Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

waxin

Grävlingsproblem

Recommended Posts

waxin

En dam på marken ringde och har problem med en grävling under huset. Jag inte hittat någon fälla än men jag har också hamnat i ett moraliskt dilemma.

Risken känns ganska stor att det kan finnas ungar där, med tanke på årstiden. Eller?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Tjörnbon

Den frågan har även jag fått.

Då brukar jag svara att jag kan komma dit och ställa upp en fälla och mata in men jag gillrar den inte förrän säsongen börjar.

Så stort är sällan problemet.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Teffek

Om problemet är akut så kan du skicka ner en grythund efter ungarna om det inte är akut så avvakta till Augusti. Oftast handlar det ju om gryt under sommarstugor och har inte huset börjat luta så brukar jag inte klassa det som akut.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tuffhund

Nätfälla och kolla om suggan är spendragen. Om du inte har nätfälla kan du sätta över grävlingen från träfälla till en nätbur för okulärbesiktning innan avlivning. 

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tjörnbon

Tänker ändå att om man fångar en grävling en gång så vill de knappast gå i fällan igen!!

Jag hade väntat till säsongen och skjutit de som gått i fällan.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Hipshot

Tror inte de är så smarta ärligt talat.. Fånga och könsbestäm. Jag har varit på jobb där kåkar börjat luta betänkligt så tja får de hållas så blir det stökigt! Är det illa under kåken så kan det vara försvarligt att ta väck grävlingen även om det finns ungar men kolla då om du kan få dit en grythund eller rent av ta dej in själv under kåken.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
waxin

Tack för tipsen killar.

Ringer damen och åker ut någon eftermiddag och kollar läget. Hennes största bekymmer är att hennes hundar har lite svårt att vara lugna när de hör grävlingen under golvet.

Det är från början en sommarstuga som numera är permanentboende.

Tar med mig ficklampa och 22an så får vi se om jag kommer under eller behöver banta.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tuffhund

Förutsatt att det är en krypgrund och att du är riktigt salt så tycker jag du ska krypa in.  :thumbsup: Jag har själv agerat problemlösare i samma fråga den senaste tiden. Det svåra är inte att bli av med grävlingen utan att förebygga att någon annan grävling flyttar in. Det är precis meningslöst att avliva grävlingen om inte damen ser till att sätta igen hålet ordentligt. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Älgflugornas Herre

Det är ju inte kul om de stökat runt under huset så jorden börjar nå träkonstruktioner. Då kommer rötan fortare än man vill. I så fall är det bättre att faktiskt nypa dem redan nu. Klart motiverat exempel på skyddsjakt. Men som sagt, grythund kan vara bra för att städa upp...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark

Löste ännu ett grävlingproblem idag. En grävling bökade upp gräsmattan i en trädgård och då det fanns ett plommonträd så ställdes fällan i närheten av det. Plommon och sirap i fällan och andra natten var det fångst.. med lite tur så kan det bli fler... 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark

löst ett grävlingbekymmer på bondgården.. grävlingarna hade bosatt sig under en husgrund.. Sköt en häromdagen och ytterligare 3st ikväll..

20180702_230347.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tuffhund

Ställde ut en fälla i lördags och fick avliva en grävling söndag morgon på ett ställe där dom flyttat in under ett hus och ställer till stor skada. Marken verkar helt hopplös att få till så att inte grävlingarna ska komma tillbaka. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark

Ganska fascinerande att grävlingarna bosatt sig 50m från ytterdörren där det bor 2 terriers.. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark

fångade 5e grävlingen vid husgrunden idag..  men det finns ytterligare en kvar..plommon och sirap gjorde susen.

20180907_110059.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.