Jump to content

kull fett ?

Recommended Posts

furiren

är det nån som har ett bra recept på hem gjort kull fett till en fett press  typ lyman 450?

Tjörnbon

Undrar om du inte kan hitta det på Youtube.

En Anders har många handladdnings filmer där och bland mycket annat så gör han kulfett till hemmatillverkade blykulor.

danny.k

50/50 lithiumfett/bivax funkade fint i mina Marlinpangar. 45-70 å 45-90 var det som sköts.

furiren

jag har gjort en blandning med 35/65 lithiumfett/bivax + ca 1 msk Lee liquid alox . . ska bli intressant att se hur det funkar .

har just rustat upp lite läckars  i min lyman 450 . .

blir att testa i morgon .

Men är det verkligen lagligt att koka fett bara ur kullor? Jag menar, om man nu inte ens får hälsa olika på män och kvinnor - kan man väl omöjligen få koka fett ur bara ett av könen?

T

PS bara för att vara övertydlig - kulbanefett finns för att smörja kulbanan. På kullager, det funkar inte balistiskt....

Därmed är även begreppet kulfett gravt felaktigt eftersom det inte smörjer kulan utan försluter kammaren - ergo kammarförslutnigsfett. Och det bör man undvika att utvinna ur kullor.

Ds

danne_78

Men är det verkligen lagligt att koka fett bara ur kullor? Jag menar, om man nu inte ens får hälsa olika på män och kvinnor - kan man väl omöjligen få koka fett ur bara ett av könen?

T

PS bara för att vara övertydlig - kulbanefett finns för att smörja kulbanan. På kullager, det funkar inte balistiskt....

Därmed är även begreppet kulfett gravt felaktigt eftersom det inte smörjer kulan utan försluter kammaren - ergo kammarförslutnigsfett. Och det bör man undvika att utvinna ur kullor.

Ds

[emoji23]