Hoppa till innehåll

Blodöra


Sun Flower

Recommended Posts

Vår labbe har fått blodöra. Hon kan ha lite besvär (infektioner? Svamp?) i öronen så hon har gått och skakat. Vi gick till veterinären och fick vätska att göra rent öronen med 2ggr/dag för det var lite svamp nu. Då var örat halvfullt. Behandlingen fick ju henne att skaka huvudet mer vilket gjorde att örat fylldes upp helt och igår tappade veterinären det i sedering. Nu idag är det halvfullt igen och vi ska tillbaka på fredag så ska de tappa igen och försöka lägga ett tryckförband. 

Är det någon som haft en hund med detta? Vad var det i så fall för behandling? Hur länge dröjde det tills det blev bra? Har hunden lättare att få det igen idag? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan vara god idé att ha is i magen att tömma ett blodöra några veckor så blödningen hinner stoppa och läka ut. Tömmer man för fort fyller det som regel på igen. Man kan pröva tryckbandage efter tömning, men kan vara vanskligt att få att sitta kvar. Man kan också sy ihop örat med ett rejält antal madrass-suturer tvärs genom hela örat, evt förstärkt med en skumdyna för att fördela trycket (man sätter då madrass-suturerna tvärs genom både öra och skymdyna). Detta kräver full narkos eftersom det gör ont rejält att sy genom öronbrosket. Ett blodöra kan ibland läka av till ett skrumpöra, jämför med blomkålsöron hos brottare. Efter detta minskar ofta recidivrisken...men örat är ju inte så 'estetiskt' längre. Blodöra beror ofta på bakomliggande orsaker...kroniska öroninflammationer (som ger ständigt ruskande)...som inte sällan har allergisk bakgrund. Eller labbar som med sina ofta ganska trånga hörselgångar i kombination med att de är i vatten mycket, dessvärre ofta har öronproblem.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt och utförligt svar. 

Vi misstänker att det finns en del allergiska besvär och har en plan för att börja ta tag i det nu. Att det inte blir "estetiskt" Spelar ingen roll. Det blir inga utställningsmeriter på henne ändå, bl.a pga. av felaktiga öron. Hennes öron påminner om dobby i Harry Potter-filmerna... 

Nu när man tömt en gång, kan man ändå ha is i magen och avvakta med att tömma igen? Det lät inte som att de tänkte sy i örat utan bara lägga ett förband. Är det bättre att avvakta och låta blödningen avstanna för att ev tömma sedan? (Jag förstår att det är svårt att svara generellt när man inte sett hunden och jag kommer förstås att lyssna på vad behandlande veterinär säger). 

Slutligen en fråga av kuriosa: använder man inte lokalbedövning på hundar? Det känns som att en sådan i kombination med sedering skulle kunna vara ett enklare alternativ än full narkos? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt att bedöma enskilda fall på nätet som du förstår och är inne på :) Att laga djur är ju inte riktigt som att laga bilar...det finns ingen Haynes-manual som stämmer gång efter gång ;) Så jag måste nog låta behandlande veterinären göra alla kliniska överväganden B)

Jodå lokalbedövning används mycket inom veterinärvård. Men öronbrosket låter sig inte lokalbedövas. Full narkos krävs för tillräcklig analgesi i just det fallet.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår dig och har full respekt för ditt val. Jag jobbar ju inom humanvården själv och har mer än en gång stött på argument som börjar med "Jag läste på nätet att..."

Nu har jag ju i alla fall lite mer på fötterna vilket jag tackar för!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Har precis  för nån dag sedan varit och fått örat på labben tappat på blod.

Även han har fått nån svamp.......svart gegga i öronen.

 

Vet. sa att de tömmer max 3 ggr för det är helt sterilt inuti ända tills man börjar tappa.Varje gång man tappar riskerar man en infektion.

Även att man skulle vänta för att det skulle koagulera och läka men om det inte gör det och spänner för mkt så tömmer man.

Hans öra var enligt mig som en ballong, men hon tyckte egentligen det kunde vänta ett tag till...

Jag skulle ha ett litet förband runt huvudet typ strumpa eller liknande om han skakade för mkt med öronen så att blödningen inte startade igen. Öronen far ju fram å tillbaka värre än en rysk helikopter när han skakar.

Nästa utväg var att sy.....hon förklarade lite snabbt,men jag fattade inte-har full tillit till hennes kunnande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago JOBEno1 sa:

Har precis  för nån dag sedan varit och fått örat på labben tappat på blod.

Även han har fått nån svamp.......svart gegga i öronen.

 

Vet. sa att de tömmer max 3 ggr för det är helt sterilt inuti ända tills man börjar tappa.Varje gång man tappar riskerar man en infektion.

Även att man skulle vänta för att det skulle koagulera och läka men om det inte gör det och spänner för mkt så tömmer man.

Hans öra var enligt mig som en ballong, men hon tyckte egentligen det kunde vänta ett tag till...

Jag skulle ha ett litet förband runt huvudet typ strumpa eller liknande om han skakade för mkt med öronen så att blödningen inte startade igen. Öronen far ju fram å tillbaka värre än en rysk helikopter när han skakar.

Nästa utväg var att sy.....hon förklarade lite snabbt,men jag fattade inte-har full tillit till hennes kunnande.

Med facit i hand skulle vi ha låtit bli att tappa ur örat. Det hade varit bättre att låta det sluta blöda först precis som dr. Krall rekommenderar här ovan. Det var i det närmaste hopplöst att få nåt vettigt förband på örat som hon inte skakade av och då jobbar ändå både jag och sambon med att lägga förband. (Förvisso på människor). Det slutade med att de fick sy i örat. Händer det någon mer gång så kommer vi att avvakta. 

Ett tips som slog mig när det var för sent :wallbash:var att det skulle varit perfekt med en sån mössa som vattenpolospelare har. Då kan inte hunden skaka men det blir fortfarande luftigt. http://www.decathlon.se/mossa-bla-gron-waterpolo-id_8303156.html

Annars är Biltemas klisterlinda ett tips. Jag inbillar mig att den är billigare än Apotekets. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hastsport/Hast/Sjalvhaftande-linda-2000031244/

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min första hund fick blodöra efter att slagit om o om igen för att få bort en fästing. Det fick läka ut o blev sådär. Fult blomkålsöra.

Andra hunden fick av en öroninflammation. Där tömde vi 3 ggr o han fick förband som satt bra men ist dog lite vävnad i ytterkanterna av örat. Förmodligen satt det åt förhårt!?! Blev rätt bra tillslut men ser lite skumt ut med ett 2/3 stort öra ungefär.

Jäkla skit e de o vet inte om de ena förfarandet e bättrre än det andra men händer det igen kommer jag låta det läka ut av sig själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi hade en terv som fick tillbaka blodörat hela tiden och det syddes till slut med ståltråd.

Det funkade bra, det blev lite ärrbildning men jag minns det inte som att det var särskilt grovt. Det var ju ett tag sedan dock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

blodörat kom tillbaka på labben...men bara för att avstanna och nu är där lite blod kvar....frågan är om man ska tömma det på resten eller om kroppen tar hand om det som finns kvar?

Vill  ju inte plåga honom mer än nödvändigt....han blir ju 12 år i år..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...