tokskrek rakt ut. 😱 Då sprang hon rakt över hans stora halvstövare så han hjula runt å skrek av det. Sen stanna hon å glodde så då sköt hunnförarn en smäll i luften så hon drog iväg. 😅

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Björnstigen
3 hours ago BollnäsViktor sa:

Du hinner nog👍

Men därför jag fråga var för att jag misstänker att antalet jaktdagar på björn är ett större bekymmer för dig en att det används åtlar 😉

Nu är inte jag ngn expert men i Jämtland var jakttiden från 21/8 till och med den 15/10 och den avlystes 18/9 så där räckte i alla fall tiden till med råge, de fällde hela 100 st på 28 dagar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Teffek
7 hours ago josc72 sa:

Åtlar är tillåtet men man måste ha tillstånd och man får inte släppa hundar. Det hade varit bättre om man släppt på att man får släppa hundar på åtlarna och att åtlarna får övervakas med kamera då får man bättre koll på vilken björn man släpper på.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
BollnäsViktor
7 hours ago Björnstigen sa:

Nu är inte jag ngn expert men i Jämtland var jakttiden från 21/8 till och med den 15/10 och den avlystes 18/9 så där räckte i alla fall tiden till med råge, de fällde hela 100 st på 28 dagar

Stämmer,

Men för att citera dig :Läste det, om de nu bara får bukt med problematiken med otillåtna åtelplatser pga hetsjakten på björn varje år kanske man får chansen en vacker dag.

Tror dina chanser skulle öka betydligt om du provade att jaga björn, jag menar att om du aldrig har jagat björn så känns det lite konstigt att skylla på att några har använt en åtel? Och därför har du inte haft chansen? 

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Björnstigen
4 hours ago BollnäsViktor sa:

Stämmer,

Men för att citera dig :Läste det, om de nu bara får bukt med problematiken med otillåtna åtelplatser pga hetsjakten på björn varje år kanske man får chansen en vacker dag.

Tror dina chanser skulle öka betydligt om du provade att jaga björn, jag menar att om du aldrig har jagat björn så känns det lite konstigt att skylla på att några har använt en åtel? Och därför har du inte haft chansen? 

Jaha, ja det är helt rätt.
Nu menade jag ju egentligen att otillåtna åtelplatser förstör för vanligt folk som vill jaga legitimt, vilket antagligen är de flesta.
Jag har personligen inte haft möjlighet eftersom jag inte prioriterat att komma iväg på ngn björnjakt, simple as that.

Det jag läste var att det var ett problem att det blivit sån, som de kallade det, "hetsjakt" just på björn och det har medfört, återigen deras ord, att folk anlägger otillåtna åtelplatser för att lättare kunna skjuta en björn.

Var ju samma problem förra året och om den problematiken fortgår så tänker jag att det gör det svårare för folk som inte har björn i marken att få tillfälle att komma iväg på en sådan jakt.
Då hinner tilldelningen bli avskjuten väldigt fort och därmed blir säsongen väldigt kort.

Och ju längre säsong desto större chanser att komma iväg, för mig personligen i alla fall.
Man har ju en massa saker som händer i livet som måste in i pusslet. 

Nu är jag absolut inte bitter eller skyller på ngn för att jag inte kommit ut, det är såklart enbart mitt egna "fel" eftersom jag prioriterat annat, tycker bara det är synd att det finns, om än ett fåtal, personer som håller på sådär.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
1 hour ago BollnäsViktor sa:

Finns det någon vettig anledning varför man inte får låta en björnhund ta upp ett spår vid en åtel? 

https://www.jaktjournalen.se/kronika-lat-oss-gora-det-enkelt-att-jaga-bjorn/

Som Micke är inne på, det ska konstlas till och trilskas så mycket går annars kommer jägarna skjuta slut på allting hela tiden. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
BollnäsViktor
21 minutes ago strävhår sa:

Som Micke är inne på, det ska konstlas till och trilskas så mycket går annars kommer jägarna skjuta slut på allting hela tiden. 

Måste vara så.. 

Borde det inte vara förbjudet att släppa en räv stövare utan för sitt hus där man även sitter och passar på nätterna? 

Och inte att förglömma att vid vildsvins jakt får man inte gå med hundarna i närheten av någon åtelplats då dom skulle kunna börja driva en gris som vart på en åtel natten innan 🤣

• Haha 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Havakko

Sverigesradio.se har nu gjort ett inslag om björnen grannlaget sköt vars kött han bli förstört i väntan på besiktningsman. Anledningen till att björnen ej flåddes bör ju bero på att uppköparen vill/kräver att skinnet sitter kvar? Fått för mig att det är så med älg iaf.. 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=7050204

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson
2 hours ago Havakko sa:

Sverigesradio.se har nu gjort ett inslag om björnen grannlaget sköt vars kött han bli förstört i väntan på besiktningsman. Anledningen till att björnen ej flåddes bör ju bero på att uppköparen vill/kräver att skinnet sitter kvar? Fått för mig att det är så med älg iaf.. 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=7050204

Jag har hört om det på lokalradion tidigare. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.