Hoppa till innehåll

Skena till Husqvarna 1600- 1900 och m/96


Dansken

Recommended Posts

Måste bara visa en grej som en kamrat håller på att ta fram:

Det verkar inte finnas några bra stålskenor att tillgå för 1600 och 1900 så när han hade gjort program för att fräsa en skena till hans egen m/96 kom han på att det är det bara att göra en med avstånd för hålen som passar till 1900 och förlänga urfräsningen för utkastarporten så det blir snyggt. På sikt kommer han att göra skenor för m/98 och även att anpassa hålen för lådor som redan är borrade för att slippa ovala hål, samt att göra skenor för äldre Tikka modeller 55/65/658/685/695

På första bilden ligger skenan på en m/96 låda där "valken" för laddramen inte är bortslipat, och på sista bilden ligger den på en 1900 låda där man ser hur mycket den behöver förlängas...

P1020334.JPG

P1020336.JPG

P1020337.JPG

P1020338.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skena till M65 vore smutt. Även "blanks" utan hål är av intresse hos mig som har en snedborrad HVA 246 som jag funderar på att skända med picatinny :P (alla ruinromantiker kan få gråta blod för min 246:a är redan skändad med omkrökt slutstycke m.m. Så en picatinny skena gör varken till eller från men ökar markant på flexibiliteten )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En prisuppgift mellan tumme och pekfinger vore trevligt... Kan tänka mig en sån på två av mina 1900:or i alla fall... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Ser riktigt bra ut. Mycket kul att nån tar upp och tillverkar för av många tillverkare "glömda" system. Ser med spänning fram emot en eventuell tillverkning till tikka M 55

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago uKKla sa:

Hej på er. 

Kul att mitt arbete uppskattas :-) 

Kommer att få fram ett par 1900 skenor i veckan, sedan blir nästa steg att få fram en prototyp till m55 

Spekulant till 1900 :-D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått fram till 1900. Nu håller jag på o jagar en tikka m55 att mäta upp :-) 

Kul o se att folk gillar dom. Jag har alltid gjort sådana till mina egna vapen, så det finns även till cg3000 och Browning xbolt att få fram. Leveranstiden kan variera till upp emot 2 veckor 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Det känns som jag har jagat en skena till m55 sedan urminnes tider. Ibland har jag varit så frustrerad att jag funderat över att göra en själv med min trötta borrmaskin från jula men sedan insett att jag håller på att förlora förståndet. 

Hoppas du får tag i en M55 att mäta in. Annars skickar jag gladeligen min från den norra änden av Sverige, mitt i brinnande älgjakt om det så må vara.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fått hem en sån därna nu, och måste säga att det är ett riktgit snyggt jobb.

Passformen har jag inte testat än dock. Men det ser väldigt bra ut. Det kanske blir provmontering ikväll :-D

 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har testat montera av och på kikare på skenan nu och en byig, blåsig dag håller min 1900 sig inom 5kronan med av och påmontering mellan varje skott. 5-skottsserie. Jag tror minst 70% av det var vinden, så precisionen i arbetet får nog anses duga?

Epoxybäddning behövs dock på 1900, men det behövs nog alltid pga att inte utsidan tillverkades med precision. 

/M 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

svar ja, den är till CG 1900 =) nu finns det även en klar till tikka M55 och fler kan göras, dom tar jag 1100:- inkl nya T9 torx skruvar och frakt, tikkan är enklare att tillverka till vill jag bara tillägga därför den är billigare.

Jag ska försöka jaga ikapp en M65 att mäta på också.

 

DSC_0253.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När du gjort en skena till m65 är jag intresserad, blir det samma pris som m55?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-12-06 at 12:39 uKKla sa:

svar ja, den är till CG 1900 =) nu finns det även en klar till tikka M55 och fler kan göras, dom tar jag 1100:- inkl nya T9 torx skruvar och frakt, tikkan är enklare att tillverka till vill jag bara tillägga därför den är billigare.

Jag ska försöka jaga ikapp en M65 att mäta på också.

 

Tackar för svar! Då tar vi några till frågor: I nuläget sitter det ett par gamla weaverbaser på bössan, kan jag använda samma skruvhål om jag skulle vilja montera skenan eller behöver jag gå till en smed som borrar nya? Dessutom är jag rätthänt och tillhör minoriteten jägare som använder vänsterbössa... Blir det några problem med utkastet och så eller spelar det ingen roll? Eller det kanske går att tillverka en som passar en vänsterbössa också? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...