Jump to content

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle

lsjonsson
 Share

Recommended Posts

Norrbottens inventering i år tror jag kommer bli mycket fel visande och man får troligen minst dubbla antalet individer.

Hörde att det var många som skitit i att skicka in prov och sparkat bort högen från vägen. Nötterna resonerar att ju fler prover som kom in så skulle fler skyddsjakter bli beviljade och licensjakten bli minskad, snacka om snabbtänkta individer.

Dom skulle istället skicka in allt dom hittar för att visa hur mycket björnar det finns och då troligen få fler att skjuta på jakten, kanske just kust området och södra delar av länet där det inte är annat än just licens jakt.

Men det värkar vara lättare få en grävling förstå det än dom personer som diskuterade på det viset.

Björnjakten nu ser mer ut att vara en åtel jakt med antalet kameror som jägarna har ute i skogen vid antingen några kadaver och bull högar med rester från bagerier, sen hinner knappt björnen bli skjuten före bilder är upplagda på sociala medier. Utan dom här åtlarna och kamerorna skulle nog resultatet sjunka för många av jägarna.

Tror det är väldigt få av dom björnar som är skjutna med ett upptag av hundarna på fri sök utan dom flesta är nog kamera/åtel björnar och sen ett evigt surr att hunden jagar björn när den är släppt på 30min gamla spår och skjuts på pass.

Menar inte att alla jägare bedriver jakten på detta vis men finns några och vissa av dom syns på sociala medier.

• Like 2

1 hour ago henke67 sa:

Skulle er inventering vara så mycket sämre?

Exakt frågan jag också ställer mig! Det är något som inte stämmer!

Nästa fråga jag ställer mig...

Är vi så otroligt mycket effektivare på att jaga björn här eller ha vi bara makalös tur att få skottchanser på dom då det gå så rasande snabbt?! Man kan ju bara spekulera i hur många skjutbara nallar som klarade dog också. 2st i samma såt hos oss på söndagen tex...

Just now HuggyBear sa:

Exakt frågan jag också ställer mig! Det är något som inte stämmer!

Nästa fråga jag ställer mig...

Är vi så otroligt mycket effektivare på att jaga björn här eller ha vi bara makalös tur att få skottchanser på dom då det gå så rasande snabbt?! Man kan ju bara spekulera i hur många skjutbara nallar som klarade dog också. 2st i samma såt hos oss på söndagen tex...

Visst är det konstigt!

Jämtlands län 49 341 km2 o 130 280 inv. (2019)

Gävleborgs län 18 199 km2 o 285 452 30/9 -17.

Jag vet inte hur stor skillnad ytan har att göra med det och befolkningsmängden.

Den sista frågan kan man vända och vrida på.

Trodde det skulle varit full skjutet på en vecka här uppe, men det har varit väldigt varma dagar nu sista dagarna.

Frost på morgon och 20 grader efter nån timme.

1 hour ago karelsk blandning sa:

Trodde det skulle varit full skjutet på en vecka här uppe, men det har varit väldigt varma dagar nu sista dagarna.

Frost på morgon och 20 grader efter nån timme.

Ja, jag trodde det också! +2 drygt på morgonen vid 4.30 och nu +8,1 och dimma.

Sista björnen påskjuten i Norrbotten, enl. radio Norrbotten.

Eftersök pågår för att se om den är död, skadad el friskförklard.

Tyvärr finns det ingen länk att hänvisa till i skrivande stund.

Återkommer med mer info när det finns sådan att presentera.

2 hours ago lsjonsson sa:

Sista björnen påskjuten i Norrbotten, enl. radio Norrbotten.

Eftersök pågår för att se om den är död, skadad el friskförklard.

Tyvärr finns det ingen länk att hänvisa till i skrivande stund.

Återkommer med mer info när det finns sådan att presentera.

Den påskjutna björnen är oskadd enl. eftersöket som har gjorts nu på morgonen och därmed återstår det en björn i Norrbotten på årets tilldelning, enl. radio Norrbotten. 

Nu är listan komplett över alla skjutna björnar i Norrbotten.:thumbsup:

https://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/djur/jakt-och-vilt/bjornjakt.html

9 dagars jakt för 20 björnar och ändå är det mycket jakttid kvar så det hade nog kunnat fällats en och en annan nalle till i länet.:thumbsup:

6 hours ago lsjonsson sa:

Norrbottenspolitiker begär utökad björnjakt men det blir inget med det, enl. landshövdingen eftersom det sköts 65 under skyddsjakten.

https://sverigesradio.se/artikel/norrbottenspolitiker-kraver-utokad-bjornjakt

Kan inte begripa hur korkade dom är, såvida dom inte vill att det ska skjutas på skyddsjakt istället.

Nästan Ingen björn är skjuten I områdena det behövs skyddsjakt på våren och då blir det samma sak kommande vår igen.

41 minutes ago karelsk blandning sa:

Kan inte begripa hur korkade dom är, såvida dom inte vill att det ska skjutas på skyddsjakt istället.

Nästan Ingen björn är skjuten I områdena det behövs skyddsjakt på våren och då blir det samma sak kommande vår igen.

Ja, det är väl skyddsjakt som gäller till våren.

2 hours ago lsjonsson sa:

Ja, det är väl skyddsjakt som gäller till våren.

Blir bra, då behöver folket inte åtla i massor och hets jaga för att bli med på bild och lägga ut på sociala medier för att visa hur duktiga dom varit.

• Haha 1

30 minutes ago karelsk blandning sa:

Blir bra, då behöver folket inte åtla i massor och hets jaga för att bli med på bild och lägga ut på sociala medier för att visa hur duktiga dom varit.

Det blir bra så!