Hoppa till innehåll

Sako riihimäki 7*33


Finnspets

Recommended Posts

Hej har lite frågor kring 7*33

har nyligen blivit ägare till en riktig tjäderdräpare men funderar vad jag kan hitta för lämpligt kikarsikte till den?  Det jag vill göra är att hitta ett lämpligt sikte som passar åldersmässigt o jaktmässigt till bössan, och har börjat kolla lite på Pecar Berlin2-7 eller fast förstoring? Vill inte ha någon "klump" utan något som passar in och funkar i skogen. Förslag?

Sedan har jag funderingar på hur jag bör renovera kolven utan att begå helgerån o bryta patinan totalt?

 

Förslag mottages

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inget fel med pecar, själv gillar jag även leupold och weaver om det ska vara litet och lätt. 2-7x eller 3-9x bör fungera fint.

Kolvrenovering beror lite på vad för finish den har från början.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl som oftast en bok/björk kolv på det där, jag hade nog börjat med att se hur precisionen är och om den inte är bra så hade jag sett till att pelarbädda stocken.

Optik som passar, en 3-9x36 Swarovski är som som gjord för den pangen, tillika en 4-12x42 Zeiss, talar vi amerikanskt så har jag inga åsikter längre, annat än att jag sällan behåller dem länge själv och att jag således inte heller rekommenderar dem. 

Råd om sådana får andra förmedla.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo känns riktigt kul med denna bössa o det bästa i kråksången är att jag har drygt 300 st sako helmantel!

kolven är rätt sliten i pistolgtreppet efter Ryggsäcken o min gode bortgångne väns flitigt användande! men med hjälp av Made By Mella, Stefan Mellas hjälp ska vi nog få bukt med den!

Någon som har en Pecar att avyttra eller Leopold?

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har rätt forum-namn, och jagar troligen rätt fågel, för att ha den bössan också. En av de sakerna som ligger och gnager i folksjälen min; en finnspets och en hederlig 7x33. Sorgligt nog lär det inte hända..

Lite som om en Svensson skulle träffa på någon i Kalifornien som jagar med HVA 1600 i 6.5.. mycket barndomsromantik i den kombinationen.  :-D

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det stålband runt pipa/framstock?

Jag skulle bädda och frilägga pipa sedan inte lägga så mycket på utseendet då platina gör sig bra på dessa gamla vapen. Inget dippande nu :P

Kikare skulle jag välja en liten kort på det lilla låset blir det både fult och svagt med lång mellantub.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tapio helt rätt mycke själ i bössan o den ska få följa med på stigarna där dess ägare strövat med Aina och Akka mina 6 resp 3 åriga finnar kommer guida mig!

Lars det blir Inge dippe dopp denna gagn men en uppfräschning med olja o svärta!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför ett pecar när det finns Zeiss.:)råkar ha ett 5-15x42 liggandes som det fallit mången tjäder för.

Obyggdens peni har blivit gammal och gått i pension hans efterträdare blir någon pekhund.

säljer Zeissen för 5000:- om du är inntreserad. fina linser märken efter montage finns.

tel 0725106480

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du har kvar originalriktmedlen så är det svårt att få plats med normala kikare. Jag har en Leupold Compact 2-7x28 på en L46 som passar perfekt och går att montera lågt. De är dock svåra att hitta begagnat då de är ovanliga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad har du tänkt dig för pris o kan du maila alt mms bilder?

Mobil 0722-309146    franklampa@hotmail.com

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...