Hoppa till innehåll

Pointervalpen Abba


Broder Tuck

Recommended Posts

Utfodring av den lilla krabaten.

Som "vanligt" så är det 6-åringen som står för filmandet.

MOV_0276.mp4

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fina foton på hundarna.:)

Det har aldrig varit fel på matlusten hos pointrar. Slukar maten på 0-tid.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt för valpen en del gånger att koncentrera sig på sin egen mat.

MOV_0282.mp4

Som synes så får Abba vänta lite längre än sist innan hon får lov att äta. Tiden kommer successivt att ökas ytterligare. Så småningom kommer vi att återgå till den gamla rutinen här, att alla matskålarna ställs ner och man ger en hund åt gången lov att äta.

Provade att ge henne en tuggpinne idag men hon fick inte ta den direkt. Provade också att ta av den från henne och det funkade riktigt bra.

MOV_0284.mp4

 

Pippi fick utföra en simpel apportering med en frusen ripa som valpen fått bekanta sig med före. Om Pippi hade varit det minsta egennyttig skulle jag aldrig gjort så här. Det ska bara vara positivt med fågel, speciellt i början så hade jag haft en äldrehund som vaktat viltet skulle jag hellre avstå än att göra på detta sätt.

MOV_0279.mp4

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Broder Tuck sa:

Det är lite svårt för valpen en del gånger att koncentrera sig på sin egen mat.

MOV_0282.mp4

Som synes så får Abba vänta lite längre än sist innan hon får lov att äta. Tiden kommer successivt att ökas ytterligare. Så småningom kommer vi att återgå till den gamla rutinen här, att alla matskålarna ställs ner och man ger en hund åt gången lov att äta.

Provade att ge henne en tuggpinne idag men hon fick inte ta den direkt. Provade också att ta av den från henne och det funkade riktigt bra.

MOV_0284.mp4

 

Pippi fick utföra en simpel apportering med en frusen ripa som valpen fått bekanta sig med före. Om Pippi hade varit det minsta egennyttig skulle jag aldrig gjort så här. Det ska bara vara positivt med fågel, speciellt i början så hade jag haft en äldrehund som vaktat viltet skulle jag hellre avstå än att göra på detta sätt.

MOV_0279.mp4

Alltid intressant att prova o se om det är samma mat i dom andra skålarna. Känner igen fenomenet. Till slut kunde dom stå o äta jämte varandra med bara vattenskålen emellan dom.:D

 

22 minutes ago Broder Tuck sa:

Jag skulle gärna se att Abba blir som Pippi ungefär och det verkar nästan som Abba vill det själv ;)IMG_1543.JPGIMG_1555.JPG

IMG_1550.JPG

Fina foton!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är väl mest Svarthunden som är lite egennyttig när det gäller mat. Tror inte vi haft någon hund som varit så matfrisk som henne dessutom har hon lägre ämnesomsättning så hon behöver mindre mat. I vanliga fall brukar hon få vänta längre innan hon får lov.

 

Tack, det är frugan som fotat dessa bilder.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Broder Tuck sa:

Jo det är väl mest Svarthunden som är lite egennyttig när det gäller mat. Tror inte vi haft någon hund som varit så matfrisk som henne dessutom har hon lägre ämnesomsättning så hon behöver mindre mat. I vanliga fall brukar hon få vänta längre innan hon får lov.

 

Tack, det är frugan som fotat dessa bilder.

Ok! Jag hade en pointer på prov född på hösten. Då hade jag bara en eng. setter. Settern var inte så matfrisk utan hon väntade en stund innan hon ville äta o vände man ryggen till så var pointern där o slukade hennes mat på nolltid även som valp o för ett bra tag framöver om man inte var observant så skramlade det till i settern matskål.:thumbsup:

Ok! Även filmerna då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frun har filmat apporten, annars är det oftast 6-åringen som filmar om jag finns med i bild vill säga. När jag ger valpen tuggpinnen håller jag i och filmar själv.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Broder Tuck sa:

Jag skulle gärna se att Abba blir som Pippi ungefär och det verkar nästan som Abba vill det själv ;)IMG_1543.JPGIMG_1555.JPG

IMG_1550.JPG

Go "hög" av hundar:wub:. Nog präglas de små på de äldres sätt och beteende. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo de är mysiga Pointrarna. Ligger gärna tillsammans. Pippi är lugnet själv inomhus också så det är svårt få en bättre förebild. Svarthunden är inte så tokig hon heller (påminner mycket om en katt inne fast hon klöser inte på väggarna). Har aldrig haft en lugnare valp än den svarta, en ren betraktare. Blivit mer fart på henne när hon blev lite äldre men lugn inomhus och när det krävs. Nåja nu ska väl denna tråden mest handla om Abba var det tänkt men men.

Filmade lite hundbus idag. Samma som jag lagt i dagboken.

MOV_0285.mp4

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Broder Tuck sa:

Frun har filmat apporten, annars är det oftast 6-åringen som filmar om jag finns med i bild vill säga. När jag ger valpen tuggpinnen håller jag i och filmar själv.

Ok! Då är det en duktig 6-åring som är förste maskinist hos dig.:thumbsup: Ok! Det går ju bra om man har den på lagom avstånd.:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Broder Tuck sa:

Jo de är mysiga Pointrarna. Ligger gärna tillsammans. Pippi är lugnet själv inomhus också så det är svårt få en bättre förebild. Svarthunden är inte så tokig hon heller (påminner mycket om en katt inne fast hon klöser inte på väggarna). Har aldrig haft en lugnare valp än den svarta, en ren betraktare. Blivit mer fart på henne när hon blev lite äldre men lugn inomhus och när det krävs. Nåja nu ska väl denna tråden mest handla om Abba var det tänkt men men.

Filmade lite hundbus idag. Samma som jag lagt i dagboken.

MOV_0285.mp4

Sådant där bus känner man igen!:D:wub: Både inom- o utomhus.:thumbsup: En del kan vara extremt lugna o sedan släpper dom loss all energi när man stryker av dom halsbandet o ge dom kommandot hopp o lek.:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lsjonsson sa:

Ok! Då är det en duktig 6-åring som är förste maskinist hos dig.:thumbsup: Ok! Det går ju bra om man har den på lagom avstånd.:)

Det är ju inte bara hundarna som man tränar. ;)

Är väl kanske som en bekant sa

-De med trevliga hundar har oftast trevliga barn också. Eller om det nu var tvärtom?

 

2 hours ago lsjonsson sa:

Sådant där bus känner man igen!:D:wub: Både inom- o utomhus.:thumbsup: En del kan vara extremt lugna o sedan släpper dom loss all energi när man stryker av dom halsbandet o ge dom kommandot hopp o lek.:lol:

Här får de aldrig leka inomhus det är bara valpen som har lite svårt för den regeln ännu. Oftast gör hundarna inget väsen alls inne. Glömde Pippi i bilen en gång så efter en 10-15min inser man att hon sitter kvar i bilen som vi ställt in i garaget. :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Broder Tuck sa:

Det är ju inte bara hundarna som man tränar. ;)

Är väl kanske som en bekant sa

-De med trevliga hundar har oftast trevliga barn också. Eller om det nu var tvärtom?

Helt rätt! :D

Ja, det kan ju vara bägge delarna!:thumbsup:

29 minutes ago Broder Tuck sa:

Här får de aldrig leka inomhus det är bara valpen som har lite svårt för den regeln ännu. Oftast gör hundarna inget väsen alls inne. Glömde Pippi i bilen en gång så efter en 10-15min inser man att hon sitter kvar i bilen som vi ställt in i garaget. :ph34r:

Ok! Mamman o styvmor till den senare bjöd upp till bus ibland o dom slutade på hennes skall.:thumbsup:

Det är sådant som kan hända!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nationaldagen firades med en hel del munhuggning och bett som synes då Abba fick sällskap av en jämngammal Jämthunds hane. Jämten hade fullt sjå att försöka hänga med. :)

 

IMG_1560.JPGIMG_1559.JPGIMG_1561.JPGIMG_1564.JPG

 

IMG_1566.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är Svarthunden med en liten stund innan hon tyckte det blev för varmt och var tvungen ligga för sig själv. Pointrarna ligger gärna i en hög oavsett hur många de skulle bli.

 

IMG_1568.JPG

IMG_1575.JPG

IMG_1576.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi går sakta framåt. Inkallningarna här var det på gränsen. Är dock övertygad om att det kommer att bli bra så småningom. Hon är trots allt väldigt ung ännu.

 

Dottern som filmar och är lite störning.

inkalln 6juni.mp4

 

Inkallning när hon har en kotte som hon vill behålla. Dåligt filmat då jag gör det själv med ena handen medan jag kallar in och plockar av henne kotten senare.

inkalln8juni.mp4

 

Utfodring Abba får lov som nr2. Som synes så förstår hon inte direkt att hon har lov att börja äta.

utfodring9juni.mp4

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provade lite spontan apportering för första gångerna idag då hon verkar väldigt bärvillig. Gick väl rätt bra men fick flytta undan köksstolarna så hon inte skulle "köra fast".

MOV_0322[1].mp4

Har inte blivit så mycket gjort här tidigare i veckan då det varit världens busväder. Så vi ligger kanske lite "efter" i träningen men det känns inte så farlig man ska ju ändå ha henne en 10-13 år eller så...

Idag var det 8åringen som stod för filmandet. Köket är lite trångt som synes.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det har sin gilla gång här på hundfronten. Inga större ändringar utan vi tar det sakta framåt. Hon har fått börja vänta vid dörren när vi ska in ibland även när vi ska ut. Är det bråttom ut bär jag henne för att inte förvirra henne om hon ska vänta på lov eller inte.

Igår fick Abba äta ett mål utomhus, som vuxen vill jag att hon ska kunna äta oavsett vilken miljö vi befinner oss i. Det underlättar då vi är i skogen ett längre tag eller åker bort för att jaga eller gå jaktprov osv. Vi har heller inga fasta mattider utan hundarna får äta när skålen ställs fram helt enkelt.

utfodring 20juni utomhus.JPG

Var på den skogsbeklädda delen av tomten igår så hon fick springa lite i skogsmiljö. Det blåste rejält och hon tappade bort mig just i början då jag gick ner i vind och hon blev osäker på var jag var och sprang hem på gräsmattan. Såg lite lätt stressad ut så jag sprang efter och kallade in henne från 60-70m avstånd vilket är betydligt längre än vi kört tidigare. Hon kom direkt och höll lite bättre kontakt efter det. Gick tillbaka till skogen som vi har på tomten. Körde lite inkallningsövningar när vi ändå var där för att öka på hennes samling av minnesbilder. Har vid något enstaka tillfälle haft orre och tjäder på tomten samt givetvis morkullor, älg, rådjur, hare och räv. Det enda som jag fällt på själva tomten är dock bara järpe och allehanda kråkfåglar. Räv har jag fällt från huset då de varit ute på odlingen, det är inga mängder men brukar bli någon per år.

 

Så här såg det ut när jag kallade in Abba i skogen. Kolla in farten på henne. I slutet på klippet får hon syn på sin egen svans. :D

inkalln 20juni i skogen.mp4

 

Igår kväll fick jag "testa mitt nej" då jag såg att hon hittat något som hon ville bära bort/äta upp. Jag gav ett tydligt NEJ varpå hon spottade ut en halvrutten musunge. Skönt att slippa gräva ut det ur munnen.

:thumbsup:

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo inkallning håller på att sitta hyfsat bra. Har man en fullblodracer så får man väl försöka ha dressyr efter det också. ;)

 

Filmade idag när jag plockade in hundarna efter att jag rastat dem. Som synes har jag inte krav att de ska sitta utan bara vänta på lov. Tycker det är praktiskt att kunna torka av fötterna vid behov innan de ska in så jag föredrar egentligen att ha dem stående.  Abba sätter sig dock ofta men inte alltid. Har också börjat med att hon ska ta ögonkontakt. Sin vana trogen så hugger hon gärna någon sko eller annat i hallen på vägen in. Brukar bara locka in henne och tacka och ta emot. Bärvillig liten tjej detta.

MOV_0380.mp4

ursäkta röran i hallen men det ska väl synas att man har barn och har roligare saker för sig än att plocka och städa hela tiden.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att det går framåt. Ja visst måste man ha det! Jag vet vad som krävs på 3 settrar.:thumbsup:

Tripp trapp o trull.:D Bra jobbat där.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...