Hoppa till innehåll

Sauer 100 som första vapen?


Gustav

Recommended Posts

Just now dru sa:

Åk till Torsbo och kläm....

Vi gjorde det, visste inte då vad som var bra eller dåligt. Han visade bara Remington 700 och Sauer 100 paketen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha...smålänning...'ekonomisk' med andra ord ;) Tänk bara på andemeningen i det som Dansken nämnde i början av tråden..."if you buy quality you only cry once". Kanske nån förälder e.dyl kan låna dig några tusenlappar för att göra ett bättre köp som du förlorar avsevärt mindre pengar på om du framöver evt vill sälja prylarna (billiga paketbössor störtdyker i pris beggat) B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Gustav sa:

Det stämmer. Jag bor i Gnosjö, Småland. 45 min syd-väst om Jönköping.

Då har du en bit till Götene - men en liten tripp för att kika på denna 

Sako L591

Själv hade jag kunnat tänka mig dubbla bilresan för att få lägga vantarna på en slik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prismässigt skiljer föga mellan ammo till 308 win resp 30-06. Det finns billig övningsammo till bägge. Rekylen från 30-06 är aningen hårdare, men inget att tala om i en så stabil bössa som Sako 75. Vore jag dig skulle jag köpa den jag länkade till...bjud 10.000 kr och se om säljaren nappar B)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Dr Krall sa:

Aha...smålänning...'ekonomisk' med andra ord ;) Tänk bara på andemeningen i det som Dansken nämnde i början av tråden..."if you buy quality you only cry once". Kanske nån förälder e.dyl kan låna dig några tusenlappar för att göra ett bättre köp som du förlorar avsevärt mindre pengar på om du framöver evt vill sälja prylarna (billiga paketbössor störtdyker i pris beggat) B)

Precis! Jag skulle inte vetat det om ni inte hjälpte mig. Jag kanske skulle suttit här med ett dyrt gevär- & kikarpaket som jag skulle sälja senare för 40% av vad jag betalade. Tackar ännu en gång!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Dr Krall sa:

Prismässigt skiljer föga mellan ammo till 308 win resp 30-06. Det finns billig övningsammo till bägge. Rekylen från 30-06 är aningen hårdare, men inget att tala om i en så stabil bössa som Sako 75. Vore jag dig skulle jag köpa den jag länkade till...bjud 10.000 kr och se om säljaren nappar B)

Vi ska o titta på vapen i Värnamo Vapen i övermorgon. Kanske hittar något där nu när jag kan betydligt mer.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Dr Krall sa:

Du får väl bli medlem på Robsoft och fråga honom! Zeissen är såld förresten...förstod den skulle gå snabbt. Där försatte du en fin möjlighet.

Fick reda på det för typ 3 h sen. Han hade säkert bokat in att titta på den

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var nyss o tittade i Värnamo Vapen. Vi blev inte förvånade, han ville bara sälja nytt och dyrt. Jag frågade efter Tikka syntet .308 men det är ont om .308. Han tog fram en Tikka T3 30-06 beg. och den kändes bra, den passade osv. men den var verkligen begagnad! Det var flera jack och repor i kolven samt rost i mekanismen. Priset visste han inte, men han föreslog att vi skulle komma tillbaka om en vecka för då får han in några andra Tikka och får reda på priset. Det var en T3, inte T3x vilket skulle vara bra?

Jag frågade efter beg. sikten och han tog fram en leupold för 2500kr. Väldigt enkel, men billig! Jag blev lite förvånad eftersom jag trodde att beg. sikten som dem skulle kosta 4000+. Han tyckte att 1-6 var bra eftersom då kan man sikta lättare på nära håll, vad tycker ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är dags att du köper en bössa och ett sikte och börja lära dig vad som passar just dig. Den kommer inte vara perfekt, du kommer hitta fel, du kommer köpa ny - du kommer lära dig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago dru sa:

Jag tror det är dags att du köper en bössa och ett sikte och börja lära dig vad som passar just dig. Den kommer inte vara perfekt, du kommer hitta fel, du kommer köpa ny - du kommer lära dig.

Instämmer helt i detta - det är för mycket frågetecken kvar hos TS trots att vi försökt hjälpa till så gott vi kan. 

Nu är det nog bara den "hårda skolan" kvar - learn by doing. Köp något som du tycker känns bra och testa en säsong - byt till nästa om det skulle kännas helt kass.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Joacim sa:

Instämmer helt i detta - det är för mycket frågetecken kvar hos TS trots att vi försökt hjälpa till så gott vi kan. 

Nu är det nog bara den "hårda skolan" kvar - learn by doing. Köp något som du tycker känns bra och testa en säsong - byt till nästa om det skulle kännas helt kass.

Vad tycker ni är en bra prisklass i så fall? Om man köper nytt så ska man nog inte sälja den efter en säsong. Samma sak med andra gevär som kommer drastiskt tappa i värde. 

Tappar t.ex. Tikka T3 / T3x mycket i värde om de är begagnade?

Blir verkligen sugen på en T3x :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dr Krall sa:

Sakon jag länkade till ovan är nu prissänkt till 9800 kr. Och här har du ett supersikte för 6500 kr (Helia CSX 1,5-6x42). Sluta vela som katten kring het gröt nu! :thumbsup:B)
http://www.blocket.se/ostergotland/Blaser__Chapuis__Helia_och_Leupold_67546697.htm?ca=11&w=3

Såg det! Jag har frågat var han bor så hoppas att han är i närheten :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick tag på säljaren! Han bor i Viken (norr om Helsingborg). Han kunde tänka sig att låta mig provskjuta den :D 

Ska se om jag kan åka o titta på den någon gång!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min pappa träffade en som hade köpt ett Tikka T3 paket och denna personen är väldigt nöjd, enligt pappa. Nu när jag har lite erfarenhet när det gäller kikare och gevär så ska man ju undvika paket, och detta paketet verkar inte så inbjudande eftersom jag vill hellre ha T3x och ljuddämpare är inget jag kommer att ha användning av för tillfället. Vad tycker ni?

http://www.wildmarkullared.se/index.php?main_page=product_info&cPath=248_274&products_id=3575

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra bössa. Bra dämpare. Och som vanligt i paketen prut på kvalitet på siktet. Tror inte för ett ögonblick att handlarna sysslar med välgörenhet. Nånstans plockar de inte marginal. Blev det inget med Sakon!?? Den plus Helian som var upp tidigare är mkt bättre grejjor!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...