Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• Bovie
      By Bovie
      Tjena! Tänkte höra om någon har nå bra tips, till att hjälpa hunden att ringa vid tapp? Finns det nå man ska (kan) göra eller ska man bara låta unghunden lära sig själv? Har en Hamiltonstövare som är snart 10 månader, Drivit hare 5-10ggr (lite dåligt sök fortfarande) och han visar bra med lust när han får hardoft i nosen. Men varje gång han får tapp (5-20min drev) så far han väldigt snabbt tillbaka i drevlöpan och skäller, kan bli upp till 5 svängar fram och tillbaka från slaget till där han tappar haren. Några tips? Tack på förhand för svar😊
    • ason9
      By ason9
      Hej! 
      Har varit sugen på en hund ett tag nu (min första hund) och har filtrerat, eller vad man ska kalla det tagit fram tre olika typer av hundar.
      Älghund, trädskällare eller stövare.
      Kommer flytta snart och då var tanken att skaffa hunden, kommer ha tillgång till stor mark, ganska nära umeå. 
      Mina frågor är:
      Hur är tillgången på skogsfågel vid Umeå?
      Vilken av dessa tre typer av hundar tycker ni lämpar sig hos en förstagångsägare? 
      Samt vilken av dessa former tycker ni är roligast? (Bara för att göra en liten undersökning, har min egen favorit, men tycker alla är roliga) 
    • vandraren
      By vandraren
      tax, drever, labbe, spets, vorsteh osv osv.
      Tänkte vi/man kunde dela med sig av sina fördomar på ett kärlexfullt sätt med glimten i ögat! Jag har t.ex flera kompisar med strävhåriga taxar medan jag har korthår. Vi kivas alltid med varandra, om det egna hårlagets förtjänster, och ännu hellre om det andra hårlagets ohemult många brister!!! Man kan lixom inte låta bli....
      Nu vill jag få reda på vad andra tycker om, framförallt, andras konkurrerande rasers brister och tillkortakommanden, dessutom kryddat med påhopp på hundförare som tillhör hundarna i de olika kategorierna.
      Jag har ett önskemål, då jag nyss blivit med labbe, om påhopp kring just denna ras, så jag vet vad jag skall skaffa.... En oljerock fick jag två dagar efter Jackie kommit hit. En slump, men en lycklig sådan...? Vilka stövlar har en labbeägare? Vad bär han/hon på huvudet?
      Jag kan börja med ett påhopp, för att illustrera vad jag menar:
      Vildsvinshundförare ser ut som en blandning mellan en televerkare och commandosoldat!
      Det var ju inte så farligt...? Men så är ju jag en ovanligt snäll mänska oxå....
      p.
    • Texas2007
      By Texas2007
      Hallå!
      Det var några år sedan jag tittade in på sidan men nu söker jag med ljus och lykta efter ett duktigt stövarekipage som vill jaga räv på superfina marker, mindre än 3 mil från Stockholm. Kontakta mig med svar på den här tråden först, så fortsätter vi därifrån. Med vänlig hälsning/ Kaj
    • predatorjegern
      By predatorjegern
      Hej! Undrar på era erfarenheter och synpunkter på vilken stövarras som lämpar sig bäst till räv om den helst ska jaga räv och inget annat. (Eventuellt mård och lo) gärna få bra tryck på räven så att den grytar relativt snabbt.. vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter här? Vet att individen och jobbet är avgörande men vissa raser borde väll vara mer eller mindre lämpade? Mvh Johan
Sign in to follow this  
vildmark

Stövare..tik eller hane?

Recommended Posts

vildmark

Har beslutsångest.. ska man ha en tik eller hane? Har en jack russell tik i hemmet sedan tidigare..

killer_mouse

Tik (endast egen töckebella)

JPA

Personligen så spelar det ingen roll. Du kan få en tik som blir påverkad av sina egna löp så att hon jagar dåligt, du kan ju även få en hane som blir påverkad av löpen på din terrier så att han jagar dåligt.

Jag själv har två tikar och en hane och har inga problem vid löp. Dock är hanen inte så gammal än men har klarat av tre löp hittils utan större problem. Var bara vid första löpet som han var lite stökig men efter ett samtal om blommor och bin med honom så har det inte varit några problem. Peppar peppar ta i trä...

Kul med stövarvalp iallafall!! :) Lycka till!

• Like 2

Älgflugornas Herre

Kul att du äntligen får hem en stövare! 

Personligen skulle jag skaffa samma kön som tidigare hund, dvs tik. Det är ju inte tokroligt att sitta med en tjuvparning rätt vad det är. 

Vad för stövare blir det då?

jenotsuns1

Beställde en tik senast det begav sig för vi hade

två tikar i huset,men säljaren  ändrade sig när jag skulle hämta valpen.

Hade fått för sig att behålla tiken så vi tog en hane som vi kastrerade.

Han är väldigt behändig att ha och går aldrig av tomten om han är lös.

Driver gör han bra.Blir nog en kastrerad hane igen när det blir dags.

strävhår

Med en hane så behöver varken du eller de fundera över rangordning, det är klart.

vildmark

Det blev en hane...efter mycket velande fram och tillbaka..

• Like 1

strävhår

Det blev en hane...efter mycket velande fram och tillbaka..

Ying och Yang  :thumbsup:

Hobelius

Grattis! Hanar är imho lättare i det sociala utanför jakten.