Hoppa till innehåll

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle


lsjonsson

Recommended Posts

Att björnar söker sig till samhällen och bebyggelse tror ja inte man behöver vara rädd för nu på vårkanten... Dom är hungriga efter att ha sovit och inne i byar osv så finns det ju mat, man läser ju massa hysteri om björn åt från soptunna osv så media brassar upp de ganska rejält...

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas på ett race till i år!

Hade fantastisk jakt förra säsongen, blev 4 st för polarnas hundar första veckan, varav 1 till mig!

Blev ett par till för hundarna uppåt i landet, grym säsong igen för dom (2siffrigt hittills)

Lägger in ett par bilder ifrån 2015 för att komma in i stämning !

8f8f96fc4680c726ce85c5cf648ae8f6.jpg

103ad7e0962ebfcae452b96fe949bce3.jpg

e44ea52e1acc9593414242a2d838e604.jpg

1a15d3471e43391b7bf02d06b29052cc.jpg

Fantastiska djur!!

De va inget dåligt resultat, va heter hundarna? Äre bara plottar eller?
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2016-05-10 at 18:41 hobbe sa:

4 plottar, 2 ägare som bor i i Voxna bruk och Bollnäs men jagar över hela landet

Dom kör en hel del skyddsjakt på Björn och Lo också, blev 3 Lo den här säsongen ( både skyddsjakt och vanlig) för deras hundar.

En hel del björnar för dom här killarna och deras hundar genom åren... Ödmjuka och En ynnest att få vara med!

Så det ska vara! Ödmjukhet trots framgång är något som vissa glömmer bort... 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

72 st 2010 alla fällda.
72 st 2011 alla fällda.
90 st 2012 varav 85 fällda
89 st 2013 varav 86 fällda
67 st 2014 alla fällda

36 st 2015 alla fällda.

Källa sva.se

http://www.sva.se/system/soksida?query=björnjakt+2011

Det var lite med 30 st varav 2 vid kusten i årets tilldelning o 10 i skyddsjakt.

Citerar S-E Österberg, landshövding från dagspressen i N-K pappersupplaga:
"Nu eftersträvar vi en förvaltning där björnstammen varken ökar el. minskar i länet."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir jakt för mig iår igen, samma kompisar sedan tidigare med grymt bra hundar och samma marker där jag sköt min första björn förra året^_^

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hade äran att få ha 4 björnar (en hona med tre fjolårsungar) hos oss i våras . Hoppas någon av dom stannar till jakten drar igång :)

IMAG0547.JPG

IMAG0494.JPG

IMAG0459.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago henke67 sa:

Det är på tiden innan det blir dags för nästa inventering.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago zorox sa:

hade äran att få ha 4 björnar (en hona med tre fjolårsungar) hos oss i våras . Hoppas någon av dom stannar till jakten drar igång :)

IMAG0547.JPG

IMAG0494.JPG

IMAG0459.JPG

Fina djur o foton! Kul med trillingar.:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago lsjonsson sa:

Det är på tiden innan det blir dags för nästa inventering.

Jag är riktigt nyfiken. Jag skickade in tre prover från vårt jaktområde. Där har vi sedan dess fotat minst 5 olika björnar. Visst, de kan ha lämnat spillning på grannmarken men summan blir nog svårberäknad ändå. Förväntar mig inte någon större minskning av stammen sedan senast. Trotts att det varit målet. Men Strömsund är stort. Har väl kanske minskat i frostviken...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago henke67 sa:

Jag är riktigt nyfiken. Jag skickade in tre prover från vårt jaktområde. Där har vi sedan dess fotat minst 5 olika björnar. Visst, de kan ha lämnat spillning på grannmarken men summan blir nog svårberäknad ändå. Förväntar mig inte någon större minskning av stammen sedan senast. Trotts att det varit målet. Men Strömsund är stort. Har väl kanske minskat i frostviken...

Ja, det förstår jag! Ja, jag vet att du har nämnt tidigare. Hm! Det var inte dåligt. Ja, det kan dom ha gjort. Nej, det ska du nog inte göra! Ja, det är samma här o enl. lst så har stammen minskat vad dom säger. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som fotats under året är alltså en hona med två ungar. En jättebamse som vi gissar är områdets dominanta hanne. (Större område än vårt) Vi har haft riktigt stora spår i samma område i minst 10års tid utan att lyckas fälla den under jakten. (I år blir det paus men är den kvar till nästa år så blir det ett allvarligt försök) Samt en mellanbjörn som setts så många gånger att många tror det är två. Den är i alla fall större än ungarna och mindre än både honan och jättebamsen. Kan dock vara flera men det kan också vara så att observationerna är på vandrande björnar som bara passerar eller drar sig undan när de upptäcker närvaron av de större.

Enligt några i byn är det en tre årig hona som är dotter till den som nu har två nya ungar... Inte orimligt, snudd på logiskt. Men behöver inte vara sant för det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har sett årsungar här uppe en gång under sept.jakten o dom var små men jädrar vad söta o kramgoa.:wub: Jag kan inte säga vad det är för ålder på dessa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag är jag inte helt nöjd med våra björnforskare. Inget resultat från förra årets insamling. Nåja. Hälften av proven var analyserade i slutet Maj. Tydligen för få "dubletter" för att våga göra en skattning av hela stammen. Men det visste man inte förrän sista dagen den månaden prel resultat var utlovat. Förra veckan gällde prognosen fortfarande. Ren lögn om du frågar vad jag tror. Slutresultatet får vara jäkligt bra motiverat om jag skall tro att det är bättre...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago henke67 sa:

Idag är jag inte helt nöjd med våra björnforskare. Inget resultat från förra årets insamling. Nåja. Hälften av proven var analyserade i slutet Maj. Tydligen för få "dubletter" för att våga göra en skattning av hela stammen. Men det visste man inte förrän sista dagen den månaden prel resultat var utlovat. Förra veckan gällde prognosen fortfarande. Ren lögn om du frågar vad jag tror. Slutresultatet får vara jäkligt bra motiverat om jag skall tro att det är bättre...

Det är inte bra när det tar så lång tid att bestämma en björnstams storlek.:( Så lång tid ska det inte ta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Framförallt har man uppdaterat uppgifterna flera gånger under våren och så sent som förra veckan sa man att delrapporten skulle komma under Juni månad. De kunde väl åtminstone tala om hur många individer det är bland de ca 15-1700 proverna jag antar de fått fram DNA på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago henke67 sa:

Framförallt har man uppdaterat uppgifterna flera gånger under våren och så sent som förra veckan sa man att delrapporten skulle komma under Juni månad. De kunde väl åtminstone tala om hur många individer det är bland de ca 15-1700 proverna jag antar de fått fram DNA på.

Ja, jag har hört talats om det! Ja, man tycker att dom borde ha visat några siffror vid det här laget.

I Norrbotten har dom tagit fram ca 2100 kit o hoppas att alla går åt. Det tvivlar jag på att dom lyckas få alla fyllda. Vi skulle gå drevkedja på både längden o bredden av vårat län tror jag för att få alla fyllda.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...