Hoppa till innehåll

culot

Recommended Posts

Klart att det gör, lägga ut väldigt löst. Tunt och rökfärgat fiskar bra, siken har bra syn och ser taggtråds stängslen. Rena nät är ett måste!

Det du beskriver beror på att de är dåligt sydda, det är en konst att sy nät på rätt sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

enda gången jag fiskat med när var 15 år sedan. Totalt okunnig både vad gäller lagar och hur man gjorde rent praktiskt på den tiden så får väl skylla på vi var ung och dum.

1. Vi hade pimplat i en liten tjärn där vi visste det fanns regnbåge och röding inplanterad. Den var inte mer än kanske 80 x100 m stor. Vi hade fått nån enstaka fisk där men bra storlek på dom kring 1.5kg. En sen höstdag när isen hade hunnut bli kanske 15 cm tjock och snöfri kom vi på iden att lägga nät där. ingen hade gjort det innan. Så vi tog en yxa och började hugga i isen. Tog seäkrt 1.5 timme att göra en 10 cm bred skåra som var en 15 m lång kanske. Sen slängde vi bara i nätet och lät det ligga i 2 dagar. ja, 2 dagar!. När vi kom dit hade vi 15 fina fiskar . Det blev ett jävla jobb att ta ur dom ur nätet så vi tog bara kniven och skar sönder det. God fisk iaf men kanske inte så kul för de som planterat in dom, haha.

2. I en sjö vi länge fiskat i och fått rätt mycket miindre abborrar, men denna gång hade köpt en liten gummibåt. Inte för att lägga ut nät utan för att faktiskt fiska i. VI hade kul och grilla korv och så när en av oss sa vi borde lägga nät där. Sagt och gjort, vi for och köpte ett nät och l ut det vid kl 22 på kvällen med hjälp av båten. kanske 100 m från land.  Vi satte och vid elden igen och vöntade några timmar. När vi sedan kollade ntet igen var det enda vi fick en abborre på1.5 kg. Och även idag är det den största abborre jag sett. Vi trodde först det var en gädda faktiskt när vi såg den i vattnet.

SÅ. mina olagliga näthistorier. Har aldrig fiskat med nät sedan dess och tveksamt jag kommer göra det. Nog kan man få bra med fisk även med spöfiske om man är ute efter mat på bordet.  Det är iaf min erfarenhet. '

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago hoghunter101 sa:

enda gången jag fiskat med när var 15 år sedan. Totalt okunnig både vad gäller lagar och hur man gjorde rent praktiskt på den tiden så får väl skylla på vi var ung och dum.

1. Vi hade pimplat i en liten tjärn där vi visste det fanns regnbåge och röding inplanterad. Den var inte mer än kanske 80 x100 m stor. Vi hade fått nån enstaka fisk där men bra storlek på dom kring 1.5kg. En sen höstdag när isen hade hunnut bli kanske 15 cm tjock och snöfri kom vi på iden att lägga nät där. ingen hade gjort det innan. Så vi tog en yxa och började hugga i isen. Tog seäkrt 1.5 timme att göra en 10 cm bred skåra som var en 15 m lång kanske. Sen slängde vi bara i nätet och lät det ligga i 2 dagar. ja, 2 dagar!. När vi kom dit hade vi 15 fina fiskar . Det blev ett jävla jobb att ta ur dom ur nätet så vi tog bara kniven och skar sönder det. God fisk iaf men kanske inte så kul för de som planterat in dom, haha.

2. I en sjö vi länge fiskat i och fått rätt mycket miindre abborrar, men denna gång hade köpt en liten gummibåt. Inte för att lägga ut nät utan för att faktiskt fiska i. VI hade kul och grilla korv och så när en av oss sa vi borde lägga nät där. Sagt och gjort, vi for och köpte ett nät och l ut det vid kl 22 på kvällen med hjälp av båten. kanske 100 m från land.  Vi satte och vid elden igen och vöntade några timmar. När vi sedan kollade ntet igen var det enda vi fick en abborre på1.5 kg. Och även idag är det den största abborre jag sett. Vi trodde först det var en gädda faktiskt när vi såg den i vattnet.

SÅ. mina olagliga näthistorier. Har aldrig fiskat med nät sedan dess och tveksamt jag kommer göra det. Nog kan man få bra med fisk även med spöfiske om man är ute efter mat på bordet.  Det är iaf min erfarenhet. '

Ja om inte merparten av spöfiskarna slängde tillbaka fisken när dom lekt klart med den så är det väl fine för min del, dock spyr jag på den sorten som gladeligen proppar i sig  " fritt spöfiske " på mina vatten för att i nästa mening yla Nätfiske = rovfiske 

/P

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago, tecno said:

Passa er.... ;)

fisketillsyn.thumb.JPG.48e8c91f92cfd23eb6ed8f7059c396b1.JPG

haha. vilken tur då att många är småfeta 50 plusare som inte springer många meter innan luften tar slut i lungorna . Har hänt några gånger. Men helt ärligt tycker jag det är färjäkligt att man ska behöva betala på ställen som inte hålls efter eller där det inte är inplanterat. Vad går pengrna till egentligen från fiskekortet? Direkt till kaffe och bullar för tillsynsman?
 

ta ume älv tex. ingen har gjort nåt arbete för fisken alls och betåndet sköter sig helt själv. Det finns inget yrkesfiske och de som fiskar där är väl mest under sommaren. Hade varit fint med en förklaring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför skulle inte en markägare ta betalt för att upplåta rätten åt andra att nyttja dennes resurser? Fiskekortsavgifter går till olika saker på olika ställen, allt från fiskevård till utdelning till markägarna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Silver sa:

Varför skulle inte en markägare ta betalt för att upplåta rätten åt andra att nyttja dennes resurser? Fiskekortsavgifter går till olika saker på olika ställen, allt från fiskevård till utdelning till markägarna.

Som markägare helt ok men är det en förening (fvo) som säljer kort så får dom allt lägga en del slantar på skötsel också 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte så ovanligt att det inte är så stor aktivitet i FVO´n men det är något man får leva med eller så får man engagera sig själv och hjälpa till.

I alla fall är det min erfarenhet, har aldrig mött åsikter likt era så blir lite förvånad, jag ser det mest som ett förtroende att få lösa kort och åka och fiska på annans vatten, FVO eller "markägarstyrt".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago Silver sa:

Det är inte så ovanligt att det inte är så stor aktivitet i FVO´n men det är något man får leva med eller så får man engagera sig själv och hjälpa till.

I alla fall är det min erfarenhet, har aldrig mött åsikter likt era så blir lite förvånad, jag ser det mest som ett förtroende att få lösa kort och åka och fiska på annans vatten, FVO eller "markägarstyrt".

Står det i stadgarna att fvo ska sköta vattnet så får dom göra det med speciellt om dom vill som ett område där jag bor särskilja sej som ett gäddfiskesjö speciellt mot utländska fiskare

  inte en krona la dom ner på att kunna traila I en båt säkert jag erbjöd mej att fixa till naturrampen möttes av kalla handen delux men började bli lite andra ljud när en holländare råkade ut från en olycka pga av deras naturramp dyyyyr båt suuuura holländare  snabbt tillrättad ramp dyyyyrt 

Att erbjuda hjälp är många gånger totalt menlös många gånger bättre att ställa krav och gärna i social media

   fixade ved till ett put&take vatten via sociala medier vart lite surt från dom med erbjöd samma vatten att hjälpa till med renoveringar/isättningar av bryggor om dom stod med nån typ av byggström och material  jag med en del verktyg och kunskaper(snickare) kalla handen  de lux  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ahh, som vanligt förbisåg jag effekten av att vi är ett långt land och har vitt skilda erfarenheter, sorry.

Är det som du beskriver så är det illa, jag har inte upplevt den typen av tjurskallar i de sammanhangen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

" Förr "  var det av tradition  11 November som var datumet man började fiska Rom-sik.

Men varken jag eller mina Netfiske bröder ute hos mig har fått någon sik på åratal och så även i år,  hur ser det ut i övriga landet ?

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Fiskar mycket med nät det är riktigt roligt. Använder mest 0.20 garn å 45 mm maskor och får sik och havsöring den här årstiden, men dåligt resultat när det är så kallt i vattnet iallafall för sik. Och lägga på djupt vatten kan man ju göra om man tycker om och plocka simpor i mängder och massor... Håller till på nordvästra Åland i ytter skärgården. Isfritt här förövrigt.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 simpor och en flundra inatt... Funderar på å lägga ut en strömmingar sköta ikväll, stekt å inlagd strömming skulle vara gott.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago JaktTotte sa:

Skötfiske vart fiasko men på näten fick jag 2sikar 2 öringar och en forell.

Fasen, hade fiskdisken varit ute planterat en forell i ditt nät!! Vilket tilltag... :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har ni slutat fiska? Hade ut 4 inatt å fick 1 sik 1 forell (så tänker jag benämna den rätt eller fel) 2 abborrar därav en fick slängas p.g.a truten har hackat på den och en gädda. Vill ha några grader varmare vatten så siken och abborre slår till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago JaktTotte sa:

Har ni slutat fiska? Hade ut 4 inatt å fick 1 sik 1 forell (så tänker jag benämna den rätt eller fel) 2 abborrar därav en fick slängas p.g.a truten har hackat på den och en gädda. Vill ha några grader varmare vatten så siken och abborre slår till.

Vågar inte testa ännu då jag inte vill ha simpor, men fisket efter Sik och Abborre kommer tidigareläggas  då förra säsongen indikerade att den gamla tidpunkten EFTER midsommar inte gäller i mina vatten längre. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago culot sa:

Vågar inte testa ännu då jag inte vill ha simpor, men fisket efter Sik och Abborre kommer tidigareläggas  då förra säsongen indikerade att den gamla tidpunkten EFTER midsommar inte gäller i mina vatten längre. 

Håller man sig på som djupast 2 meter ~ klarar man sig från simpor på mina vatten iallafall. Klart visst det kommer alltid någon, men har varit med om att få 50 stycken i snitt per nät så är måttligt i jämförelse.

Har 120 meter nät per tunna å provar på 3-4 ställen i stöten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Under några år la jag mycket nät utanför stugan i Bohuslän. Fick ihop så familjen kunde käka egen fisk 1-2 gånger i veckan året om. Men successivt märkte jag att de vittjades allt mer. 

En gång lade jag nät inom synhåll från stugan och satte mig med en kikare. Efter 45 minuter kom första knubbsälen och inspekterade ifall det fanns något att plocka. Veckan därpå satt det en drunknad slkut i ett av garnen. Då la jag ner. Visst hade jag kunnat fortsätta dra upp bortåt hundra krabbor per år men det var fisk jag var ute efter inte skaldjur. Jag var inte heller ute efter att mata sälarna. 

Så nu har jag ändrat taktik men den funkar inte riktigt. Trots att jag försöker sälja in sälarna som fisk en gång i veckan så går inte familjen på min fint. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Under några år la jag mycket nät utanför stugan i Bohuslän. Fick ihop så familjen kunde käka egen fisk 1-2 gånger i veckan året om. Men successivt märkte jag att de vittjades allt mer. 

En gång lade jag nät inom synhåll från stugan och satte mig med en kikare. Efter 45 minuter kom första knubbsälen och inspekterade ifall det fanns något att plocka. Veckan därpå satt det en drunknad slkut i ett av garnen. Då la jag ner. Visst hade jag kunnat fortsätta dra upp bortåt hundra krabbor per år men det var fisk jag var ute efter inte skaldjur. Jag var inte heller ute efter att mata sälarna. 

Så nu har jag ändrat taktik men den funkar inte riktigt. Trots att jag försöker sälja in sälarna som fisk en gång i veckan så går inte familjen på min fint. 

Det där med vittjade redskap känner jag igen, men här på Åland har vi i mitt tycke generösa skyddsjakts paragrafer kring sälen. Jag sköt t.ex årets första för min del i lördags och de vart lovliga den 15.4. 

Jag är själv småskalig kustfiskare (notera småskalig) och har yrkesfiskare i generationer sedan 1764 i släkten, min farfar född 1946 berättade att dom på en dags fiske med 7 stycken 30 meters nylonnät nån gång i slutet på 50 talet fick så mycket sik att han hade kunnat köpa köpa 2 spritt nya mopeder. Dom hade 3-4 skötar som dom fiskade strömming med. Men i.o.m livsmedels bristen som var i Finland då efter senaste kriget så var inhemsk vild fisk starkt eftertraktad. Fick dom en 30 kg låda med strömming så var den veckans inkomst bärgad 

I dagens läge så behöver du få åtminstone 300-400 kg per dag under vårfiske perioden. Istället för att äta lokal fisk t.ex strömming, så ligger det ett 10 tal stora 30 m + trålbåtar i södra Bottenhavet och drar och drar tills lastrummet är fullt och så ut igen. Den fångsten transporteras sedan ner till Danmark om den lossas i Sverige, för att bli fiskmjöl sedan foder för att föda upp den odlade laxen i Norge med dess miljökonsekvenser. Den skickad därefter till något  land med billig arbetskraft och filéas och transporteras ytterligare ett led till slut konsumenterna? Logiskt?

 

Ursäkta novellen men det rann iväg...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk om det gick att få veta *exakt* vart strömmingen tar vägen? Det finns tex i danskt hundfoder.. vilket foder? Finns den i svenskt foder? Tror det finns lite sprängkraft i detta.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...