Jump to content

Jag är kär!

qvarnhill
 Share

Recommended Posts

Trodde inte man kunde bli kär i en bössa men idag hände det! Fick se en Mannlicher helstock, tror det är en luxus-modell i kaliber .308 med ett hyggligt modernt Aimpoint monterat och det sa KLICK! Det bästa av allt är att jag kan få köpa den men hur mycket ska jag betala?

Skicket var väl i det närmaste nyskick...

• Like 2

Det beror helt på (års)modell på både vapen och aimpoint såklart - "hyfsat modernt" är ju ganska svävande ;)

Mvh

42 minutes ago Joacim sa:

Det beror helt på (års)modell på både vapen och aimpoint såklart - "hyfsat modernt" är ju ganska svävande ;)

Mvh

Aimpointen typ 15 år och bössan sådär dubbelt så gammal men som sagt, det hela var stort sett fläckfritt!

Känns som att aimpointen kan vara en 3000, 5000 eller 7000 - 1" eller 30mm? Men säg att Aimpointen betingar ett värde kring 1-2000kr.

Bössan, runt 30 år alltså? Bör vara en Mannlicher M och då ligger värdet på 5-7000kr skulle jag säga.

Vad är det för montage? Ett Mannlicher orginal från tiden bör inbringa en 500-ing - 1000kr.

Mvh

7 minutes ago Joacim sa:

Känns som att aimpointen kan vara en 3000, 5000 eller 7000 - 1" eller 30mm? Men säg att Aimpointen betingar ett värde kring 1-2000kr.

Bössan, runt 30 år alltså? Bör vara en Mannlicher M och då ligger värdet på 5-7000kr skulle jag säga.

Vad är det för montage? Ett Mannlicher orginal från tiden bör inbringa en 500-ing - 1000kr.

Mvh

OK, tack! Högt räknat 10 loppor då... Nå't att tänka på!

1 hour ago qvarnhill sa:

OK, tack! Högt räknat 10 loppor då... Nå't att tänka på!

Det kan vara en tidig luxus också - då går priset upp till 8-10000kr för bössan - så 12000kr för paket då ungefär.

Här en tidig Luxus Mannlicher luxus dom nyare har kolvhalssäkring av "rulltyp" som ett hjul man snurrar på.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Similar Content

• Richard Jonsson
      By Richard Jonsson
      Tjäna!
      Har nu börjat få hem alla delar o saker som krävs för att kunna jaga.
      Har en winchester xpr i .308 utan dämpare eller m-broms.
      Det jag undrar lite över är om det finns andra xpr ägare här på forumet eller kunniga säljare, ägare osv som kan rekommendera en redigt grym kula att jaga med, samt en billig och bra övningsammunition. Det som jag kommer att jaga lär bli gris och rådjur i första hand.

Tack
      /Richard 
    • mr Snok
      By mr Snok
      Sett att det diskuteras relativt höga vapenvikter när det redogörs för precisionsbyggen i projekttrådarna.

Med risk för att bli en-hur-långt-är-ett-snöre fråga... hur avgörande är vapenvikten för skytte upp till 150m med en typiskt klass1 som 308/30-06? Blir det t ex märkbart mindre känsligt för rekylupptaget om man tynger ner ett system från 3,5kg till 4,5kg?

• Fredrik Örberg
      By Fredrik Örberg
      165gr scirocco II laddad med 43gr n202 uppmätt till 815 m/s
      Blöt gelatin kulan stoppad i nyblötta tidningar.
      Erfarenheter av Scirocco i 308?
    • Anders Johannesson
      By Anders Johannesson
      Skall investera i en klass 1 studsade kaliber 6,5x55 och har snöat in mig på helstock. Enbart pga att det är estetiskt tilltalande. Sen läser man och motståndarna skriver ju hela tiden om att träet kan ligga mot pipan vid fukt. Frågan till er som har erfarenhet, hur är det i verkligheten? Måste man bada med bössan för att det ska hända eller blir det "problem" redan vid hög luftfuktighet?
    • mr Snok
      By mr Snok
      Hej!
      Är det ngn vänlig själ som besitter Ladeboken utgåva #6 och kan berätta hur de ser på Lapua Mega 150gr i 308win med Vithavouri-kruten?
  • Create New...