Hoppa till innehåll

Uppdatering av forumets mjukvara!


Wizard

Recommended Posts

16 hours ago Jantan sa:

Hade också önskat en typ "svara-knapp" högst upp i varje tråd så man slipper scrolla förbi alla inlägg för att kunna skriva nåt..

Som sagt, tror ni hade tjänat på nåt slags plusmedlemskap där tapatalk är möjligt för några hundralappar i om året (kanske är svårt att genomföra) eller en helt mobilanpassad sida, det skalar inte riktigt rätt nu.

Inte om du svarar med citat.:thumbsup:

Resten är en vanesak.:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago lsjonsson sa:

Inte om du svarar med citat.:thumbsup:

Resten är en vanesak.:P

Nä det stämmer, men om man vill skriva ett fristående inlägg.. inget större problem men hade gjort det hela lite snabbare och enklare då man slipper scrolla förbi alla inlägg innan man kan skriva.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jantan sa:

Wizard, är detta en bugg?

Skulle skicka ett inlägg men det gick inte utan knappen ser ut såhär istället för att det står "Skicka svar". Det har blivit så en gång tidigare för mig. iPhone 6s med Chrome.image.png

Ingen aning faktiskt. Har inte sett det innan? Det gick alltså inte att skicka svaret gissar jag på?

Jag har skrivit ett antal inlägg från telefonen för att testa och det har fungerat klanderfritt! (fast då har jag ju en riktig telefon dvs... :P )

Skämt åsido, kan det ha varit så att du tillfälligt tappade uppkopplingen och att du därför inte fick något svar från sidan? Det ser ju ut som att du har lyckats skicka svaret men sen uppdaterades inte ajax komponenten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Jantan sa:

Nä det stämmer, men om man vill skriva ett fristående inlägg.. inget större problem men hade gjort det hela lite snabbare och enklare då man slipper scrolla förbi alla inlägg innan man kan skriva.

Ja visst hade det gjort det!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag tar mig till sidan via chrome på mobilen kan jag inte logga in utan bara följa som gäst. Hur gör man?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago MKJ sa:

När jag tar mig till sidan via chrome på mobilen kan jag inte logga in utan bara följa som gäst. Hur gör man?

Det är pga den buggade bredden. När du klickat på menyknappen (tre streck) så får du scrolla till höger "utanför bild" för att hitta menyn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Tuffhund sa:

Det är pga den buggade bredden. När du klickat på menyknappen (tre streck) så får du scrolla till höger "utanför bild" för att hitta menyn.

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Wizard sa:

Ingen aning faktiskt. Har inte sett det innan? Det gick alltså inte att skicka svaret gissar jag på?

Jag har skrivit ett antal inlägg från telefonen för att testa och det har fungerat klanderfritt! (fast då har jag ju en riktig telefon dvs... :P )

Skämt åsido, kan det ha varit så att du tillfälligt tappade uppkopplingen och att du därför inte fick något svar från sidan? Det ser ju ut som att du har lyckats skicka svaret men sen uppdaterades inte ajax komponenten.

Hade 4g så jag tvivlar på att jag tappade uppkopplingen.. Hur som. Jag lyckades aldrig posta utan fick kopiera det jag skrivit och uppdatera sidan för att sedan klistra in och skicka. Då var knappen normal. Ska hålla utkik efter ifall det händer igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fungerar klanderfritt i Samsung telefon och PC.....Snyggt jobbat till er som tar sig tid och ork att fixa och hålla igång denna maskin till forum! :thumbsup::smile:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Försvinner från forat,  då det slutat med stöd för tapatalk. 

Tack för mig, och kanske på återseende. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Kurok sa:

Försvinner från forat,  då det slutat med stöd för tapatalk. 

Tack för mig, och kanske på återseende. 

Testa med mobilen nu för menyn är precis fixad.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago defransson sa:

Funkar klockrent! 

Du gör ett fantastiskt jobb, Jens! 

 

Tack! Glöm inte att Niclas också sliter ganska hårt, precis som alla mods och ni som skickat buggar och liknande så jag kan rätta så fort jag får kännedom om dessa.

Det blir alltid en massa extrajobb när man gör såhär stora manövrar... Kommer ihåg sist vi gjorde det på jaktsidan och jag minns inte hur många nätter i sträck man satt och fixade saker, men bra blev det till slut!

Vi är väldigt måna om vår säkerhet - eller mer specifikt, er säkerhet, användarvänlighet och tillgänglighet.

Användarvänligheten fick ju en hel del kritik nu när tapatalk försvann, men jag hoppas det blev markant bättre med kvällens fix och att vi kan fortsätta jobba på att göra det bättre och smidigare!

Själv hade jag svårt att få kläm på det här med flödena i början men nu börjar jag gilla konceptet och saknar mindre och mindre det gamla systemet. Som sagt, förändringar är jobbiga i början men man vänjer sig ganska fort ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Wizard sa:

Ni får gärna testa med era mobiler nu för nu är menyn fixad och det fungerar skitbra i min telefon!

Det är alltså "Hamburger menu" jag talar om, den man använder vid inloggning eller när man skall välja flöde.

Sidan går inte längre att scrolla sidledes med andra ord ;)

Perfekt, bra jobbat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För en annan som är laptop-bunden större delen av ansluten tid kan jag så här tidigt i utvecklingen bara ge lovord över det nya gränssnittet. Tyckte själv att tapatalk var otroligt kasst i användarvänlighet när det gäller det mobila. Kan mycket väl ha fungerat bättre på plattor, där har jag ingen erfarenhet. Samtidigt som det givetvis har att göra med vad man vänjer sig vid, så lämnar det öppet! 

De små "fel"-detaljerna jag sett har mest med presentationen av strängarna att göra i vissa fall och torde vara lätta att åtgärda men misstänker att ni redan är medvetna om dessa. Till exempel i texterna vid "gilla-markeringarna" så står det "Dig" istället för "Du". Petitesser... Skulle vara intressant att veta vad det är för språk på den nya sidan! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Wizard sa:

Testa med mobilen nu för menyn är precis fixad.

Tänkte precis fråga om det för jag märkte att det funkade klockrent nu. Snyggt jobbat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som en del andra saknar jag lite Tapatalk stödet men kan väl köpa anledningen. Jag kunde ignorera reklamen Tapatalk så jag kan ignorera den här med ;)

Något som dock hade varit trevligt i mobilversionen skulle va om hamburgermenyn mm följde med i överkant/åtkomsbar även när man scrollat långt ner. Blir en jävla massa viftande med tummen som det är nu.

Sen kanske det går att se över layouten på reklamen också så det inte blir så mycket scrollande där med. Tänk på våra tummar ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har provar ett tag nu. Men blir ett jäkla fladdrande i menyerna. Rörigt värre. Både på data och lur.Reklamen går inte att lägga någon annan stans? Blir mycket scrollande. Och att man inte hamnar på sista inlägg är jäkligt retsamt. Däremot är hastigheten bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago calle fille sa:

De små "fel"-detaljerna jag sett har mest med presentationen av strängarna att göra i vissa fall och torde vara lätta att åtgärda men misstänker att ni redan är medvetna om dessa. Till exempel i texterna vid "gilla-markeringarna" så står det "Dig" istället för "Du". Petitesser... Skulle vara intressant att veta vad det är för språk på den nya sidan! :)

Ja du, språket på sidan är Google-svenska ;) 

Det betyder att språket är maskinöversatt. Från början var språkfilerna hanterbara ur en översättningssynpunkt, även om de var väldigt stora då också, men i dag är det ett gigantiskt jobb att översätta detta forums mjukvara till ett annat språk och då valde vi det som fanns tillgängligt och så lagar jag i takt med att vi ser vad som är knasigt. 

Det finns fortfarande en hel del grodor och syntaxfel, men jag bedömer ändå att det är så pass användbart att vi kan köra. Jag brukar sätta mig med jämna mellanrum och beta av en lista som jag fyller i med varje liten sak jag ser. När det inte längre är några större saker som skall fixas så kommer jag att sätta mig och börja med att gå igenom hela översättningen, men sist tog det tre veckor och nu är det ännu mer att översätta, men man får se det som slutfinishen på ett renoveringsjobb helt enkelt!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago TekDr sa:

Som en del andra saknar jag lite Tapatalk stödet men kan väl köpa anledningen. Jag kunde ignorera reklamen Tapatalk så jag kan ignorera den här med ;)

Något som dock hade varit trevligt i mobilversionen skulle va om hamburgermenyn mm följde med i överkant/åtkomsbar även när man scrollat långt ner. Blir en jävla massa viftande med tummen som det är nu.

Sen kanske det går att se över layouten på reklamen också så det inte blir så mycket scrollande där med. Tänk på våra tummar ;)

Jag tror det blir svårt att göra så med hamburgermenyn om jag skall vara ärlig. Det är ju inte en statisk design utan en adaptiv sådan, och så skall det fungera på alla browsers. Vi får se vad som kan göras i framtiden.

Reklamens layout i mobilen går inte att styra specifikt då det är samma template, men jag håller på att testa en idé nu som jag hoppas kan förbättra det hela, men just nu så finns det ingen färdig lösning för den saken men vi är medvetna om situationen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago hs_merkel sa:

Har provar ett tag nu. Men blir ett jäkla fladdrande i menyerna. Rörigt värre. Både på data och lur.Reklamen går inte att lägga någon annan stans? Blir mycket scrollande. Och att man inte hamnar på sista inlägg är jäkligt retsamt. Däremot är hastigheten bra.

Jag är kluven på det här med att man skall hamna på sista inlägg eftersom det inte längre handlar om "sista inlägg i ett ämne" utan det handlar om ett flöde av inlägg i kronologisk fallande ordning precis som Facebook, Twitter och alla andra sociala medier.

Skulle jag ändra beteendet här så skulle det bli problem när man skall svara på ett inlägg i aktivitetsflödet eftersom man då kommer att hamna på fel inlägg.

Jag tyckte också det var lite rörigt i början men det tog bara två dar, sen var jag van nya modellen och nu känns det rätt bra faktiskt!

Navigerar man forumet direkt via de olika avdelningarna i stället så hamnar man på senast olästa inlägg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Wizard sa:

Tack! Glöm inte att Niclas också sliter ganska hårt, precis som alla mods och ni som skickat buggar och liknande så jag kan rätta så fort jag får kännedom om dessa.

Det blir alltid en massa extrajobb när man gör såhär stora manövrar... Kommer ihåg sist vi gjorde det på jaktsidan och jag minns inte hur många nätter i sträck man satt och fixade saker, men bra blev det till slut!

Vi är väldigt måna om vår säkerhet - eller mer specifikt, er säkerhet, användarvänlighet och tillgänglighet.

Användarvänligheten fick ju en hel del kritik nu när tapatalk försvann, men jag hoppas det blev markant bättre med kvällens fix och att vi kan fortsätta jobba på att göra det bättre och smidigare!

Själv hade jag svårt att få kläm på det här med flödena i början men nu börjar jag gilla konceptet och saknar mindre och mindre det gamla systemet. Som sagt, förändringar är jobbiga i början men man vänjer sig ganska fort ;) 

Nej, absolut! Det är så lätt att ibland glömma Niclas för han håller allt som oftast så låg profil!
Men naturligtvis är ju han liksom förutsättningen för själva forat.

 

Är det något en simpel webbutvecklare kan göra för att lätta er börda lite så är ni varmt välkomna att höra av er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att de flesta översättningarna är fixade och korrekta, men risken finns att det ändå ligger kvar några obskyra prylar lite här och där så vänligen rapportera om ni hittar något.

Jag har skapat en ny tråd där man kan rapportera fel och felaktiga översättningar. Uppskattar om ni postar det ni hittar där så underlättar det för mig att se vad som behöver fixas!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får väl ansluta mig till gruppen som gnäller över att stödet för Tapatalk har försvunnit.
Det är väldigt smidigt att ha allting på samma ställe i mobilen och slippa gå in i webbläsaren. Är betydligt lättare att organisera sitt intresse i de delar av forumet man är intresserad av via tapatalk.

Nu blir det istället att man loggar in de få gånger man sitter vid datorn. Visst, jag bidrar kanske inte så oerhört mycket till forumet normalt sett heller, men jag tror att det är väldigt många som tycker som jag på denna punkten.

Om anledningen till främsta delen är annonserna (så som jag uppfattat det), så känns det ju som ni har hel fel annonseringssystem i så fall! Och så stor kan väl ändå inte driftskostnaden för forumet vara? Eller tar ni ut lön för arbetet ni lägger ner? Kanske får se över denna delen med då?
På datorn kör jag med Adblock plus, och det gör väl i stort sett varenda normal person nuförtiden??
I mobilen kör jag med Adblock browser, och det är väl egentligen främst för att tidningarna har så extremt mycket reklam nuförtiden men man slipper ju alla annonser där med.

Summa summarum så visades en del annonser i Tapatalk tidigare, men nu visas inga annonser alls plus att det blir betydligt mindre aktivitet från många.
Det blev lite negativt inlägg, men jag hoppas att forumet fortsätter i den goda andan som ni skapade det i en gång i tiden.
Om ni behöver pengar till driftskostnaden så låt folk ge lite bidrag t.ex. via swish eller paypal. Jag tror att många skulle kunna tänka sig att skänka några kronor för att få behålla forumet väl fungerande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...