Hoppa till innehåll

Husqvarna 649 9,3X62 "demobygge"


Dansken

Recommended Posts

Har en sådan och det jag funderar på att göra på min är att byta flaggsäkring mot trycktangent. Flaggsäkring + boyd-trycke med sidosäkring gör att om boyd osäkrad och jag trycker av så när jag osäkrar flaggsäkring går skottet..jävlligt obra....så ett bättre alternativ skulle jag vilja se.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago pws sa:

Har en sådan och det jag funderar på att göra på min är att byta flaggsäkring mot trycktangent. Flaggsäkring + boyd-trycke med sidosäkring gör att om boyd osäkrad och jag trycker av så när jag osäkrar flaggsäkring går skottet..jävlligt obra....så ett bättre alternativ skulle jag vilja se.

Då är den feljusterad......

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago pmt sa:

Då är den feljusterad......

/T

Intressant, smeden (tänker inte säga hans namn) sa att den blir så då....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den ÄR feljusterad, för då sitter säkringen länge fram än avtryckarstången. och det får den absolut INTE göra. Någonsin.

Då får man vackert flytta på trycket vilket är knöligt som f-n eller byta säkringsarm som avlastar högre upp. Flaggsäkringen funkar nämligen så att när den säkrar SKA uppspänningstanden avlastas. Det är därför som slagstiftsmuttern rör sig en aning bakåt när man säkrar. INTE tvärs om..... 

/T

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för den infon! 

Dock, jag är ändå nyfiken på att tabort det som är idag och ersätta med en spänntangent istället.

Skjuter med både aimpoint och en kikare så med kikaren på funkar inte flaggsäkringen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bössa med lite safari stuk. 

Pipring

En pipring med vit korn ett ghostblad

Boyd klassisk valnöt.

En tre läges säkring.

En 2-7x33 

S

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en rak klassisk Boyd's laminatkolv liggande....

Problemet med valnöten från Boyd's är att dom kommer över 100$ gränsen så dom är svåra att få ut...

Safaristuk går att få- men "svårsåld"...

Jag har skissat på en egen kornfot som sitter bakom ljuddämparen med weaverskena (för lampan) och rembyglar både under och på sidan integrerat och gjort av samma bit...

Då försvinner "det vackra"- men det blir jäkeligt funktionellt

3-läges säkring är en baggis att montera- men lite dyrt för ett "funkis projekt" om jag inte har en köpare på bössan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago pws sa:

Tack för den infon! 

Dock, jag är ändå nyfiken på att tabort det som är idag och ersätta med en spänntangent istället.

Skjuter med både aimpoint och en kikare så med kikaren på funkar inte flaggsäkringen.

Med kikaren har du sidosäkringen- med aimpointen har du flaggan- vad är problemet?

Du FÅR inte en bättre säkring än flaggan

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nä...det vet jag. Kanske är det teknik som krävs men när jag går med bössan (min hundförarbössa) så är det långsamt att osäkra och skjuta på grisarna när jag har flaggan. Har därför funderingen på just alternativ som är "lika" säkra men enklare i sitt handhavande. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dem spänntangenterna jag har känt på till M98 så är flaggan klart lättare.Kanske går att byta eller korta fjädern så den blir lättare? men känns inte värt det. Då priset är därefter på dem. Har inte flagga på min m98 men har grejerna liggandes men inte verktyg att passa in den. Men skulle gärna få den monterad och bössan hade nog fått mer tid i skogen då!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago hs_merkel sa:

Dem spänntangenterna jag har känt på till M98 så är flaggan klart lättare.Kanske går att byta eller korta fjädern så den blir lättare? men känns inte värt det. Då priset är därefter på dem. Har inte flagga på min m98 men har grejerna liggandes men inte verktyg att passa in den. Men skulle gärna få den monterad och bössan hade nog fått mer tid i skogen då!?

Kom förbi- då ska jag passa in den åt dig..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pws sa:

nä...det vet jag. Kanske är det teknik som krävs men när jag går med bössan (min hundförarbössa) så är det långsamt att osäkra och skjuta på grisarna när jag har flaggan. Har därför funderingen på just alternativ som är "lika" säkra men enklare i sitt handhavande. 

Det är endast en handhavande-fråga.. Flaggan flyttar du snabbt över med tummen..

3-läges säkringarna kan man dessutom ofrivilligt osäkra om man kommer emot något i skogen... Och det gör man (kommer emot- grenar sly och skit)

Då har Germanerna draget det hela ytterligare ett snäpp vidare i sitt överingeniörs-tänk och satt en "sperrhebel" i säkringstangenten- då blir det ett moment ytterligare när man ska osäkra- och mindre gods kvar i säkrings-armen..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dansken sa:

Kom förbi- då ska jag passa in den åt dig..

passerade i lördags. Men har nog styrt om projektet till ren drevjaktsbössa. Med träkolven.  Ledat magasin  och öppna riktmedel med möjlighet till dämpare under vak. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-05-15 at 22:04 Dansken sa:

Jag "har råkat" köpa en bössa enligt ovan "bara för att jag kan" och för att "det var rätt pris" som det heter på grannkanalen...

Så om det är något som ni vill se hur man gör - skriv det i tråden

Helt klart ett intressant projekt! :thumbsup:

Blev tvungen att "googla" för att se vad du hade investerat i! :rolleyes:

Jag och säkert en hel del andra uppskattar utöver mycket information även bilder under transformerings processen.

Har inget att tillägga om vad bygget skall ta för väg, men sitter gärna och lär & får inspiration! :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den ser ju helt ok ut... blåneringen verkar vara i väldigt bra skick! :thumbsup:

Hur är säkerhets systemen på en sådan bössa?

T.ex vart går trycket om en hylssprängning skulle ske?

Orsaken till att jag frågar är att jag inte gillade avsaknaden av detta på min CG M96 så den avyttrades.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Frank69 sa:

Den ser ju helt ok ut... blåneringen verkar vara i väldigt bra skick!

.

Det var just sånna saker jag vill visa med denna tråd. "Den ser OK ut i butiken"- bara "lite småfix" att göra

Nu har jag taget isär bössan- och det är mycket att göra. Ingen skugga faller på säljaren: Jag visste exact vad jag köpte- och köpte den just för att den vara lite dålig. Inget klander till den som har ägt den innan heller: Det är tyvärr så här det ser ut på många gamla vapen ute i stugorna.

Jag gav inte mycket för bössan- allt detta var för att varna er för lite fallgropar- och att det, fast det är dåligt, egentligen inte är något problem att räta till om man kan- men måste man lämna iväg jobbet kan pengarna snart rulle iväg fort..

Tryck i m/96 och vapensprängningar och sånt skulle jag gärna slippa i denna tråd- detta är en projekt-tråd, och detta ämne har ältats till leda andra ställen....

Vi börjar med "det är bara en liten spricka vid lådstjärten" (den här var stor)

Varför kommer den till?  Jo, för att inpassningen från fabrik är ur-usel. När rekylklacken "sätter sig" i träet vid skytte kryper lådan bakåt. Ofta ligger Husqvarnor så djupt i träet att underbeslaget dras stumt mot lådbotten. Man tror den sitter fast om man drar skruvarna hårdare, men man drar bara metall stumt mot metall, så den ligger fortfarande löst. När lådan kryper bakåt i träet blir det lådstjärten som tar emot rekylen- den blir som en klyvyxa och spräcker träet. Man kan plastbädda den- men det här är inte längre lönsamt att laga (det går om det var Farfars bössa man är emotionellt engagerat i) Bokkolvarna som användes efter kriget (som denna) är mycket känsligare än valnöt då boken har kortare fibrer

En plastbäddning är ingen mirakelkur för att få bössor att skjuta bättre : Det är en reparation- eller ett sätt för folk som inte kan passa in en mekanism att passa i "ett projekt" ändå... På grannkanalen ska allt bäddas för att kunna skjuta. Min Tikka 695 skjuter klisterlapps-tät, helt original...  Varför skulle jag bädda den om den inte är sprucken? För att skjuta lite mindre klisterlappar? Hittar man däremot en gammal Husqvarna som INTE är sprucken kan det vara en ide' att bädda den profylaktiskt (om man vill ha den kvar original) för DEN kommer att spricka

P1010963.JPG

P1010974.JPG

P1010986.JPG

P1010993.JPG

P1010984.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan göra likadant om kolven är sprucken vid rekylklacken: Dra i en "fusk rekylbult" eller en skruv som den jag lagade lådstjärten med. D gör man ett försänkt hål i varje sida som man fyller med epoxilim blandat med kimrök. När man slipat det blir det en svart ring som ser ut som en rekylbult. Kolven sitter nu ihop och är klar för plastbäddning som vanligt.

P1020009.JPG

P1020010.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...