Hoppa till innehåll

Skjuta skator med luftgevär


dennissss

Recommended Posts

Hej, har stora problem med skator utanför köksfönstret, vi renoverar så tror dom antingen äter nått material där, eller möjligen myror. I vilket fall fruktansvärt irriterande. 

Då jag helst inte sticker ut vare sig älgstudsaren, drillingen (.222) eller hagelgeväret genom köksfönstret och skjuter på 1-2 meters avstånd, så funderade jag på mitt luftgevär. 

Jag vill Absolut inte att fågeln ska lida för detta ändamål, då får dom vara, men hur är det med detta korta avstånd, funkar det eller är det dödfött?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha, så det ingår inte om man har jaktlicens på vanliga vapen? Känns lite som att man behöver ta moppekort för att köra moppe även om man har mckort eller bilkörkort :)

 

Tack för välkomnandet 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du måste ju ha licens för varje specifikt vapen, du har ju inte en för älgstudsaren,drillingen och hagelgeväret, eller hur?

Sen har jag dålig koll på hur många joule luftgeväret måste ge för att användas vid skyddsjakt. Är det dessutom stadsplanerat område så ställer det ju till ytterligare problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är utanför stadsplanen så är det smidigast om du pratar med någon du känner som har en .22LR, men om det är på stadsplanerad mark så är det bara att glömma. Du kan prova att hänga upp CD skivor i ett snöre eller annat som kan störa fåglarna, men i ärlighetens namn så fungerar det ganska dåligt...

Vid all form av jakt så krävs det att man har adekvat licens för ändamålet - luftgevär inkluderat, och den enda gången man göra avkall på den saken är vid avlivning av skadade djur.

Det knepiga med att använda en fälla på stadsplanerad mark är att så vitt jag förstår så är det lagligt - men du får icke avliva det fångade viltet där utan tillstånd - vilket i princip endast de kommunala skyddsjägarna har. Det är många paragrafer att hålla reda på...

Så för diskussionens skull så vore det bra om du kunde tala om huruvida du bor på stadsplanerad mark eller ej så vi kan ge dig ett svar som du kan lita på ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att använda fälla i stadsplanerat område och för att avliva en skata behövs inget skjutvapen. Dessutom behövs inte skottlossningstillstånd för luftvapen så har du ett luftvapen på jaktlicens så går det bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Tuffhund sa:

Det är inga problem att använda fälla i stadsplanerat område och för att avliva en skata behövs inget skjutvapen. Dessutom behövs inte skottlossningstillstånd för luftvapen så har du ett luftvapen på jaktlicens så går det bra.

Nja, det är inte hela sanningen, de flesta städer har en lokal ordningsstadga som kräver tillstånd även för luftvapen och till exempel pilbåge/armborst, 

så med det sagt skator i stad/stadsplanerat område, då gäller det att fånga dem med fälla eller skrämma bort dem, jag har exempelvis dresserat en lokal glada, han kommer förbi med 30-45 min intervaller under dagen och jag har soprent på oknytt i trädgården. :)

Det är viktigt att man tänker efter före att man handlar i ett läge som detta. /C 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Christian N sa:

Nja, det är inte hela sanningen, de flesta städer har en lokal ordningsstadga som kräver tillstånd även för luftvapen och till exempel pilbåge/armborst, 

 

Jag skulle gärna vilja se någon källa på det påståendet. Det är säkert inte omöjligt att det finns någon lokal föreskrift för något känsligt område men jag har aldrig hört talas om något regelverk för luftvapen på privat mark.

Jag har sett att användandet av luftvapen på offentliga platser regleras av kommuner men privat mark låter märkligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago Tuffhund sa:

Jag skulle gärna vilja se någon källa på det påståendet. Det är säkert inte omöjligt att det finns någon lokal föreskrift för något känsligt område men jag har aldrig hört talas om något regelverk för luftvapen på privat mark.

Jag har sett att användandet av luftvapen på offentliga platser regleras av kommuner men privat mark låter märkligt.

Tycker tvärtom att det låter väldigt logiskt, har du ett licensbelagt luftgevär som är avsett för att skyddsjaga bla fågel med, så är det inte konstigt om det kräver tillstånd för att avlossas i tätbebyggt område.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Upptag71 sa:

Tycker tvärtom att det låter väldigt logiskt, har du ett licensbelagt luftgevär som är avsett för att skyddsjaga bla fågel med, så är det inte konstigt om det kräver tillstånd för att avlossas i tätbebyggt område.

Jag är inte så jätteduktig på luftvapen så jag kan ha fel. Har dock hyfsad koll på skottlossningstillstånd.

"6 § Sprängning och skjutning med eldvapen får inte utan tillstånd
av Polismyndigheten äga rum inom område som omfattas av
detaljplan.

Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av Polismyndigheten
inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft- eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan
skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet
används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år."

Något annat kan jag inte hitta men backar i frågan om någon kan påvisa att jag far med osanning. 
:P Det verkar såklart vettigt att kolla med sin kommun först. Då gärna med hänvisning till någon skriftlig källa och inte enbart muntligt från någon tjänsteman.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men även om man får skjuta med vapnet får man inte jaga med det. Krav är ett kaliber 22 med licens för jakt. Sedan är det ställt utom alla tvivel att även ett olicencierat 4.5 mm fjäder gevär levererar kraft nog för ett dödande hjärt lungskott inom 15 m och dödande huvudskott inom 25 m. Om man har precision nog och träffar vill säga. Det har jag hört av en kompis vars brors flickväns pappas farfar provade

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många svar, men jag förstår resonemanget ang licens för själva vapnet, tänkte fel. 

Det är på landet, more or less utan grannar.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Sun Flower sa:

Lånar tråden lite. Hur är det med fällor, måste man ha något slags tillstånd för dem? 

Jag sysslar en del med fällor. Fällorna måste vara av godkänd typ. Du hittar byggbeskrivningar och lista över godkända köpefällor hos naturvårdsverket. Fällor som står på jaktmarken ska märkas med kontaktuppgifter.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Tuffhund sa:

Jag sysslar en del med fällor. Fällorna måste vara av godkänd typ. Du hittar byggbeskrivningar och lista över godkända köpefällor hos naturvårdsverket. Fällor som står på jaktmarken ska märkas med kontaktuppgifter.

Tänkte snarare ha en på gården hemma. Vi har en del skator här. Skulle vara ett smidigt sätt att skaffa apportvilt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men råttfällor modell större? mängder av folk som använder det. vet dock inte hur kosher det är att göra så men det verkar funka iaf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är skyddsjägare och kan säga att inom detaljplanerat / tätbebyggt område måste man ha tillstånd från både kommun och fastighetsägare för att bedriva skyddsjakt. Sedan måste man ha även ha ett tillstånd från Polisen som kommunen hjälper till med och det bruka gälla i fem år för att avlossa skott inom tätbebyggt område. Sedan skall vi anmäla innan vi går ut på skyddsjakt så att polisen vet om att det är skyddsjägare ute om det skulle komma in anmälan från någon som blir skärrad eller så. Fungerar så i Jönköpings län om man skall följa det strikt. Kanske är olika men tror nog att det är likvärdigt över landet. Minst klass 4 är ju allmänt krav. Sedan om man bor på landsbygden är ju en annan sak då bor man ju inte i tätbebyggt och det är mer fritt. Luftgevär kan man få bedriva skyddsjakt med om jag inte är helt ute och cyklar men då finns det krav på 5,5 mm och anslagsenergi men det går att Goggla på för den intresserade. Men visst finns det luftvapen som klarar jobbet för skator.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago dennissss sa:

Det är på landet, more or less utan grannar.

 

Jamen då är ju hagelbössan ett ypperligt alternativ - och tveklöst det bästa i sammanhanget, eftersom det inte är på stadsplanerad mark!

Sen hänger du upp den döda skatan i närheten. Det brukar hålla resten borta ett bra tag ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

https://jagareforbundet.se/jakt/jakttider/jakttid-for-enskilt-djur/?animalId=458

Om du bor lämpligt till på landet, så skjut med hagel. Det skulle jag gjort. ?

Ska du jaga med luftgevär behöver du ha ett med rätt licens. Vill minnas att kravet är 5,5 mm och 180 m/s i utgångshastighet. Det är rätt mycket mer effekt än vad de licensfria 10 Joule-bössorna har. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago killer_mouse sa:

Jag nappar  när togs skatan ur tidtabellen ? 

Det var väl på förslag att ändras till mitten av februari (?) för vanlig jakt men inte infört. Skyddsjakt vet jag inte om det föreslagits någon ändring för.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lånat på ett luftgevärsforum:

exempel

kulvikt: 0,52gram
hastighet: 150m/s

0,52 x 150 x 150
-------------------- = 5,85 joule
2000

Ovanstående exempel från Arctic:

1 gram X 180 X 180 genom 2000 = 16,2 joule

Av en ren händelse är 16 joule licensgränsen i England

Just 180 m/sec får jag bäst verkan på fåglarna i torken och lagårn

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att riva bon är helt ok om det inte är häckningsperiod, att riva bo under häckning kan också vara i sin ordning förutsatt att man kan motivera skyddsjakt på skatorna.

orsaka skada eller annan olägenhet är det bärande rekvisitet 

Rimligen bör man känna till detta som jägare. 

Slutligen, en viss ton och tilltal passar sig inte på detta fora, vi är rätt självsanerande i den saken men jag överväger att låta någon moderator få bedöma saken.

Kanske skall man tillåta en viss Corona effekt på affekt också? 
 

/C

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...