ahlbjo Publicerat Maj 26, 2016 Share Publicerat Maj 26, 2016 Röstar för flush cups både på undersida och högersida så att man kan variera bärsättet efter behov. Klart det ska vara justerbar kolvkam! Varför ska man ha bra kindkontakt bara på hagelvapen? Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dansken Publicerat Maj 26, 2016 Författare Share Publicerat Maj 26, 2016 34 minutes ago MarkusR sa: Riktigt fint min 338 är också en M98 i en likadan stock, jag gillar vad du gjorde med stocken bakom/runt lådstjärten , runt, smidigt och snyggt där den är kantig och klumpig i original. Vad använder du för ytbehandling på laminatet? Jag har svårt att hitta något som liknar originalfinishen. Jag kommer att matta ned hela kolven och köra med True-oil. 33 minutes ago ahlbjo sa: Röstar för flush cups både på undersida och högersida så att man kan variera bärsättet efter behov. Klart det ska vara justerbar kolvkam! Varför ska man ha bra kindkontakt bara på hagelvapen? Du menar väl vänster sida? Annars får man slutstyckshandtaget i ryggen.. Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
ahlbjo Publicerat Maj 27, 2016 Share Publicerat Maj 27, 2016 19 hours ago Dansken sa: Du menar väl vänster sida? Annars får man slutstyckshandtaget i ryggen.. Jo, vänster blir det så klart. Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dansken Publicerat Maj 29, 2016 Författare Share Publicerat Maj 29, 2016 Kolvkam var det.... Vi kör "snikvarianten" som endast blir justerbar i höjd... Att tänka på innan man börjar: Se till att slutstycket går HELT tillbaka utan att ta i kolvkammen när den är uppe. Täck kolven med målartejp- detta för att märka upp på, för att skydda ytan, och för att träet flisar sig mindre när man borrar och sågar- särskilt på sågbladets "utgångs-sida". Få någon att se på att du vid anlägg med bra bild i siktet inte har kinden i närheten av kanten på kolvkammen: detta kommer att bli irriterande vid skytte. Jag använder M10X1,5 bult till "pelare". Då ska man borra 8,5 mm för att skära gängan. Stålbussningen på borren är för att centrera hålet för bulten- stoppa ned den i hålet för att styra- den kommer upp med spånerna. Hålet i kolven för frigång borrar jag upp till 10,2 mm så det inte klämmer om det blir regn och blött (och DET blir det) Använd mjuka träbitar för att inte klämma märken i kolven. Borra allt i samma uppsättning så hålen blir parallella- annars klämmer det och går inte upp och ner mjukt och fint. Träbiten på bakkappan är för att hålla kolven rakt mot bordet på sågen för att få skarven rak. Tveka inte, tryck inte- skär lugnt och fint, men beslutsamt och följ linjen så gott det går. Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dansken Publicerat Maj 29, 2016 Författare Share Publicerat Maj 29, 2016 Det var en snål fan... nu får jag inte ladda upp fler bilder... Vad gör jag nu då? Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Detta är en populär post. Dansken Publicerat Maj 29, 2016 Författare Detta är en populär post. Share Publicerat Maj 29, 2016 Ta-daa... Futtebucket... Den lilla "mallen" har lite mindre diameter än flush-cup'en så jag kan testa när djupet är rätt. Borren är en 13 mm som jag har slipat till 1/2". Borra lite djupare på undersidan så cup'en kommer under träet även på sidorna. Med denna borr är det "förborrat" för skruven i botten på köpet... 4 Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
TekDr Publicerat Maj 29, 2016 Share Publicerat Maj 29, 2016 Ser så kalt ut utan nätskärning. Blästrade greppytor kanske vore nåt? Ger rätt gött grepp Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wizard Publicerat Maj 29, 2016 Share Publicerat Maj 29, 2016 20 minutes ago Dansken sa: Det var en snål fan... nu får jag inte ladda upp fler bilder... Vad gör jag nu då? På forumet? Hmm, jag har tagit till ganska mycket där så det får jag i sådana fall skruva lite mer på då... Prova igen så får vi se om det funkar. Det är synd om ni inte kan arkivera viktiga bilder här i en serie eftersom de annars tids nog försvinner om man laddar upp dem hos 3:e part. Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dansken Publicerat Maj 29, 2016 Författare Share Publicerat Maj 29, 2016 15 hours ago TekDr sa: Ser så kalt ut utan nätskärning. Blästrade greppytor kanske vore nåt? Ger rätt gött grepp Det är ett mycket tidskrävande arbete att nätskära det förbannade spillvirket (ursäkta- laminaten...) Träet går åt olika håll och limfogarna är hårdare än trävirket så det "reser iväg" när man skär, dessutom sliter det otroligt hårt på verktygen... Det blir ingen hög timpenning på det om man säger så... Sliter på gubben med dessutom En bra lösning är att skära en "outline" på ett mönster man vill ha på greppytorna- och tejpa utanför. Sen sprutar man på lack och strör sand av en önskat grovlek på medan lacken klibbar- och lackar några varv ovanpå. Då får man en lagom skrovlig greppyta utan att den blir för "vass" för händerna. Det kan bli ganska snyggt- och bra- man kan även färga det så det bryter av... Den här Boyds kolven nätskar jag åt mig själv- bara för att jag kan- men något mera sånt jobb är inte inplanerat inom överskådlig tid Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dansken Publicerat Maj 29, 2016 Författare Share Publicerat Maj 29, 2016 1 hour ago Wizard sa: jag har tagit till ganska mycket där så det får jag i sådana fall skruva lite mer på då... Prova igen så får vi se om det funkar. Det funkade Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
kaka Publicerat Maj 30, 2016 Share Publicerat Maj 30, 2016 Lite sent ute. Men vore kul att sett dig utgå från en blind färdig kolv med hjälp av handöverfräs, dremel, stämjärn, fil och slippapper. För oss som inte har någon maskinpark men kanske en bänk med ett dåligt skruvstäd. A Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dansken Publicerat Maj 30, 2016 Författare Share Publicerat Maj 30, 2016 Han utan maskinpark och som har en bänk och ett dåligt skruvstäd bör nog börja med en Boyds kolv 1 Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dansken Publicerat Maj 31, 2016 Författare Share Publicerat Maj 31, 2016 Fick brev från Bössmakaren i dag. Ska svarva upp ringen i morgon så kornfoten går på pipan, och fräsa och passa in bakre siktet. Jag har valt gula triangeln och ett rött "Lumifix" korn: Det är dom som är enklast och snabbast "att hitta" . Valet står i många fall mellan "fönstervisiret" och den gula triangeln- men gula triangeln verkar mest populär just nu till yngre grisjägare för närstrid... 2 Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Detta är en populär post. Dansken Publicerat Juni 1, 2016 Författare Detta är en populär post. Share Publicerat Juni 1, 2016 Sådär... Nu kan man se över en Havana... Den bygger 40 mm in på pipan Och lampfästet får plats mellan kornfoten och rembygeln. Då behöver man inga lösa sladdar och skit: Man når knappen bak på lampan med tummen- och får framstocken ren från skenor och fästen (det kan rädda knogen på vänster pekfinger) 5 Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
OINK Publicerat Juni 5, 2016 Share Publicerat Juni 5, 2016 Kul att följa detta. Jag tycker att man ska ha lampan på siktet. Slipper sladdar, och slipper en eventuell förändring av träffläget om man tar av/sätter dit lampan. Jag begriper inte varför en del ska ha lampan längst fram på pipan och sen en sladdjävel med brytare i. Som i regel ej är av typen av/på utan man måste hålla in knappen för at få ljus. (Men det är väll en annan diskussion. ) Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ante. Publicerat Juni 5, 2016 Share Publicerat Juni 5, 2016 9 minutes ago OINK sa: Kul att följa detta. Jag tycker att man ska ha lampan på siktet. Slipper sladdar, och slipper en eventuell förändring av träffläget om man tar av/sätter dit lampan. Jag begriper inte varför en del ska ha lampan längst fram på pipan och sen en sladdjävel med brytare i. Som i regel ej är av typen av/på utan man måste hålla in knappen för at få ljus. (Men det är väll en annan diskussion. ) En diskussion som heter öppna riktmedel Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
OINK Publicerat Juni 5, 2016 Share Publicerat Juni 5, 2016 22 minutes ago Ante. sa: En diskussion som heter öppna riktmedel Ja det finns ju dom som skjuter med dom också ja. Tänkte inte på det.... (Åsa-Nisse. ) EDIT: Finns ju dom med kikarsikte som har lampan i fram o sladdfan. Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
killer_mouse Publicerat Juni 5, 2016 Share Publicerat Juni 5, 2016 Eventuellt Lampan ska monteras på avsedd rail fram på stocken varken på Kikaren eller pipan Sen tänder man ju inte lampan förrän man ligger i målet Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dansken Publicerat Juni 5, 2016 Författare Share Publicerat Juni 5, 2016 Det blir nog något i den här stilen, fast en dubbel picattinny: en åt varje sida... Folk ska ha så mycket kameror och skit på... Monterat så här kan man trycka på knappen med tummen och slipper sladdar och skit.. Man slår inte heller pekfingerknogen i skenan eller lampan när den kommer från en bit... Och det sitter FAST... 2 Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
6mm rem Publicerat Juni 10, 2016 Share Publicerat Juni 10, 2016 Trevligt prodjekt , men en sak jag aldrig förstått är varför bäddningen är av skim typ så fort en boyds monteras. Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dansken Publicerat Juni 11, 2016 Författare Share Publicerat Juni 11, 2016 Vad menar du med skim? Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
faxe Publicerat Juni 11, 2016 Share Publicerat Juni 11, 2016 Visst skall lampan sitta på pipan eller dämparen om man har just dämpare monterad. Jävlar vad störande det annars är när ljuset reflekteras i dämparen när det är kolsvart ute. Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
6mm rem Publicerat Juni 11, 2016 Share Publicerat Juni 11, 2016 Skim/skinn = tunn bäddning . trodde det var vanligt i typ hs kolvar men ett stort no no i trä/laminat Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dansken Publicerat Juni 11, 2016 Författare Share Publicerat Juni 11, 2016 2 hours ago 6mm rem sa: Skim/skinn = tunn Oki- jag vill ta bort så lite trä som möjligt. Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
6mm rem Publicerat Juni 11, 2016 Share Publicerat Juni 11, 2016 Jag upplever tunna skickt av epo-bed som väldigt skört om man inte har väldigt stumt matreal bakom typ aluminium . Minns tydligt en tråd med en 10.75a i en boyds som inte höll . Citat Länk till kommentera Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.