Hoppa till innehåll

Kombi sikten


Nissetheman

Recommended Posts

Jag har precis införskaffat en tikka kombi i kal. 12 och 222rem.

Skriv gärna om ni vet av eller har ett bra sikte till en kombi bössa.

Har hört att en del har monterat höga ringar så man kan se i hålen under vid användning av hagel.

Och så finns det väll sidomontage och nå typ av sikte som man kan fälla åt sidan och snabbmontage.

Vad funkar bäst för er? Alltså vilket sikte och montage är bäst!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad ska du använda kombin till?

Fästen som man ser igenom är big NoNo pga att du blir helt utan kindkontakt med skott med kikaren...ett par riktigt låga fästen. Så låga det går beroende på vad för kikare du ska ha är det du bör satsa på. Gärna snabbfästen ut i fall att du skaffar något högre än 1-4

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder ett docter sight på min kombi. Tycker det funkar ypperligt. Jag använder min kombi enbart till räv och harjakt med stövare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jamen det stämmer säkert, blir nog darriga skott utan kindstöd..

Hur funkar dedära docter sight på lite längre avstånd om man ska köra med kula?

Har fått höra att kombi bössor inte går att få till bra, att det är som en traktorgrävare varken speciellt bra på det ena eller det andra.

Tänkte använda bössan till räv, rådjur, bäver, fågel. Det hade ju blivit perfekt im man skulle hitta ett sikte som funkar till båda eller iaf så de inte stör då man använder haglet. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skrev i en annan köpestråd med. Har en schmidt & bender 1,25-4 med riktmedel 2 till salu, grov stolpe som funkar bra till snabba skott, var tänkt till min kombi men den blev såld med det gamla japansiktet jag hade på först. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jamen det stämmer säkert, blir nog darriga skott utan kindstöd..

Hur funkar dedära docter sight på lite längre avstånd om man ska köra med kula?

Har fått höra att kombi bössor inte går att få till bra, att det är som en traktorgrävare varken speciellt bra på det ena eller det andra.

Tänkte använda bössan till räv, rådjur, bäver, fågel. Det hade ju blivit perfekt im man skulle hitta ett sikte som funkar till båda eller iaf så de inte stör då man använder haglet. :)

 

Vad pratar vi för avstånd? Mitt är inskjutet på 50m och kontroll skjutet på 100m. Inga problem att hålla ihop skotten på 100m men tex en räv på 100m är inte speciellt stor bakom en 3.5moa punkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har precis införskaffat en tikka kombi i kal. 12 och 222rem.

Skriv gärna om ni vet av eller har ett bra sikte till en kombi bössa.

Har hört att en del har monterat höga ringar så man kan se i hålen under vid användning av hagel.

Och så finns det väll sidomontage och nå typ av sikte som man kan fälla åt sidan och snabbmontage.

Vad funkar bäst för er? Alltså vilket sikte och montage är bäst!?

Jag har ett Minox ZA5 1,2-6x24 på min Valmet 412a. Använder den mest till trädskällarjakten. Väldigt nöjd med detta sikte. Prisvärt och riktigt bra optiskt i sin prisklass! Ganska kompakt och smidigt också för att vara sikte med 30 mm tub. Sitter i MAK-ringar (fasta) som är duktigt låga...svårt att få till så mycket lägre :thumbsup:

post-8252-0-12811100-1460659844_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...