Hoppa till innehåll

Beagle


Guest Tyrabeagle

Recommended Posts

om du kan bli medlem även fast du är utlänning ;D så får man hem en tidning ett par ggr/år, i ett av numrena så brukar det vara proppat med jaktprovsresultat som på länken men + det dommarna har skrivit i sina anteckningar vid varje prov dvs: kanske varför hunden fick en 0:a, drevtider, tappter väderförhållanden m.m.

ganska intressant då man får se hur hunden betett sig under provet å därav resultatet...

Ahaa.. på ett sådant sätt  :) utlänning  ;D haha..

Idag har jag jagat med båda beaglarna.. släppte dem tillsammans idag. Jag vet jag vet... det är inte bra att släppa dem tillsammans när de är så unga och ska inläras. Men "en gång är ingen gång, två är lika med noll" som i sången.  :)

Iaf så sökte de ut bra idag. Störtregn på morgonen gjorde ju förstås att det inte var så bra vittringsförhållanden. Men efter 2 timmar så stötte de upp en hare. Och jag tänkte skjuta den direkt eftersom jag tror att när väl den första haren är skjuten så börjar dreven flyta bättre. Men haren vände i skogen framför mig, eftersom han sprang på den andra hunden  ;D Och sen blev det jakt. Första bukten gick bra. Endast en liten tappt som de klarade på nolltime. Så jag sökte mig ett pass i en elledningsgata som går rakt genom marken. När jag trodde haren skulle börja på andra bukten drog han rätt ur marken och började bukta 1 km bort  :- surt sa räven... När jag väl kom dit gick det inte så bra och tillsist blev det dötappt. Efter ungefär 1 timmes drev. Men det var roligt så länge det varade och de gör framsteg hela tiden  :) Och det är ju skojj!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Tyrabeagle
Ahaa.. på ett sådant sätt  :) utlänning  ;D haha..

Idag har jag jagat med båda beaglarna.. släppte dem tillsammans idag. Jag vet jag vet... det är inte bra att släppa dem tillsammans när de är så unga och ska inläras. Men "en gång är ingen gång, två är lika med noll" som i sången.  :)

Iaf så sökte de ut bra idag. Störtregn på morgonen gjorde ju förstås att det inte var så bra vittringsförhållanden. Men efter 2 timmar så stötte de upp en hare. Och jag tänkte skjuta den direkt eftersom jag tror att när väl den första haren är skjuten så börjar dreven flyta bättre. Men haren vände i skogen framför mig, eftersom han sprang på den andra hunden  ;D Och sen blev det jakt. Första bukten gick bra. Endast en liten tappt som de klarade på nolltime. Så jag sökte mig ett pass i en elledningsgata som går rakt genom marken. När jag trodde haren skulle börja på andra bukten drog han rätt ur marken och började bukta 1 km bort  :- surt sa räven... När jag väl kom dit gick det inte så bra och tillsist blev det dötappt. Efter ungefär 1 timmes drev. Men det var roligt så länge det varade och de gör framsteg hela tiden  :) Och det är ju skojj!

Eller som det brukar gå för mig, man står på ett kanonpass och väntar men det vill inte komma ut på passet, man flyttar sig till ett annat och kort därefter så går drevet förbi där man satt  :-[ ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller som det brukar gå för mig, man står på ett kanonpass och väntar men det vill inte komma ut på passet, man flyttar sig till ett annat och kort därefter så går drevet förbi där man satt  :-[ ;D

;) Så är det! Fast det är ganska märkligt hur t.ex harar rör sig enligt samma mönster. Har en kompis som har jagat en och samma hare flera gånger här, och han sa att den åker ut till landsvägen varenda gång. Och det gjorde min hare idag också! Och den har också bytt område förrut  :) Så nästa gång borde det vara lätt att räkna ut var man ska passa. Sen finns det vissa "problemharar" som springer på de jävligaste ställena.. varenda gång. Och så finns det de som buktar inom ett område på 300x300m  :D

Så det finns harar för alla typer  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute idag igen med den mindre beaglen. Det blev ett yland upptag, synkontakt med drevdjuret alltså. Och han började skalla. Jag såg att det for iväg mot en gammal tät tallplantering. Och där tog det stopp  ??? efter en halvminuts jakt.  ???

Före upptaget hade han stått med rest ragg och morrat och skällt ilsket medans han drog in dofter som kom med vinden. Han hade tydligen känt lukten av något han inte var van vid. Så jag gick dit, uppmuntrade honom, och det var då som upptaget kom och det drog iväg till tallplanteringen. Sen efteråt kom han tillbaks till mig och såg fundersam ut. Så jag gick dit pånytt och uppmuntrade honom att söka, men vi fann inget spår att följa. Så jag tror nästan att han kom i kontakt med mården vi har här.

Som sen tog till flykten i träden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Tyrabeagle

Jahapp, då var första räven som drevdjur för min beagle. skratta eller gråta???

8:00 släpptes hon för att jaga hare, kom tillbaka för att titta till mig efter 5 minuter. Det hade gått 50 minuter utan att jag hade sett till henne men hon höll sig max 400 m ifrån mig enligt pejlen och drevet var igång. Gick upp på en höjd och får se haren och hunden efter 20 minuters drev. Stod kvar på höjden för dom vill gärna bukta upp på höjden och runda tallplanteringen bakom mig. Efter 30 minuter kommer haren men tyvärr 10 meter för långt och jag väntar till nästa varv som synes inte kommer att ske då haren springer mot vägen och får tid till att lura min hund. Kopplar hunden för att släppa på ett annat ställe och kunna få ta del av ett nytt drev innan mörkret faller. Det tog inte mer än 10 min så var det igång igen men något konstigt var det, ett drevskall jag inte kände igen, lite orolig och hackigt skall och spikrakt i nordostlig riktning. Gick snabbt till upptagsplatsen för att kunna få se drevdjuret i spårsnön och mycket riktigt en räv med svansen mellan benen. Tankarna rusade förbi om hur långt bort detta skulle bära och när och var kommer jag hitta hunden om det inte buktar. Skallt försvann i dimman och hördes inte så tydligt och jag var tvungen att traska efter drevlöpan med pejlen för att få en riktning innan signalerna skulle försvinna hinna med en kompassriktning ifall dom försvann. Hopplöst tänkte jag och satte mig ner på en höjd och hoppades på att drevet skulle bukta men inte det. Mörkret föll och jag satt i 2 timmar innan jag gav upp. gick tillbaka till upptagsplatsen och lämnade min värmejacka och hämtade min bil för att ta mig längre bort för att pejla in henne. fick in signal efter ett tag och det visade sig att hon var på väg tillbaka och jag gick till upptagsplatsen för att vänta in henne men hon kom aldrig??? signalerna var starkare men det visade sig att hon hade drivit över en bäck som ganska bred vid det här laget av allt regnande och hittade inte till bron för att ta sig över, inte så konstigt för vi har inte hunnit med att jaga i den delen ännu. Jag var tvungen att ta bilen för att hämta upp henne men klockan var då 18:00 och såg ingen annan möjlighet och fick göra ett undantag.

Det var ingen uppmuntran den här gången utan hopp i bilen och sedan hem.

Jag vill inte att hon skall börja driva räv och frågar då er om det finns möjligheter att påverka det eller går det inte ? Om man måste bita i det sura äpplet och acceptera det så måste man ju passa på att skjuta då tillfället ger men har inte så stor erfarenhet av rävjakt med hund så tips mottages med glädje..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jahapp, då var första räven som drevdjur för min beagle. skratta eller gråta???

8:00 släpptes hon för att jaga hare, kom tillbaka för att titta till mig efter 5 minuter. Det hade gått 50 minuter utan att jag hade sett till henne men hon höll sig max 400 m ifrån mig enligt pejlen och drevet var igång. Gick upp på en höjd och får se haren och hunden efter 20 minuters drev. Stod kvar på höjden för dom vill gärna bukta upp på höjden och runda tallplanteringen bakom mig. Efter 30 minuter kommer haren men tyvärr 10 meter för långt och jag väntar till nästa varv som synes inte kommer att ske då haren springer mot vägen och får tid till att lura min hund. Kopplar hunden för att släppa på ett annat ställe och kunna få ta del av ett nytt drev innan mörkret faller. Det tog inte mer än 10 min så var det igång igen men något konstigt var det, ett drevskall jag inte kände igen, lite orolig och hackigt skall och spikrakt i nordostlig riktning. Gick snabbt till upptagsplatsen för att kunna få se drevdjuret i spårsnön och mycket riktigt en räv med svansen mellan benen. Tankarna rusade förbi om hur långt bort detta skulle bära och när och var kommer jag hitta hunden om det inte buktar. Skallt försvann i dimman och hördes inte så tydligt och jag var tvungen att traska efter drevlöpan med pejlen för att få en riktning innan signalerna skulle försvinna hinna med en kompassriktning ifall dom försvann. Hopplöst tänkte jag och satte mig ner på en höjd och hoppades på att drevet skulle bukta men inte det. Mörkret föll och jag satt i 2 timmar innan jag gav upp. gick tillbaka till upptagsplatsen och lämnade min värmejacka och hämtade min bil för att ta mig längre bort för att pejla in henne. fick in signal efter ett tag och det visade sig att hon var på väg tillbaka och jag gick till upptagsplatsen för att vänta in henne men hon kom aldrig??? signalerna var starkare men det visade sig att hon hade drivit över en bäck som ganska bred vid det här laget av allt regnande och hittade inte till bron för att ta sig över, inte så konstigt för vi har inte hunnit med att jaga i den delen ännu. Jag var tvungen att ta bilen för att hämta upp henne men klockan var då 18:00 och såg ingen annan möjlighet och fick göra ett undantag.

Det var ingen uppmuntran den här gången utan hopp i bilen och sedan hem.

Jag vill inte att hon skall börja driva räv och frågar då er om det finns möjligheter att påverka det eller går det inte ? Om man måste bita i det sura äpplet och acceptera det så måste man ju passa på att skjuta då tillfället ger men har inte så stor erfarenhet av rävjakt med hund så tips mottages med glädje..

Skulle nästan kunna tro att du var med på min jakt idag, för halva din berättelse är exakt som min  ;D

Det hade regnat inatt och regnade ännu lite i morse när jag tog hunden och skulle på jakt. Men vi har gott om hare så det borde inte vara omöjligt att stöta upp en hare tänkte jag. Så jag släppte Jacke och satte mig ner på en stol. Jag såg att han hade något intressant på gång. Efter en stund så kom han tillbaka till mig och därefter for han iväg mot andra sidan av vägen. Och mittiallt kom upptaget. Så jag ställde mig på pass. Och efter ca 30 min så kom haren, vit som snö, på för långt håll  :'( hade varit kul med första haren för hunden.. stegade upp avståndet till lite över 30m, men det var så mycket sly i vägen så jag ville inte chansa med lite kraftigare skott heller. Sagt och gjort, drevet for vidare och jag tänkte att jag tar den vid nästa bukt. Efter en liten stund tystande det och hunden kom tillbaka till mig. Märkligt  ??? så jag gick iväg ditåt jag hörde det sist och det visade sig att haren farit på vägen.

Så det var färdigjagat då... men det blir nya tager till helgen!

Angående räven så kan du säkert fya hunden om det blir rävjakt någon fler gång. Visa att du är missnöjd.

Och om han börjar intressera sig för räv och börjar dra iväg på rävdrev allt oftare så är det väl bara att acceptera. Och ställa sig på pass  :) Räven har ju, precis som haren, också vissa mönster de följer. Så du lär dig så småningom var generalpassen är. Enda skillnaden är väl att räven buktar inom ett större område.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Tyrabeagle

Hoppas att det går bra. spårsnön har lagt sig men hon slet upp tassen tack vare rävj...eln. får vänta tills det har läkts sig. Vad brukar ni använda till tassarna då dom har gått upp? Jag använder försvarets hudsalva med gott resultat..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi är få..jag, Johka och AndreaS som har beaglar....men vad vore världen utan dom 3 vise männen :D

Exakt,en gnutta humor med mycket sanning i  ;) eller var det tvärtom  ::) ;D

Prima jaktföre här nu! regnar varenda jävla dag och blåser!  >:( till helgen ska jag ut med hundarna och så har jag lite planerat att jaga med kusin och hans stövare  :) vi tänkte kanske prova på hur det är att jaga hare på små holmar  :) kan vara intressant eftersom hararna inte har så stort område att bukta på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det går bra. spårsnön har lagt sig men hon slet upp tassen tack vare rävj...eln. får vänta tills det har läkts sig. Vad brukar ni använda till tassarna då dom har gått upp? Jag använder försvarets hudsalva med gott resultat..

peppar peppar, varken tilda eller lina har slitit upp tassarna nån gång, ska ha försvarets i åtanke om den dagen kommer....

tyrabeagle o andreas var var det ni kom ifrån???

vi kanske skulle ha en beagle jakts helg om avstånden tillåter det...

nu är det bara ett par timmar kvar tills jag får släppa!!! :D

blir väll nån långkörare o hon vägrar komma på inkallning :-

mvh johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

peppar peppar, varken tilda eller lina har slitit upp tassarna nån gång, ska ha försvarets i åtanke om den dagen kommer....

tyrabeagle o andreas var var det ni kom ifrån???

vi kanske skulle ha en beagle jakts helg om avstånden tillåter det...

nu är det bara ett par timmar kvar tills jag får släppa!!! :D

blir väll nån långkörare o hon vägrar komma på inkallning :-

mvh johan

Mina hundar har heller aldrig slitit upp tassarna. Förra hunden hade riktigt grova tassar och skare var inget problem för honom. Får ju hoppas det är likadant med nuvarande hundarna.

Från Finland  ;) ca 40 km norr om Vasa. Men kom hit du bara på en jakthelg eller två  ;)  ;D Boendet och kanske lite mat står jag för  ;) bara du kommer dig hit på egen hand  :) men då blir det harjakt... vi får inte jaga rådjur med beagle i Finland  :-

Blir säkert spännande att se hur hunden sköter sig, om det är första gången den slipper ut i år  :) skitjakt på dig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Tyrabeagle
Mina hundar har heller aldrig slitit upp tassarna. Förra hunden hade riktigt grova tassar och skare var inget problem för honom. Får ju hoppas det är likadant med nuvarande hundarna.

Från Finland  ;) ca 40 km norr om Vasa. Men kom hit du bara på en jakthelg eller två  ;)  ;D Boendet och kanske lite mat står jag för  ;) bara du kommer dig hit på egen hand  :) men då blir det harjakt... vi får inte jaga rådjur med beagle i Finland  :-

Blir säkert spännande att se hur hunden sköter sig, om det är första gången den slipper ut i år  :) skitjakt på dig!

Mina föräldrar är från Finland,. Morsan från Tyrnävä och Farsan från Oulu. Vi brukar vara ganska ofta i stugan som vi har tanför Oulu..Hur långt är det till Oulu från dig ?? Man kanske skulle ta sig till dig, har ju hunden  vaccinerad.. ;):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina föräldrar är från Finland,. Morsan från Tyrnävä och Farsan från Oulu. Vi brukar vara ganska ofta i stugan som vi har tanför Oulu..Hur långt är det till Oulu från dig ?? Man kanske skulle ta sig till dig, har ju hunden  vaccinerad.. ;):)

Åh fan  :) skojj!

Ska passa på och lära dig lite finska då  ;) Oulu = Uleåborg  :) Det är ganska långt härifrån till Uleåborg  :- 250-300 km borde det vara. Du talar med andra ord ganska god finska då förstår jag  :)

Släppte hundarna imorse, i regnet  >:( det hade regnat hela natten och regnade ännu imorse, men övningstillfällen ska tas tillvara på  :)

Den ena hunden gör framsteg varenda gång, idag sökte han ut jättebra! Så jag var förvånad att han inte stötte upp någon hare.

Det började regna ganska hårt så jag gav upp efter 2 timmar i skogen. Men när jag var nästan hemma, ska tillägga att vi hade motvind, så fick hundarna mittiallt väder av någonting och skulle upp i skogen. Det var ett mycket hett spår eftersom de drog och gnällde i kopplen, så jag övervägde om jag skulle släppa eller gå hem. Och när jag står där och funderar så ser jag haren under en gran 30 m ifrån mig  ;D NU fan, nu ska jag skjuta mig en hare. Och den ena hunden är lite skotträdd, så det blir bra att han får lära sig att när det smäller betyder det något bra  :) så jag band fast hundarna i ett träd, och smög mig på haren. Han märkte ingenting och det vart ett lätt skott. Och vilken min jag fick av hundarna när jag kom gående med haren!  ;D skulle jag ha lämnat haren åt dem så hade det inte lämnat mycket av den  ;D mycket beröm blev det fast de egentligen inte gjorde något. Så det blir intressant att se om jaktlusten är större nästa gång jag släpper dem  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jahapp jahapp, idag hade beaglarna ledigt från jakten. Och kusin med stövare var här  :) jag hade turen att stå på rätt ställe 2 ggr och fick således 2 harar  :) Det har varit en jäkla rolig jaktdag. Första haren buktade 3 varv och på 4: e varvet kom den i pass för mig. Tog lite dåligt när jag sköt och haren for vidare, men det började gå trögt för haren så hunden hann ikapp. Och det blev slutet för den haren. Det blev en snabb jakt, 1½ timme tog det väl.  :) Så vi gick hem och drack lite kaffe. Bestämde oss för nästa område. Så for vi till ett nytt ställe, släppte hunden och gick in i skogen. Och mittiallt ylar hunden till och haren kommer rätt på oss inom skotthåll  ;D Så började det bukta och vi sökte pass.

Och när jag var påväg till mitt pass så kom haren skuttande på vägen, den försökte finta bort hunden med lite avhopp innan den hoppade in i skogen. När hunden kom visade jag vart haren hade stuckit och tappten löstes snabbt. Så jag ställde mig på pass där, och när han gjort nästa runda kom han ut på samma ställe  :) lätt motskott och hare nr 2 var fälld  ;) ibland har man flyyyt  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Tyrabeagle
Skulle jag skaffa en hund idag så skulle det nog vara en beagle.

Men regeringen vill inte skaffa hund just nu.  >:(

Men men.....Det kommer

Bara att köpa dig en hund och skaffa dig en ny kvinna... ;) Nej då...en Beagle kan man inte säga nej till. D umåste hitta dom rätta anfallsvinklarna för övertygelsen bara..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Quote
Bara att köpa dig en hund och skaffa dig en ny kvinna... ;) Nej då...en Beagle kan man inte säga nej till. D umåste hitta dom rätta anfallsvinklarna för övertygelsen bara..

Jag håller på så sakteliga.

Annars är det väl bara att köpa en valp och komma hem med. Hon borde väl inte vara mer svårsmält än någon annan tjej..........  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släppte idag den ena hunden i mörkret. Var väl en halv 9 tiden. Jag såg att han kom i kontakt med ett intressant spår ganska omgående. Men han sprang fram och tillbaka på en sträcka av 50-60 m. Så jag tänkte att haren har säkert gjort ett avhopp där han ligger och trycker. Men upptaget uteblev  :- Istället började han söka ut längre och kom i kontakt med ett par orrar och järpar. Som han skällde åt när de flög upp!  :- första gången han skällde åt skogsfågel. Oftast brukar han bara spåra en stund på marken innan han slutar, men idag skällde han ut dem  :- Nåväl, vi gick iväg till gallringsskog, som är mycket populärt bland hararna  :) och visst, det blev upptag och drev. Men när andra bukten började valde haren att springa ut på vägen, som vanligt, och det blev dötappt. Tror haren sprang ut till landsvägen dessutom så det var väl lika bra att hunden kom tillbaks till mig. En egenskap som han har. Vet inte om det är bra eller dåligt, men får han inte upprett tappten inom en viss stund så kommer han tillbaks till mig.  :- Kan ju vara bra, fast helst skulle jag se att han hade lite mer vilja och envishet att reda ut tappten. Men men, det kommer väl. De är ju bara valpar ännu...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar som om det är bara jag som fyller på med berättelser här  :) har ni andra slut på patroner eller?  ;D kanske ni inte vågar skriva om era hundars misslyckanden  ;)  ;D tänkte fråga vad ni andra beagleägare använder för pejlar? Funderar på att skaffa mig en pejl nämligen.  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Tyrabeagle

Hej Andreas...Nog är vi ute alltid men min har fått problem med tassarna, hon får vila tills jag åker ner till Trollhättan för att jaga och fira jul.

Man vill ju inte åka 125 mil och hon inte kan jaga..Var ute förra veckan fredag och då drev hon 2 olika harar. 1:a i 40 minuter och andra 80 minuter, såg bägge hararna men för långt skjutavstånd och att mörkret kommer fort så här års..man måste i stort sett släppa en timma före skjutljus om man skall hinna med en hel dag..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag var en bättre dag  :) Den ena hunden, som jag tycker har varit sämre ( sämre jaktlust) , fick upp jaktlusten rejält efter att han fick rycka och slita i haren som jag sköt för ett par veckor sedan  :) Söket blev mycket bättre, och förra veckan tog han upp en hare helt på egen hand, utan att jag alls var i närheten.

Så idag sökte han bra! Men det blåste 15-17 m/s inatt så hararna hade knappast rör sig mycket (det ska skyllas på något). Men jag gick till ett ställe där vi har haft drev flera gånger. Men där fick vi inte upp något, så jag flyttade mig till ett ställe där jag inte jagat på länge.

Jag ställde mig i en vägkorsning och hunden for iväg. Bysse var redo, här skulle ingenting komma förbi. Och mittiallt kom upptaget, och nästan på samma gång kom haren i pass  ;D Enkelt skott, och första haren skjuten på drev. Fast det blev inte så långt drev :D  knappa 100-150 meter drev han. Men jag tror han börjar fatta vad det går ut på nu  :)

Farsan var ute med andra hunden, och de hade haft två olika drev. Fast han hade inte kommit till skott. Men.. det tar sig!

Det blev iaf en julhare  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...