Hoppa till innehåll

Börja jaga 14 år.


Sebastian223

Recommended Posts

Hej, jag heter Sebastian och är 14 år. Jag har gillat jakt och vildmark sedan jag kunde gå men aldrig tänkt direkt på att bli jägare. Har läst att man kan bli jägare i nästan "vilken ålder som helst" men dock ingen vapenlicens och liknande. Vill få alla "sorters licens" hagel, kul mm. Älskar alla sorters skjutvapen, har precis börjat skjuta i skytteklubb, men gevär är roligast mitt favorit kul och halgelgevär är Sako 85 kaliber 223 och Whinchester 101 bock bla bla bla. Skulle vilja få jägarlicens till sommaren som tidigast. Har en person i min närhet som är 26 som kanske skulle vilja bli det med mig om så behövs eller liknande. Bor strax utanför Göteborg. Frågor: Vad kostar det? Är det svårt att få jägarlicens? Vad krävs? Får jag jaga? Vad ska man tänka på? mm. Tacksam för svar Mvh Sebastian.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har du svar på många av dina frågor: https://jagareforbundet.se/utbildning/jagarexamen/

Angående priset så finns det ju en grundavgift för de olika proven, så läser du allt själv och redan kan skjuta så behöver du ju teoretiskt inte betala mer än det. Sedan finns det ju olika kurser både långa, där man träffas en gång i veckan under typ en termin, och intensivkurser där allt är klart över en helg. De sistnämnda kan man väl i princip ta hur mycket som helst i betalt för...

Har du inte en massa vänner och/eller släkt som jagar dom kan hjälpa dig brukar tipset vara att gå en av de längre kurserna, ofta i regi av något studieförbund. Då får man mer möjlighet att ställa frågor och gå på djupet. Dessutom finns det ju en möjlighet att skaffa kontakter.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen Sebastian223!

Alla började vi våran väg till jakt, skytte och natur vid olika åldrar och av olika anledningar och det finns nog egentligen ingen stereotypisk jägare längre eftersom vi täcker alla kategorier som finns i samhället och har som enda gemensamma nämnare att vi tycker om jakt.

Det du frågar om är jägarexamen. Det kan vara svårt med alla olika begrepp och regelverk i början, men alla var vi nybörjare en gång i tiden och alla har vi goda råd att ge samt även ett och annat tips på saker som kanske var mindre lyckade... ;)

Jägarexamen kan du genomföra och avklara i din ålder, men även vid godkända erlagda serier i respektive kategori (säker hantering, målskytte kula, hagelproven och kulprovet på älgbanan) så kan du inte ansöka om egen vapenlicens innan du fyllt 18 år. Det finns en möjlighet att söka vapenlicens på dispens som 16-åring, men då enbart om du går en gymnasial utbildning som jägmästare eller liknande, men det är också det enda undantaget jag känner till. Dock kan du tillsynsjaga innan du har egen vapenlicens och vad det innebär finns det en hel del att läsa på t ex Svenska Jägareförbundets hemsida. Jag rekommenderar att du läser allt om det juridiska där eftersom du bara hittar fakta där och exakta svar på vad som gäller just nu.

Jag rekommenderar att du går en traditionell Svenska Jägarskolan (eller vad den heter i dagsläget) och tar din jägarexamen. Då får du lära känna nya människor med samma intresse i samma veva och alltid är det ett par stycken som redan har jaktmark, och med lite tur så har du också kanske någon att börja jaga med när ni är klara? En av mina absolut bästa vänner träffade jag genom just jägarexamen :)

Det är inte dyrt att ta jägarexamen men helt gratis är det ju inte. Det är en hel del litteratur - som faktiskt är riktigt bra, och så tillkommer kostnader för varje prov, men det är inga grova pengar vi talar om. Gissar att det nog inte kostar mer att ta jägarexamen än att vara aktiv inom en idrottsgren där man behöver utrustning? Se det som en investering för livet!

Det är inte enkelt att ta jägarexamen för man måste läsa ganska mycket och det är framförallt mycket man måste lära sig, men utan dessa kunskaperna så är det svårt att ge sig ut i skog och mark och veta vad man skall göra och framförallt vad man inte kan göra.

Här är fördelen med själva studiecirkeln man går på för då lär man sig tillsammans i grupp allt man behöver, och tack vare att man under hela resan kan diskutera och resonera med alla andra så lär man sig också det man behöver grundligt. Jag rekommenderar INTE en av dessa "snabbkurser" för jägarexamen - om man inte redan har stora kunskaper genom jagande förälder eller liknande.

Det tar ett halvår och lite till, men så är det och vem vet? Du kanske hittar vänner för resten av livet som jag gjorde?!

Så kolla länken som Sun Flower skrev till dig så får du en bra översikt över vad du har framför dig och vad det innebär. Du har ju några år på dig att fixa detta tills du fyller 18. Det är inga problem att ta jägarexamen som 15-åring.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Kan man ta sin jägarexamen/kurs vilken tid på året som helst eller finns det avsedda perioder?    

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker absolut att du ska ta jägare examen men det är ju ingen brådis då du är så ung. Kolla på skolan du går på om det finns intresse. Kanske finns det någon lärare som är jägare och kan tänka sig att ha en kurs. Samma sak på fritidsgården. Vet en del som tagit jägarexamen i skolan. Nu är det i och för sig lääänge sen jag gick skola. Med lite tur kanske det går att lösa på så vis. Då borde rimligtvis kostnaden bli lägre. Jägarnas riksförbunds utbildningsmaterial ligger lägre i pris än Svenska Jägare förbundets dito.

Det går ju även att läsa själv. Kanske du har någon släkting eller granne som kan fungera som mentor?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att någon lärare på min skola är jägare men fråga går ju an. Har för mig att några en bit ner på gatan är jägare, de kan jag fråga med. Tack för tipset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hallå, jag har faktiskt anmält mig till skattegårdens jaktkurs i Landvetter utanför Göteborg. Den börjar 13 Oktober och är 4 dagars intensivkurs. Har ni några tips att ge mig? Är lite orolig över hur provet kommer att gå, kan ni berätta lite vad som brukar komma på proven, är det mycket om älg och vildsvin tex?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läs boken noga innan och gå igenom frågehäftet och frågorna som finns längst bak i boken. Finns även en app med frågor som jag tycker var bra. Frågorna är blandade så jag kan inte ge dig några tips, råplugg som gäller. Lycka till !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
edvin svensson

Hej jag heter edvin och är 14 år och jag älskar naturen och jakt såklart och undrar om jag får jaga med min far på hans mark

då hade vi tänkt jaga hare med hagel om det är olagligt eller lagligt att jaga med sin pappa eller mamma när man är under 14

mvh edvin

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago edvin svensson sa:

Hej jag heter edvin och är 14 år och jag älskar naturen och jakt såklart och undrar om jag får jaga med min far på hans mark

då hade vi tänkt jaga hare med hagel om det är olagligt eller lagligt att jaga med sin pappa eller mamma när man är under 14

mvh edvin

 

Hur fungerar uppsiktsjakt?

Enligt vapenlagen får ett vapen lånas ut till den som fyllt 15 år. Den som lånar vapnet får ha det och använda det under långivarens direkta uppsikt. Det betyder i princip att låntagaren befinner sin inom "armlängds avstånd" från utlånaren. Den som lånar ut sitt vapen får också bära med vapen (eget eller lånat). Detta för att snabbare kunna ingripa vid behov. Jägarexamen behövs inte vid uppsiktsjakt, men däremot statligt jaktkort. Undantaget är om du är under 18 år vid jaktårets början. Du slipper betala jaktkortet också så länge du inte har eget vapen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago, edvin svensson said:

Hej jag heter edvin och är 14 år och jag älskar naturen och jakt såklart och undrar om jag får jaga med min far på hans mark

då hade vi tänkt jaga hare med hagel om det är olagligt eller lagligt att jaga med sin pappa eller mamma när man är under 14

mvh edvin

 

Hej Edvin och välkommen till Jaktsidan!

När man har fyllt 15 så är det tillåtet med det som kallas uppsiktsjakt. Det betyder att du får låna gevär av någon vuxen som har vapenlicens (t.ex. pappa eller mamma) och skjuta själv, men bara om den som du lånar vapnet av står precis bredvid dig hela tiden.

Har du inte fyllt 15 så får du naturligtvis följa med på jakt ändå, men du får inte skjuta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago edvin svensson sa:

Hej jag heter edvin och är 14 år och jag älskar naturen och jakt såklart och undrar om jag får jaga med min far på hans mark

då hade vi tänkt jaga hare med hagel om det är olagligt eller lagligt att jaga med sin pappa eller mamma när man är under 14

mvh edvin

 

Hej Edvin och välkommen till jaktsidan ? 

Kul att du hittat hit och lyfter en gammal tråd med ständigt aktuell frågeställning. 

Det är som sagt en gräns på 15 år för att få sitta med bössan och då på armlängds avstånd från den som har licensen. 

Det finns dock ingen åldersgräns för jägarexamen, jag hoppas du tar den så fort du kan om du inte redan gjort det, då får du också svar på denna frågan. 

Lycka till ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...