Hoppa till innehåll

Kan man "modda" en helmantlad kula?


Frank69

Recommended Posts

Ja som rubriken lyder... Kan man "modda" en helmantlad kula?

Dvs göra den expanderande och laglig för all jakt?

Och kan man göra det säkert med en färdigladdad fabriksammo?

Sen blir väl självklart tredje frågan... kan man bibehålla precisionen?

norma-jaktmatch-30-06-springfield-97g-15

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

He, he... :thumbsup:

Har alldeles för stor respekt för krutbössor för att ge mig på sådant.

Men, tänkte att det är säkert någon som har bra svar på frågan och tänkte att det kanske även är någon som har provat.

Min tanke var typ att det räcker att svarva ett litet spår typ 10mm från spetsen så att kulan bryts sönder vid träff.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och frågorna är förstås helt teoretiska... själv kommer jag aldrig att laborera med sådant.

 

Men man kan ju tänka sig att det har gjorts i tider där det har varit svårt att köpa ammo.

Fila spår har jag också hört pratas om... men aldrig stött på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ytterst tveksamt.....

1 manteln på i princip alla helmantelkulor är öppen bak, det ligger i sakens natur.

2 i princip alla helmantelkulor har mantel för att kunna skjutas - inte för att manteln ska kunna deformeras, de är mao för tunna och som regel för spröda - manteln kommer att skalas av mer eller mindre direkt. Såga upp lite mantlade kulor och jmf med hemantlade så ser man skillnaden direkt.

Kombinera 1 och 2 så är inte frågan OM utan VAR du får din mantelseparation. I pipan ( farligt) eller i djuret (dålig skottverkan).

Konstaterat av en som provat ganska många gånger med en hel drös olika kulor .....

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en herre som jag köpte jakt match av för några månader sedan! Han berättade att när de var unga så filade dom av toppen på kronammo och sköt. Man hörde på smällen när mantel och bly separerade och manteln blev kvar i pipan sa han. Alltså ingen bra idé. Kulor är för billiga för att utöva sånna här dåliga idéer på enligt mig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan så ligger det ofta en del tanke och utveckling bakom en bra jaktkula.

715cc92bd5f319a7955388d1433fdd32.jpg

Att själv fila till en av helmantel är inte riktigt samma grej, hur listig man än tror man är.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja du har jue alltid dumdum kula varianten ( som den kallas hemmavid) du sågar/skär helt enkelt ett kryss i toppen som går ett par mm ned på kulan. viltet dör ja men de kan bli kvar mantel i loppet på pipan så de är inte att rekomendera ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ytterst tveksamt..... 1 manteln på i princip alla helmantelkulor är öppen bak, det ligger i sakens natur. T

 

Då är det egentligen så att man kan säga att en helmantlad kula inte är moddbar p.g.a. den inte har en hel botten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är man riktigt snål kan man dra ut helmantel kulan och sätta den bak-och-fram

På tal om detta...

Är det riskfritt att dra ut kulor... dvs är det ingen chans att krutet kan antändas av friktionen mellan kula och hylsan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På tal om detta...

Är det riskfritt att dra ut kulor... dvs är det ingen chans att krutet kan antändas av friktionen mellan kula och hylsan?

Det är tämligen riskfritt, det säljs ju kulhammare och pressmonterade urdragare också.

Det blir ju samma friktion när du trycker i kulan, det skulle nog inte finnas många handladdare om det var riskfyllt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är det egentligen så att man kan säga att en helmantlad kula inte är moddbar p.g.a. den inte har en hel botten.

 

Nej, inte riktigt......

 

Mantlar på mantlade kulor MÅSTE vara tät i endera änden. Hittar du en helmatel som med dragen mantel - och därmed tät både fram och bak - så kan du labba utan risk att manteln separerar från blykärnan. Men det blir aldrig en kula som har kontrollerad och likvärdig deformation.

 

Men det är extremt få helmatelkulor som har den konstruktionen eftersom den är så okristligt dyr att göra - och är helt meningslös egentligen.

 

Annars är det som dansken skriver - enklare och långt säkrare att ladda kulan på fel hål, fast kulan uppför sig helt okontrollerat i viltet. Fast då får man BC som en handkastad tegelsten.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På tal om detta...

Är det riskfritt att dra ut kulor... dvs är det ingen chans att krutet kan antändas av friktionen mellan kula och hylsan?

 

Det är helt riskfritt - för där är ingen friktion att tala om.......

 

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att bakvända en kula ger kraftigt ökat tryck i hylsan på grund av sätt djupet.

Fungerar bra i subladdningar, men inte bra i full hastighet.

 

Beror iofs på kulans form - en ogival kan du sätta på fel håll utan att den inkräktar på volymen.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är helt riskfritt - för där är ingen friktion att tala om.......

 

/T

Gott att veta... blir alltid lite halvsvett när jag skall göra detta.

Känner mig som en agent som skall desarmera en tickande bomb... :wink::biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gott att veta... blir alltid lite halvsvett när jag skall göra detta.

Känner mig som en agent som skall desarmera en tickande bomb... :wink::biggrin:

post-1718-0-19609800-1462389239_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...