Hoppa till innehåll

Skumt strul med en remington 700


Tjörnbon

Recommended Posts

Jag har laddat lite 308:or som funkar fint i min Merkel men brorsans Remington 700 vtr vill inte mata dem!

Vi testade med hylsan och det var inga problem men när vi satte dit en Sierra 150gr fmj så var det tvärstopp hur långt in vi än tryckte  kulan i hylsan så gick det inte att låsa slutstycket.

(vi testade endast det för att få rätsida på problemet!)

Kulan verkar inte vara kompatibel med hans bössa!

 

Vi testade istället att ladda upp några av Hornadys 150gr spbt för att få något att jämföra med!

Av ca:50 st med samma col så passade endast 30st resten var samma strul med.

 

Vad beror det på??

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen som råkat ut för något liknande?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter inte som att det skulle vara fel på kulan som sådan, bekymret ligger, troligen i längden på hylsan och eller på kalibreringen, 

 

om en tom hylsa mantlar i bössan ok men samma hylsa med en kula i inte gör det låter udda, jag skulle då tro att ni har lyckats justera kulisättarverktyget så att det crimpar hylsan och det rejält, vilket leder till en bucklig hals och patroner som absolut inte kan få plats i patronläget,

 

jag laddade med ett Lee verktyg igår och kom att uppleva samma sak där, att jag kom emot crimpen i kulisättarverktyget, vilket är obra. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det kan inte vara en donuts på hylsan .

hade sådär på min 22-250 . hylsan gick ibössan men när jag satte i en kula sågickej hylsan i bössan .

sedan uptäckte jag att det var donuts på alla hylsor så det var bara att svarav bort dom . sen gick allt bra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-4850-0-50756500-1462378083_thumb.jp

post-4850-0-62656800-1462378117_thumb.jp

Här är 2bilder på kulor som inte passar i i hans remington men de funkar utan knot i min.

Går det att se på dem om de är felaktiga??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kalibrera dom helt,är kanske tightare patronläge i hans bössa..Är patronerna skjutna i ditt vapen innan ni kalibrerade dom och ej i hans bössa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De är helkalibrerade så det tycker jag inte borde betyda något.

De håller dessutom mindre än maxlängd för trimning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bara att märka upp en eller två av dem som inte passar med tusch och se var det skaver, jag tycker mig se en ljus ring vid hylshalsen övergår i skuldra vilket talar för donuts, men det skall inte vara möjligt på nya/re hylsor, frågan är då antalet om laddningar. C

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Christian

Jag ska prova med tusch som du rekommenderar

Det är garanterat första omladdningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så var det för mig på22-250 rem . då man calibrerat hylson så såg det kanon ut ,å hylsan gick i bössan  utan problem .men sen när man sate i kulan så trök den ut donutsen så att ej patronen gick i bössan .

satan vad jag funderade innan jag såg felet .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag för att undvika att det blir så?

Jag ser det inte på de laddade patronerna själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är Normas hylsor några har varit Jaktmatch medan andra har varit jaktpatroner av olika sort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-4850-0-85635000-1462448389_thumb.jp

Det verkar som att det tar emot på hylsan ändå,

Kan den ändra sig när jag sätter kulan?

Jag tycker ju inte att det är särskilt mycket motstånd när kulan ska i!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fettar du  halsen på insidan då du kalibrerar hylsorna ?

för om man inte gör det så kan man sträcka ut bröstet så att hylsan blir fel kalibrerade då man drar ut verktyget ur hylsan ..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fettar du  halsen på insidan då du kalibrerar hylsorna ?

för om man inte gör det så kan man sträcka ut bröstet så att hylsan blir fel kalibrerade då man drar ut verktyget ur hylsan ..

Det är jag nog sämre på!!

men samtidigt så passar ju hylsan innan kulan sätts i för att sedan bråka efteråt!!

om något så borde ju kulisättningen resultera i att det sväller lite där skrapet är när kulan trycks på plats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fel på verktyget för kulisättningen??  Kolla om du kan låna av någon annan och prova.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag har den möjligheten.

Eftersom min bössa funkar med Lee verktyg så kör jag vidare med det men brorsan har börjat prata om att köpa ett till men av dyrare sort .

Vi får se vad som sker!

Helst vill jag ju att det ska funka med den jag har tycker det är konstigt att bara lite +1/3 av patronerna funkar i hans bössa! den trögar med några och är tvärstopp med vissa.

Senast så testade han allihop och lämnade resten till mig :happy:  det funkar ju för mig..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som sker härnäst blir att jag kalibrerar om ett gäng hylsor och fettar in halsens insida lite för att se om vi har problemet där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifDSC_0335.JPG

Det verkar som att det tar emot på hylsan ändå,

Kan den ändra sig när jag sätter kulan?

Jag tycker ju inte att det är särskilt mycket motstånd när kulan ska i!

 

Sota hela hylsan och en bra bit upp på kulan.......

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sota hela hylsan och en bra bit upp på kulan.......

 

/T

Jag gjorde det med de första men det var bara på nacken som jag såg skav så det är några senare tester där kulan var helt kass passform.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...